Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tradities

• theo

Als christenen hebben we de bijbel als basis.

Vel christelijke groeperingen eigenen zich de Waarheid toe, HUN geloofsgroepering legt de bijbel uit zoals Gods bedoeling is.

Maar iedere geloofsgroepering heeft ook tradities.

Zoals hier al ter sprake kwam o.a. het vagevuur en de drie eenheid.

Nou zag ik op het journaal de afgelopen week ook dat RK geestelijken ( of was het er eentje) auo's wijwaterde en zegende.

Dat is mij als protestant volkomen vreemd en vind ik eerlijk gezegd ook wel wat gek.

Wat vinden jullie van geloofstradities die niet in de bijbel terug te vinden zijn en die zoals door mij beschreven over inzegenen van auto's in het bijzonder?

theo

• Frederik D

Vroeger werden ook wapens ingezegend.

• theo

Dat weet ik wel maar wat vind je , zijn kerkelijke/geloofstradities even gezaghebbend als de voorschriften zoals in de bijbel staan vermeld?

Overigens, TOCH even buiten het onderwerp: Wel wat een stille bedoening hier.

theo

• Frederik D

De meute weet nog niet dat hier ook gedebatteerd kan worden.

Christelijke tradities buiten de Bijbel om? In elk geval zijn ze dus onbijbels, wat op zich iets anders is dan antibijbels. Sommige van die tradities echter zijn wel antibijbels. Zoals het aanroepen van Maria en heiligen als middelaar tussen mens en God. Jezus zei immers: niemand komt tot God dan via mij.

Maar dat is theologie die op de Bijbel is gegrond. Zoals ik al zei: theologie op zich is ruimer dan bijbelse theologie. Je kunt immers als theoloog beweren dat de Bijbel her en der in strijd is met zinnige (?) theologie.

Het nadeel van sommige tradities kan zijn dat ze het zicht op de bijbel ontnemen en/of op zinnige (?) theologie en dat ze haaks staan op de menselijke waardigheid en op het vrije denken.

Staan er trouwens op internet interessante theologische artikelen? Nou ja, vast wel.

• CU

In deze, onze, multiculturele samenleving, waar vanwege onze grondwet ruimte is voor diverse geloofsrichtingen, zijn er ook van die zaken zoals jij die aansnijdt.

Het zegenen van een auto, wat je noemt, is ook zoiets. Meneer pastoor leent zich vanuit een traditie daarvoor.

Maar je hoeft niet dit voorbeeld als een lachertje af te doen , vanuit je PKN achtergrond.

Zo zijn er kerkelijken in de PKN, die als ze een nieuw of ander huis betrekken, dit huis laten reinigen van “boze” geesten door hun voorganger of predikant.

En het in jouw kringen ook voorkomede traditioneel rondje rond het kerkhof met brandende kaarsjes bij Allerzielen, is je toch ook als traditie niet onbekend.

Nee, dan die rabbie, die bij mijn Joodse buren, die een nieuwe auto hadden gekocht, op bezoek kwam met een ijzerzaag op de 8e dag, om deze auto te besnijden middels het afzagen van een stukje uitlaatpijp. ook een traditie die nergens te vinden is in de Bijbel.

Ik zeg, een traditie is niet per definitie waar, hoewel het wel een waarheid is dat die tradities er zijn.

Neem nu eens de Islamitische traditie te bidden in richting Mekka . Dit is geen traditie, maar een Goddelijke opdracht die de christenen aan hun laars lappen.

Lees maar:

Num 19,4

Dan zal de priester Eleazar met zijn vinger van haar bloed nemen en van haar bloed zevenmaal sprenkelen in de richting van de voorzijde van de tent der samenkomst.

Nu is dit een vingerwijzing die voor velerlij uitleg vatbaar is, maar de volgende 2 verzen niet, die zijn duidelijk:

1 Kon 8,44

Wanneer uw volk ten strijde trekt tegen zijn vijand langs de weg waarop Gij hen zendt, en zij bidden tot de HERE in de richting van de stad die Gij verkoren hebt, en van het huis dat ik voor uw naam gebouwd heb,

1 Kon 8,48

wanneer zij zich dan tot U bekeren met hun gehele hart en hun gehele ziel in het land hunner vijanden die hen weggevoerd hebben, en wanneer zij tot U bidden in de richting van het land dat Gij hun vaderen gegeven hebt, van de stad die Gij verkoren hebt, en van dit huis dat ik voor uw naam gebouwd heb –

Hieraan kan je toch duidelijk zien dat het met de algemene bijbelkennis van christenen wel een beetje tegenvalt en dat het zogenaamde traditionele bidden naar de richting van de tempel door de Islamieten, dit helemaal geen traditie is, maar een bijbelse opdracht.

Nog even een knipoog naar je autozegeningen, dus het zegenen van materiaal. Dan is het volgende vers er een leuk bijbels voorbeeld van, dat dit ook geen traditie is maar een bijbelse waarheid:

Gen 49:25

door de God uws vaders, die u zal helpen, en de Almachtige, die u zal zegenen met zegeningen des hemels van boven, met zegeningen van de watervloed, die beneden ligt, met zegeningen van de borsten en de moederschoot.

