Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

VERGEVING - betekenis voor het slachtoffer

• Sietse 45

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Zo is het Sytse Kees bij mij waar ik woon is die

> geschiedenis herhaalt een kind waarvan haar moeder

> is vermoord toen zij 4 jaar was en geen vader had,

> kwam zij ook bij een oom en tante en het kind werd

> evenzo liefdeloos behandeld, echt waar maar zij

> werd later in een kinderhuis voor probleem

> kinderen geplaatst.

Snap zoiets niet elk kind is toch waardevol en je behandeld ze als je eigen

kinderen toch, zou niet anders kunnen volgens mijn gevoel.

En op die leeftijd is het o zo belangrijk hoe of je er mee omgaat en laat voelen

dat ze er echt bij hoort.

• Frederik D

Lijkt jou. Maar mij lijkt het van niet.

Ik snapte dat het jou om een voorbeeld ging om de discussie concreter te krijgen. En anderen snapten dat ook. Maar er zijn mensen die iets normaals niet snappen.

• samuel

Beste Le Sage, om vergeving aan God te vragen moet je een van zijn geboden overtreden hebben, dan kan je daar vergiffenis voor vragen in de naam van Jezus Christus en dan zal je daar vergiffenis voor krijgen.

Als je je medemens iets aandoet of iets tegen hem hebt, dan kan je God daar vergiffenis voor vragen, immers Jezus zei het tweede gebod gelijk aan het eerste is heb u naaste lief.

Maar je zal je medemens (slachtoffer) ook om vergeving moeten vragen, en deze (mits hij/zij gelovig is) kan je vergeven of niet.

Matteus 6:14 Want indien gij de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u vergeven; 15 maar indien gij de mensen niet vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet vergeven.

Je hebt het dus beiden als misdadiger (raar woord) en als slachtoffer in eigen hart (hand).

• Gonnie

Jij slaat de spijker op zijn kop, het kind moet het gevoel krijgen er bij te horen.!

Dat geeft een gevoel van hoe dan ook veiligheid.

• ¥ Lotje ­­¥

Oog om oog tand om tand, de vergeving die je nodig hebt en krijgt is voor eeuwig leven.

Je moet eerst sterven om eeuwig leven te verkrijgen.

ja dat word iedere keer gezegd . Maar dat snap ik niet en meerdere niet dat durf ik gerust te zeggen . dat bedoel ik ook met het waarom .We leven wel nu, en op aarde . Hoe weet jij of we eeuwig leven krijgen ?? Hoe weet jij dat je eerst moet sterven om eeuwig leven te krijgen . Wie heb dat tegen je gezegd . ?? dat zijn gissingen , Die de mens maak lijkt mij . Het blijven volgens mij altijd vragen . Je kan niet voor je dood praten wat er dan(daarna) gebeurd .

• LeSage

Helemaal uit te praten/goed te maken, laat staan een nieuwe start kunnen maken lijkt me niet meer mogelijk; ik begrijp dat zij al overleden is?

Ik heb zoiets ook met mijn ouders. Sommige dingen vallen niet meer te bespreken nu ze aan het dementeren zijn

• LeSage

En ook dan doen ze het vaak lijken alsof ze het niet snappen…… En ik denk dat dat bij onze Sam het geval is.

• LeSage

samuel Schreef:

——————————————————-

> Beste Le Sage, om vergeving aan God te vragen moet

> je een van zijn geboden overtreden hebben, dan kan

> je daar vergiffenis voor vragen in de naam van

> Jezus Christus en dan zal je daar vergiffenis voor

> krijgen.

> Als je je medemens iets aandoet of iets tegen hem

> hebt, dan kan je God daar vergiffenis voor vragen,

> immers Jezus zei het tweede gebod gelijk aan het

> eerste is heb u naaste lief.

Volgens mij is de strekking van dat citaat wat anders, maaar dat terzijde.Is niet iedere zonde (lees: daad van onrechtvaardigheid) tegenover een medemens, tevens een zonde tegen God, en daarom het verschil tussen die twee (zo er al een verschiar dat terzijde) een theorethisch verschil? En als je het met me eens bent dat het slechts gaat om een theorethisch verschil, is het dan niet gevaarlijk om zo'n verschil te benoemen, omdat mensen daardoor wel eens op hele verkeerde ideeen zouden kunnen komen, namelijk dat er DUS een kennelijk verschil is tussen wat je een ander aandoet en wat je God aandoet?

> Maar je zal je medemens (slachtoffer) ook om

> vergeving moeten vragen,

hoezo MOET ik dat? Wat als ik dat inzicht niet heb?

> en deze (mits hij/zij

> gelovig is) kan je vergeven of niet.

> Matteus 6:14 Want indien gij de mensen hun

> overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader ook u

> vergeven; 15 maar indien gij de mensen niet

> vergeeft, zal ook uw Vader uw overtredingen niet

> vergeven.

> Je hebt het dus beiden als misdadiger (raar woord)

> en als slachtoffer in eigen hart (hand).

De vraag was dus (en blijf daar nu asjeblieft bij:)

als iemand zich gekwetst en vernederd voelt door mijn vreugde over Gods vergeving…….wat dan? Hoe kan zoiemand daarmee verder? Hoe kan ik daarmee verder?

• samuel

Lotje leef je al eeuwig op aarde? Nee toch.

Wat heeft Jezus Christus gezegd Lotje?

Johannes 3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. 17 Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde. 18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; wie niet gelooft, is reeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Johannes 5:24 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie mijn woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel, want hij is overgegaan uit de dood in het leven.

Dit zijn er maar enkele maar lees Romeinen 6 eens.

Het boek openbaring gaat ook over eeuwig leven, dat het gericht komt over de doden het oordeel.

Behalve dan die gelijk met de opname het eeuwige leven verwerven.

Lotje het is essentieel je Bijbel te lezen en te bestuderen, het brengt je dichter bij Jezus en geeft je inzicht in deze kwesties.

• Frederik D

In elke opvoeding gebeurt wel iets. Ik moest als knaapje naar de kerk. Vreselijk vond ik dat. Zonde van de vrije zondagochtend, die dus niet vrij was. Maar gelukkig hoefde ik des zondags maar één maal naar de kerk. Maar ik heb mijn ouders de verplichte kerkgang vergeven, al gruw ik er nog steeds van wanneer ik er op terugkijk.