Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Woorden zijn zo corrupt als wat.

• Danielle

Niet dat ik het helemaal begrijp waar jullie het in hemelsnaam over hebben en correct me if I am wrong, maar gevoelens zijn toch juist wel puur? Hetgeen wat je toont aan gevoelens komt er soms misvormt uit. Alles onstaat naar mijn mening uit gevoel, dat is het begin van alle ervaringen die je ervaart. Dus puur. Of zit ik nu op een hele andere golflengte dan jullie zitten?

• Sietse 45

Voor hen is het meer een woorden wisseling, en daar moet een woorden boek bij :D

• Danielle

Hahahaha dus jij hebt er ook last van :D Dat woordenboek heb ik niet in mijn bezit ;)

• Danielle

Hahahaha dus jij hebt er ook last van :D Dat woordenboek heb ik niet in mijn bezit ;)

• Danielle

Ging niet helemaal goed met posten, 2 keer hetzelfde :D kijk eens naar de tijd…. 01:03 staat er eerder dan 01:01. Lol

• Frederik D

Nee, gevoelens zijn niet puur. Het is een typische new age misvatting dat gevoelens puur zouden zijn. Hoe kom jij op het idee dat gevoelens puur zouden zijn? Van horen zeggen?

• Danielle

Omdat dat naar mijn mening de bron is van hoe jij je leven leidt en ziet. Wat ik voel kan niemand me afnemen, het zit in je. Vanuit je gevoelens denk en leef je.

Waarom denk jij dan dat gevoelens niet puur zijn? En graag in gewoon begrijpelijk nederlands…

• Frederik D

Wat betekent puur? Ik denk: onvermengd.

De vraag luidt dus: zijn er gevoelens die onvermengd zijn met andere gevoelens en met andere dingen.? Ik zeg nee op deze vraag. Gevoelens zijn vermengd met andere gevoelens en zijn vermengd, beïnvloed, door taal en ratio.

Ons gevoelsleven is gecompliceerd. Zowel het jouwe als het mijne. En ons gevoelsleven moet wel gecompliceerd zijn want anders waren we geen mensen maar simpele aardwormen.

Ik heb overduidelijk gelijk (sorry voor mijn hoogmoed). De vraag is dus hier: waarom zijn velen het dan niet met mij eens? Waarom geloven velen dat gevoelens puur zijn? Ik denk dat het antwoord hierop moet luiden: omdat velen (vele mensen) gevoelens heilig vinden. Er is sprake van een soort aanbidding van het gevoel, van een soortement gevoelsreligie. En die gevoelsreligie uit zich in slogans als: wat je voelt, is waar.

Overigens ontken ik niet dat gevoelens wellicht de kern van ons mens-zijn zijn. Of anders een kern. Maar ik vind niet dat men moet doordraven en een gevoelsreligie moet gaan bezigen.

• Danielle

Ja, zo had ik het nog niet bekenen vanuit dat perspectief :) Puur is onvermengd. Als je het vanuit dat oogpunt bekijkt kan je zeggen dat het niet de letterlijke betekenis is van puur. De letterlijke zin van het woord :) Ik denk dat daar het misverstand ligt dat het woord puur op meerdere manieren geinterpreteerd wordt. Puur zag ik als oprecht. Dus als gevoelens puur zijn zijn ze oprecht. Kan het moeilijk uitleggen, ben niet zo sterk met woorden ;)

• Danielle

Puur uit het hart, recht uir het hart… snappie?