Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Berg Matterhorn dreigt uit elkaar te vallen

  • LeSage

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Als een theoloog , dominee, leraar van harte van

    > mening is dat Jezus werkelijk uit een maagd is

    > geboren en dat Jezus over het water heeft gelopen

    > en doden heeft doen opstaan, dat Jezus is

    > gestorven en begraven en na drie dagen weer is

    > opgestaan en dat Jezus een verzoening is voor al

    > onze zonden …dan liegt die dominee toch niet?

    > Dan houdt die dominee toch niemand voor het

    > lapje?

    >

    > Die dominee verkondigt wat hij zelf van harte

    > onderschrijft.

    Het zelf van harte geloven wat je verkondigt is geen garantie voor de waarheid in de zin van verifieerbaarheid van wat je gelooft.

    Bovendien zijn er dominees geweest die toegegeven hebben niet meer te geloven in wat zij prediken, maar daar niet voor uit durven komen, omdat zij bang zijn het geloof van gemeenteleden te beschadigen.

    >

    > Dat jij dat niet (meer) kunt onderschrijven is

    > toch niet de schuld van die voorganger ?

    Dat zeg ik ook niet.

    Wat ik wil zeg is dat voorgangers eerlijk dienen te zijn, als het gaat om het verkondigen van Onfeilbaarheid.

    Lees met me dit:

    Lukas 1:1

    Nadat reeds velen zich tot taak hebben gesteld om een verslag te schrijven over de gebeurtenissen die zich in ons midden hebben voltrokken, 2 en die ons zijn overgeleverd door degenen die vanaf het begin ooggetuigen zijn geweest en dienaren van het Woord zijn geworden, 3 leek het ook mij goed om alles van de aanvang af nauwkeurig na te gaan en deze gebeurtenissen in ordelijke vorm voor u, hooggeachte Theofilus, op schrift te stellen, 4 om u te overtuigen van de betrouwbaarheid van de zaken waarin u onderricht bent.

    Hier hebben we te maken met een serieuze bijbelschrijver die wil weten wat er letterlijk en verifieerbaar is gebeurd ('ooggetuigen', ‘nauwkeurig’) en daar kennelijk betrouwbaarheid aan ontlenen wil.

    Zó betrouwbaar dient te zijn wat men vanaf ‘de kansel’ verkondigt.

    >

    > Als ik 100% zeker weet dat een globe vierkant is

    > en dat de aarde plat is als een pannenkoek en dat

    > vliegtuigen eigenlijk goden zijn en ik verkondig

    > dat met verve dan zal ik weinig volgelingen

    > krijgen ( altijd wel een paar hoor !!!!) omdat het

    > uitermate gemakkelijk te weerleggen valt.

    >

    > Geloofswaarheden zijn zelden of nooit te

    > weerleggen, immers wie zal het controleren?

    >

    > Geloofswaarheden die we uit de bijbel weten te

    > halen of denken te weten uit de bijbel te halen

    > zijn discussiepunten waar wij mensen onderling het

    > niet over eens zijn en daarom zijn er talloze

    > verschillende kerkgenootschappen.

    Ik beperk me maar even tot de basisaannames:)

    bv. het bestaan van een wezen “God” dat Almachtig zou zijn, degenen vernietigt die niet het juiste geloof aanhangen, een maagd bevrucht heeft, en zijn kind de straf van andermans slechtigheid heeft laten dragen, waarna het dode lichaam herrezen zou zijn.

    >

    > De dominee die verkondigt dat God een verterend is

    > en dat er slechts weinigen behouden zullen worden

    > want staat er niet geschreven dat velen geroepen

    > zijn maar weinigen………

    > Deze dominee is volstrekt van mening dat hij niet

    > liegt.

    >

    > De dominee die verkondigt dat God barmhartig is en

    > genadig en dat God niemand verloren doet gaan

    > liegt niet want hij is 100% van mening dat dit

    > waar is hoe hard Peri en de zijnen ook roepen dat

    > het een valse leer is.

    >

    > Maar éen van de twee (s)preekt toch echt de

    > waarheid en de ander niet ????

    > Vast wel maar hoe wil je dat controleren?

    >

    > Op grond van de bijbel natuurlijk !!

    > Vast wel maar ze hebben toch allebei hun

    > bijbelteksten voor het oprapen??

    >

    > Dat jij de leer van je jeugd en opvoeding niet

    > meer kunt onderschrijven is niet erg, dat je er

    > toch in blijft hangen is deels je eigen keus.

    > Dat je er niks voor in de plaats kunt vinden en

    > dat je BLIJFT worstelen met al “die leugens”" uit

    > je jeugd is jammer, is zonde.

    Ik ben daar zeker niet de enige in, Theo. Wat betekent dit nu voor jou, niet vanuit theologische hoek maar als zielzorger, niet zozeer voor mij persoonlijk, maar wetend dat er veel meer zijn in onze generatie die hier mee zitten?

  • Richard II

    En nu maar hopen dat de Tempelberg aan net zoveel slijtage onderhevig is.

  • Richard II

    O ja, en als er daarboven sluizen zijn, waarom is de Ark daar dan niet doorheen gevaren?

  • Theo Logisch

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Lieve drie-E-ige Heere God, ik benijd u niet om uw

    > kostgangers.

    Is het niet: één-eige drieling? ;)

    Theo

  • Frederik D

    En lawines zijn het bewijs dat Antarctica pas afgelopen winter is ondergesneeuwd en afgelopen jaar nog een tropische vlakte was?

