Daan Schreef:
——————————————————-
> Natuurlijk kan jij niet over het water
> lopen……wat denk jij wel niet ?
>
> Je bent JC niet !
>
>
> Daan ()
'Jezus liep over ijs'
WO 05 apr 2006 | 16.02
Bijna tweeduizend jaar later houdt het de gemoederen nog bezig. Kon Jezus echt over water lopen? Het Nieuwe Testament zegt dat het waar is. Maar een universitair professor in Florida gelooft dat er een minder wonderbaarlijke verklaring is.
Professor in de Oceanografie Doron Nof heeft ontdekt dat een ongebruikelijke combinatie van water- en weersomstandigheden in wat nu het noorden van Israël is, kan hebben geleid tot ijsvorming op het Meer van Galilea.
Nof gebruikte voor zijn berekeningen gegevens over de oppervlaktetemperatuur van de Middellandse Zee en statistische modellen om de dynamiek van het Meer van Galilea, dat nu het Kinneret meer heet, te onderzoeken.
IJs
Het onderzoek wees uit dat tussen de 1500 en 2600 jaar geleden in dat gebied een periode van koelere temperatuur was aangebroken. Een temperatuur onder het vriespunt kan aan de westoever van het meer een ijslaag hebben veroorzaakt die dik genoeg was om een mens te dragen, zegt Nof.
Bovendien zou het voor mensen die vanaf een afstandje keken volgens de onderzoeker bijna onmogelijk zijn om een drijvend stuk ijs te onderscheiden van water. De bevindingen van de oceanoloog zijn in het aprilnummer van the Journal of Paleolimnology gepubliceerd als een ‘'mogelijke verklaring’' voor het verhaal dat Jezus over het water liep.
''Als je mij vraagt of ik geloof dat iemand op het water liep, zeg ik ‘nee’. Misschien liep iemand op ijs, ik weet het niet'', aldus Nof. ‘'Ik geloof dat er iets natuurlijks was dat het verklaart.’' Verder zei hij het aan anderen over te laten om zich af te vragen of zijn onderzoek een verklaring biedt voor het bijbelse verhaal.
Mozes
Het is trouwens niet voor het eerst dat Nof een wonder uit de bijbel probeert te verklaren. Begin jaren negentig verklaarde hij dat een wind die tien uur lang met een snelheid van 72 kilometer per uur blies, ervoor kan hebben gezorgd dat de Rode Zee werd gespleten zodat Mozes daar met zijn gevolg doorheen kon trekken op weg naar het beloofde land.
Dat leverde de onderzoeker toen wat hatemails op, ook al gaf hij aan dat zijn idee de bijbelse beschrijving van de gebeurtenis kon ondersteunen. In verband met zijn laatste theorie heeft Nof ook al de nodige boze mails gekregen. Nof: ‘'Ze vragen me of ik hierna de wederopstanding ga verklaren.’'
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?lStrAction=&oId=8594