Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wie wordt er gestraft?

• Sietse 45

Wie wordt er gestraft?

Als we de Bijbel als leidraad voor ons leven willen gebruiken dan moet de moraal die er uit volgt ook aan bepaalde eisen voldoen. Zo zal iedereen het erover eens zijn dat men mensen dient te beoordelen op hun eigen daden en dus niet te straffen voor overtredingen die door anderen zijn begaan. Laten we daarom eens kijken wat de Bijbel hierover zegt.

Er zijn inderdaad teksten die dit principe ondersteunen.

(Deuteronomium 24:16) De vaders zullen niet gedood worden voor de kinderen, en de kinderen zullen niet gedood worden voor de vaders; een ieder zal om zijn zonde gedood worden.

(Ezechiel 18:2-4) Wat is ulieden, dat gij dit spreekwoord gebruikt van het land Israels, zeggende: De vaders hebben onrijpe druiven gegeten, en de tanden der kinderen zijn stomp geworden? Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo het ulieden meer gebeuren zal, dit spreekwoord in Israel te gebruiken! Ziet, alle zielen zijn Mijne; gelijk de ziel des vaders, alzo ook de ziel des zoons, zijn Mijne; de ziel, die zondigt, die zal sterven.

(1 Petrus 1:17) En indien gij tot een Vader aanroept Dengene, Die zonder aanneming des persoons oordeelt naar eens iegelijks werk, zo wandelt in vreze den tijd uwer inwoning;

Maar zoals met veel regels in de Bijbel, is iets zeggen en er ook naar handelen niet hetzelfde. Het gaat al gelijk mis bij een toevoegsel aan het tweede gebod waar staat dat God kinderen zal straffen voor de

Ook het principe van de erfzonde zegt dat allen schuldig zijn door de zonde van één.

(Romeinen 5:18-19) Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. 19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

(Romeinen 5:12) Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

Het straffen van onschuldigen vindt natuurlijk zijn hoogtepunt in de dood van Jezus.

(1 Korinthiërs 15:3) Want ik heb ulieden ten eerste overgegeven, hetgeen ik ook ontvangen heb, dat Christus gestorven is voor onze zonden, naar de Schriften;

(Openbaring 1:5) En van Jezus Christus, Die de getrouwe Getuige is, de Eerstgeborene uit de doden, en de Overste der koningen der aarde. Hem, Die ons heeft liefgehad, en ons van onze zonden gewassen heeft in Zijn bloed.

De bijbelse “moraal” zegt dus dat als er zonden zijn begaan God pas weer tevreden is gesteld als er bloed heeft gevloeid en dat dit ook het bloed van ONSCHULDIGEN mag zijn.

CONCLUSIE: de Bijbel sluit niet uit dat ONSCHULDIGEN gestraft worden voor zonden die anderen hebben begaan en dat is reden om sterk te twijfelen aan de waarde van de bijbelse moraal.

http://home-1.tiscali.nl/~ti112509/moraal1.htm

• Frederik D

Wij gaan naar de hel omdat een verre opa van ons, de heer Adam, een appeltje heeft gegeten.

Maar wat men ook zegt, God is immoreel. En niet zo zuinig ook. Hij kan vreselijk leed voorkomen maar verdomt het.

Er zou een tribunaal tegen God moeten komen. Net zoals tegen Charles Taylor van Liberia. Maar ik zal jouw groeten overbrengen aan Naomi Campbell.

• Danielle

Exodus 31:15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.

Ik werk 7 dagen in de week :D Nou, dat is lekker.

• Danielle

http://www.youtube.com/watch?v=vkXOwBIRX7Y Deze ooit wel eens gezien? ;)

• Danielle

Leviticus 26 is ook zo'n lekkere….. ja, de grote lieve god….

14 Maar indien gij Mij niet zult horen, en al deze geboden niet zult doen;

15 En zo gij Mijn inzettingen zult smadelijk verwerpen, en zo uw ziel van Mijn rechten zal walgen, dat gij niet doet al Mijn geboden, om Mijn verbond te vernietigen;

16 Dit zal Ik u ook doen, dat Ik over u stellen zal verschrikking, tering en koorts, die de ogen verteren en de ziel pijnigen; gij zult ook uw zaad te vergeefs zaaien, en uw vijanden zullen dat opeten.