    Goh, dat geologie zo simpel is. Je neemt een eroderend bergje en hupsakee, alle wereldraadsels zijn eens en voor altijd opgelost.

    Maar begrijp je zelf wel wat de achterliggende gedachte is van je niet zelf verzonnen betoogje, dat je ergens hebt geplukt?

  • Frederik D

    Zeker, de Bijbel heeft gelijk. De aarde is plat, de aarde wordt overkoepeld door een tastbaar gewelf met echte sluizen en de zon draait om de aarde. Vleermuizen zijn vogels en pi is precies drie.

  • theo

    Ik ben daar zeker niet de enige in, Theo. Wat betekent dit nu voor jou, niet vanuit theologische hoek maar als zielzorger, niet zozeer voor mij persoonlijk, maar wetend dat er veel meer zijn in onze generatie die hier mee zitten?

    Frederik, LeSage en theo hebben ongeveer dezelfde wortels, dezelfde geloofscultuur gehad in onze jeugd,dat ontloopt elkaar niet zoveel.

    Frederik heeft zich vrolijk van het geloof af gekeerd, zonder wroeging of trauma's als ik het goed inschat; het hoorde bij die tijd in die cultuur maar ervaart het als een bevrijding uit een knellend moeten.

    theo heeft een andere weg gevonden, is niet haatdragend mbt zijn opvoeding en cultuur, het hoorde bij die tijd en die cultuur. theo is gelovig gebleven maar ervaart de nieuwe inzichten als een bevrijding.

    LeSage kan dat verleden niet loslaten en de worstelingen blijven.

    Een prachtige weerspiegeling van de samenleving lijkt me.

    Als zielzorger gun ik een ieder zijn (on)geloof en worstelingen, ik wil mijn eigen geloof daarin wel verwoorden maar dring dat nooit op.

    Een aantal jaren geleden kwam ik bij een weduwe (80 jaar) die haar man miste .

    76 jaar iedere zondag naar de kerk, verenigingen, bidden,bijbellezen, gepokt en gemazeld in de gereformeerde zekerheden.

    Ze zei o.a.: Ik durf het bijna niet tegen u te zeggen maar stel nou dat het allemaal niet waar is? Dat mijn geliefde man gewoon dood is en er bestaat geen God en geen hel en geen hemel. Mag ik dat wel denken? Mag ik daar wel aan twijfelen?

    Mijn reactie: Ja hoor. wat er verder volgde doet verder niet ter zake.

  • LeSage

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Een aantal jaren geleden kwam ik bij een weduwe

    > (80 jaar) die haar man miste .

    > 76 jaar iedere zondag naar de kerk, verenigingen,

    > bidden,bijbellezen, gepokt en gemazeld in de

    > gereformeerde zekerheden.

    >

    > Ze zei o.a.: Ik durf het bijna niet tegen u te

    > zeggen maar stel nou dat het allemaal niet waar

    > is? Dat mijn geliefde man gewoon dood is en er

    > bestaat geen God en geen hel en geen hemel. Mag ik

    > dat wel denken? Mag ik daar wel aan twijfelen?

    >

    > Mijn reactie: Ja hoor. wat er verder volgde doet

    > verder niet ter zake.

    Misschien doet het wel terzake.

    Od anders gezegd: ‘dat mag ik dat wel denken ? Mag ik daar wel aan denken’, geeft inderdaad de kern van het probleem weer dat we nu bespreken.

    Een simpel ‘ja hoor’ doet onrecht aan de konsekwentie. Immers heel lang is met dood en verdoemenis gedreigd, en werd door voorgangers geleerd dat men uit de gemeente gestotenen moest mijden.

    Het is misschien wat ongepast om het te vergelijken met het sexuele misbruik dat ook in de kerken plaats vond. Dergelijk misbruik afdoen met een simpel ‘sorry’ zou wel erg ongepast zijn.

    Wanneer nu blijkt dat velen geestelijk zijn misbruikt -soms bewust soms onbewust- en sommige geestelijken eindelijk, na eeuwen, durven toegeven dat zaken niet letterlijk moeten worden genomen, vind ik het tijd dat de kerk en publique stelt dat zij misschien wel helemaal de waarheid niet in pacht heeft, en dat zij er helemaal niet zeker van is dat er een God bestaat, laat staan dat er een God bestaat die verdoemt en zonden toerekent als je het juiste geloof niet aanhangt.

    Ik wil niet zeggen dat het verleden bij mij traumatisch is gegaan. Ook al lijkt het er op deze borden wel op, maar ja dat hangt nu eenmaal samen met enerzijds de thema's hier en anderzijds de openheid waarmee ik die thema's benader.

    Gelukkig ben ik door de bank genomen een goed funktionerend, gelukkig mens.

  • samuel

    Jesaja 54: 10 Want bergen mogen wijken en heuvelen wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en mijn vredesverbond zal niet wankelen, zegt uw Ontfermer, de HERE.

  • Richard II

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > Jesaja 54: 10 Want bergen mogen wijken en heuvelen

    > wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u

    > niet wijken en mijn vredesverbond zal niet

    > wankelen, zegt uw Ontfermer, de HERE.

    De goedertierenheid van de Here heeft nog niet de omvang van een kiezelsteen.

    Hoezo vredesverbond? Als jullie geen oorlog voeren in mijn naam, dan schop ik jullie voor eeuwig de poel van zwavel en vuur in!