Stel je voor dat dit dan gebeurd met een natte kwast. dan zou ik voorstander zijn van handoplegging.>:D<

• Lou

Wat dacht je van die pretpastoor met zijn voetbalmis. Mooi op retraite gestuurd voor een paar weken bezinning. Of stevast een klokkenspel laten klinken rond 06:45 des morgens.

Tis wat als je zelfs op een pagina gaat prikken die geen bestaansrecht heeft.

Lou

• Lou

Interessante theologische artikelen is een contradictie

Lou

• CU

Deut 16,15

Zeven dagen zult gij feest vieren ter ere van de HERE, uw God, op de plaats die de HERE verkiezen zal; want de HERE, uw God, zal u zegenen in heel uw oogst en in al het werk uwer handen, zodat gij waarlijk vrolijk kunt zijn.

nog eens; “het werk uwer handen”.

Wel, je zou zeggen dat je een auto moet kopen die gemaakt is door enkel en alleen gelovigen.

• theo

CU Schreef:

——————————————————-

> In deze, onze, multiculturele samenleving, waar

> vanwege onze grondwet ruimte is voor diverse

> geloofsrichtingen, zijn er ook van die zaken zoals

> jij die aansnijdt.

>

> Het zegenen van een auto, wat je noemt, is ook

> zoiets. Meneer pastoor leent zich vanuit een

> traditie daarvoor.

> Maar je hoeft niet dit voorbeeld als een lachertje

> af te doen , vanuit je PKN achtergrond.

> Zo zijn er kerkelijken in de PKN, die als ze een

> nieuw of ander huis betrekken, dit huis laten

> reinigen van “boze” geesten door hun voorganger of

> predikant.

Dit ken ik niet vanuit de PKN.

>

> En het in jouw kringen ook voorkomede traditioneel

> rondje rond het kerkhof met brandende kaarsjes bij

> Allerzielen, is je toch ook als traditie niet

> onbekend.

Dat is in mijn traditie ook onbekend, WEL het driemaal rondje kerkhof bij een uitvaart maar dat is nu bij ons ook niet meer aan de orde.

> Nee, dan die rabbie, die bij mijn Joodse buren,

> die een nieuwe auto hadden gekocht, op bezoek kwam

> met een ijzerzaag op de 8e dag, om deze auto te

> besnijden middels het afzagen van een stukje

> uitlaatpijp. ook een traditie die nergens te

> vinden is in de Bijbel.

>

> Ik zeg, een traditie is niet per definitie waar,

> hoewel het wel een waarheid is dat die tradities

> er zijn.

>

> Neem nu eens de Islamitische traditie te bidden in

> richting Mekka . Dit is geen traditie, maar een

> Goddelijke opdracht die de christenen aan hun

> laars lappen.

> Lees maar:

>

> Num 19,4

> Dan zal de priester Eleazar met zijn vinger van

> haar bloed nemen en van haar bloed zevenmaal

> sprenkelen in de richting van de voorzijde van de

> tent der samenkomst.

>

> Nu is dit een vingerwijzing die voor velerlij

> uitleg vatbaar is, maar de volgende 2 verzen niet,

> die zijn duidelijk:

>

> 1 Kon 8,44

> Wanneer uw volk ten strijde trekt tegen zijn

> vijand langs de weg waarop Gij hen zendt, en zij

> bidden tot de HERE in de richting van de stad die

> Gij verkoren hebt, en van het huis dat ik voor uw

> naam gebouwd heb,

>

> 1 Kon 8,48

> wanneer zij zich dan tot U bekeren met hun

> gehele hart en hun gehele ziel in het land hunner

> vijanden die hen weggevoerd hebben, en wanneer zij

> tot U bidden in de richting van het land dat Gij

> hun vaderen gegeven hebt, van de stad die Gij

> verkoren hebt, en van dit huis dat ik voor uw naam

> gebouwd heb –

>

> Hieraan kan je toch duidelijk zien dat het met de

> algemene bijbelkennis van christenen wel een

> beetje tegenvalt en dat het zogenaamde

> traditionele bidden naar de richting van de tempel

> door de Islamieten, dit helemaal geen traditie is,

> maar een bijbelse opdracht.

>

> Nog even een knipoog naar je autozegeningen, dus

> het zegenen van materiaal. Dan is het volgende

> vers er een leuk bijbels voorbeeld van, dat dit

> ook geen traditie is maar een bijbelse waarheid:

>

> Gen 49:25

> door de God uws vaders, die u zal helpen, en de

> Almachtige, die u zal zegenen met zegeningen des

> hemels van boven, met zegeningen van de

> watervloed, die beneden ligt, met zegeningen van

> de borsten en de moederschoot.

>

> Stel je voor dat dit dan gebeurd met een natte

> kwast. dan zou ik voorstander zijn van

> handoplegging.>:D<

• theo

Dat treft wel, ik ben doorgaans uiterst vrolijk ook tijdens mijn werk.

Zeven dagen feest vieren gaat wellicht dankzij mijn calvinistische achtergrond natuurlijk veel te ver.

“”Gij zult sober en ingetogen in het zweet uws aanschijn uw werk doen“”

theo