17 Daartoe zal Ik Mijn aangezicht tegen ulieden zetten, dat gij geslagen zult worden voor het aangezicht uwer vijanden; en uw haters zullen over u heerschappij hebben, en gij zult vlieden, als u iemand vervolgt.

18 En zo gij Mij tot deze dingen toe nog niet horen zult, Ik zal nog daar toedoen, om u zevenvoudig over uw zonden te tuchtigen.

19 Want Ik zal de hovaardigheid uwer kracht verbreken, en zal uw hemel als ijzer maken, en uw aarde als koper.

20 En uw macht zal ijdellijk verdaan worden; en uw land zal zijn inkomsten niet geven, en het geboomte des lands zal zijn vrucht niet geven.

21 En zo gij met Mij in tegenheid wandelen zult, en Mij niet zult willen horen, zo zal Ik over u, naar uw zonden, zevenvoudig slagen toedoen.

22 Want Ik zal onder u zenden het gedierte des velds, hetwelk u beroven, en uw vee uitroeien, en u verminderen zal; en uw wegen zullen woest worden.

23 Indien gij nog door deze dingen Mij niet getuchtigd zult zijn, maar met Mij in tegenheid wandelen;

24 Zo zal Ik ook met u in tegenheid wandelen, en Ik zal u ook zevenvoudig over uw zonden slaan.

25 Want Ik zal een zwaard over u brengen, dat de wraak des verbonds wreken zal, zodat gij in uw steden vergaderd zult worden; dan zal Ik de pest in het midden van u zenden, en gij zult in de hand des vijands overgegeven worden.

26 Als Ik u den staf des broods zal gebroken hebben, dan zullen tien vrouwen uw brood in een oven bakken, en zullen uw brood bij het gewicht wedergeven; en gij zult eten, maar niet verzadigd worden.

27 Als gij ook hierom Mij niet horen zult, maar met Mij wandelen zult in tegenheid;

28 Zo zal Ik ook met u in heetgrimmige tegenheid wandelen, en Ik zal u ook zevenvoudig over uw zonden tuchtigen.

29 Want gij zult het vlees uwer zonen eten, en het vlees uwer dochteren zult gij eten.

30 En Ik zal uw hoogten verderven, en uw zonnebeelden uitroeien, en zal uw dode lichamen op de dode lichamen uwer drekgoden werpen; en Mijn ziel zal aan u walgen.

31 En Ik zal uw steden een woestijn maken, en uw heiligdommen verwoesten; en Ik zal uw liefelijken reuk niet rieken.

32 Ja, Ik zal dat land verwoesten; dat uw vijanden, die daarin zullen wonen, zich daarover ontzetten zullen.

33 Daartoe zal Ik u onder de heidenen verstrooien; en een zwaard achter u uittrekken; en uw land zal woest, en uw steden zullen een woestijn zijn

• CU

1 Kon. 14: 10, letterlijke vertaling

Daarom, zie, Ik zal kwaad over het huis van Jerobeam brengen, en al wat tegen de muur plast uitroeien, van hoog tot laag in Israël; en Ik zal de nakomelingen van het huis van Jerobeam wegvegen, zoals men poep wegveegt, tot er niets meer van over is."

• Sietse 45

Wat mooi dat ik in dit landje woon en ik niet tot Gods volk behoor maar tot het Fryske folkB)-

Winskje jimme fijne dei ta.

• LeSage

Het blijkt maar hoe vreemd de menselijke geest zich kan kronkelen, en hoe moeilijk het is om in geloofszaken rationeel te blijven denken.

• Sietse 45

Dat is persoons gebonden kerel kun jezelf nog nadenken of laat je dat over aan de ander en neem je alles maar klakkeloos aan.

• CU

Adam en Eva werden gestraft als slachtoffer van een oplichter.

Ook bijbelse moraal dus, het straffen van slachtoffers.