Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Terug naar de bijbel met Samuël

• theo

Het Boek is zo'n doelbewuste verdraaide vertaling. Een christologische vertaling. Vertalen met vooringenomen christelijk geloofsovertuigingen.

De wereldvertaling van de J.G. hebben ook een aantal vertaalmethoden gebruikt om hun eigen geloofsstandpunt te kunnen onderschrijven.

Interpreteren van de bijbel, wat we natuurlijk allemaal doen is per definitie “vertalen”naar eigen geloofsovertuigingen/zekerheden.

Kijk maar naar dit discussiebord.

We geloven iets en zoeken bijbelteksten om ons gelijk te bevestigen.

Daar maken we ons allemaal schuldig aan.

Objectief bijbellezen is nog niet zo gemakkelijk.

Nou heb ik er persoonlijk helemaal geen enkel probleem mee als anderen hun geloof op een andere wijze beleven/ervaren as ikke, God heeft ons veelkleurig geschapen, letterlijk maar zeker ook figuurlijk.

Als het sectarische trekjes worden dan gaan mijn nekharen wel overeind staan maar voor de rest; als iemand anders over bepaalde geloofs/theologische/bijbelse zaken denkt dan mij, geen enkel probleem.

• CU

Donald Duck bestaat ook, want iedereen weet hoe hij eruit ziet.

• Stefan

Als ik letterlijk alleen al de Genesis 2;3 tekst moet nemen, klopt er niets van; rusten van het werk dat Hij vol-maakt.

Echter, het is wel weer prachtig Tao; God is beweging en rust.

• theo

Mooie reactie Thomas.

• Stefan

Ik heb ondertussen even Tao opgezocht qua letterlijke (..) betekenis; pad of weg..

Tja..wat een beloftevolle dag is dat eigenlijk..:)

• Frederik D

Je verzint uitvluchten.

De Bijbel suggereert overduidelijk dat de aarde plat is. Neem die bijbelpassage waarin Satan en Jezus op een berg vertoefden waarvanaf zij de hele aarde konden overzien.

Jij kent ook die bijbelpassage. Maar terwijl jij theo verwijt dat hij de Bijbel niet letterlijk neemt, neem jij zelf die passage ook niet letterlijk.

De Bijbelse aarde is plat, even plat als in de omringende culturen.

Als de oud-Joodse cultuur echt dacht dat de aarde een bol was, dan had er in de Bijbel gestaan: Egypte en Babel zeggen dat de aarde plat is, maar onze Jahweh leert ons dat de aarde een bol is.

En over dat tastbaar hemelgewelf als een tent hoor ik jou, en ook Eliyahu, nooit. Een te moeilijke bijbelpassage?

• Frederik D

Onzichtbaar stoffelijk.

Onstoffelijk bestaat niet.

• Frederik D

Weet ik veel.

De meeste menselijke dingen zijn niet van te voren gepland.

• Stefan

En wat betreft de geheiligde dag, en de weg of het pad, zie ik nu ook de geschapen mogelijkheid om heilig te worden; Petrus 15 Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel;

16 Daarom dat er geschreven is: Weest heilig, want Ik ben heilig.

• Theo Logisch

CU Schreef:

——————————————————-

> Donald Duck bestaat ook, want iedereen weet hoe

> hij eruit ziet.

Zo weet ook iedereen hoe sinterklaas eruit ziet, al wordt door menigeen aan diens bestaan getwijfeld.

Wat is je punt?

Theo