Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Als Jezus niet God is, verdient hij een Oscar

• perihelium

Beste Gonnie, God gebruikt die arme mijnwerkers op een grootse manier, wereldwijd. Bij jou laat het bijvoorbeeld zien dat je geen vertrouwen hebt in God, in de Bijbel staat zelfs dat als iemand uit de dood opstaat er mensen zijn die moeite hebben dat te geloven, en mij laat het zien dat ik wel empathie kan hebben maar dat mijn vergeetachtigheid (of ongeïnteresseerdheid) vaak net iets groter is. Ik vind het heel erg voor die gasten maar ik heb, net als wat ik begrijp van hen, vertrouwen in God en de hoop dat ze er uitkomen. Ze krijgen al geen tabak en alcohol of het vooruitzicht van een pak geld, maar hebben wel de zekerheid op eeuwig leven in Christus, wat er ook gebeurt. Net als jij en ik! Halleluja!

• Boris

Wat een flut antwoord.

• perihelium

Wat wil je zeggen beste SK? Ervan uit gaan hoe zaken lijken is linke soep hoor..

• perihelium

Boris Schreef:

——————————————————-

> Wat een flut antwoord.

Probeer het nog eens?

• Douce.

Mededogen en empathie zijn twee totaal verschillende begrippen.

Douce

• perihelium

Douce Schreef:

——————————————————-

> Mededogen en empathie zijn twee totaal

> verschillende begrippen.

>

> Douce

Empathie is zover ik weet (en volgens het woordenboek); inlevingsvermogen, het zich verplaatsen in de gevoelens van een ander, Mededogen zegt vrijwel niemand meer maar inleven, meeleven, een hart hebben voor een ander, oftewel empathisch vermogen, is een door God gegeven gave. Amen?

• Boris

Jij hebt die gave overduidelijk niet gekregen.

• Douce.

God is geen mens en hoeft zich ook niet op de menselijke manier te bewijzen lijkt me.

Wat nu, hoe verschrikkelijk het ook is in die kopermijn gebeurt, is bijna (natuurwetten van oorzaak en gevolg) te voorspellen.

Ook ligt er een groot (ik weet niet exact of dat in Peru ook zo is) milieuprobleem, daar waar kopermijnen zijn m.b.t. drinkwater en landbouw.

Afijn, je kunt toch moeilijk verwachten dat alle acties die mensen starten en verkeerd gaan, door een goddelijk toverstafje sprookjes met wonderen van de fee worden. Dat is geen realistische kijk op de samenleving.

Voorbeeld: de mens wilde (als uitvindingen van de wetenschap) autorijden en vliegen.

Als er dan wat verkeerd gaat, moet er dan een God aan te pas komen die alles weer gladstrijkt? Dacht het niet.

Er is één wet die boven alles uitstijgt: de wet van oorzaak en gevolg.

Als je dit kunt inzien, ben je een levenskunstenaar.

Een andere wet is, gelukkig, dat het goede altijd het kwade overwint. Maar daar gaat het hier niet over:)

Douce

• perihelium

Douce Schreef:

——————————————————-

> God is geen mens en hoeft zich ook niet op de

> menselijke manier te bewijzen lijkt me.

> Wat nu, hoe verschrikkelijk het ook is in die

> kopermijn gebeurt, is bijna (natuurwetten van

> oorzaak en gevolg) te voorspellen.

> Ook ligt er een groot (ik weet niet exact of dat

> in Peru ook zo is) milieuprobleem, daar waar

> kopermijnen zijn m.b.t. drinkwater en landbouw.

> Afijn, je kunt toch moeilijk verwachten dat alle

> acties die mensen starten en verkeerd gaan, door

> een goddelijk toverstafje sprookjes met wonderen

> van de fee worden. Dat is geen realistische kijk

> op de samenleving.

>

> Voorbeeld: de mens wilde (als uitvindingen van de

> wetenschap) autorijden en vliegen.

> Als er dan wat verkeerd gaat, moet er dan een God

> aan te pas komen die alles weer gladstrijkt? Dacht

> het niet.

>

> Er is één wet die boven alles uitstijgt: de wet

> van oorzaak en gevolg.

> Als je dit kunt inzien, ben je een

> levenskunstenaar.

>

> Een andere wet is, gelukkig, dat het goede altijd

> het kwade overwint. Maar daar gaat het hier niet

> over:)

>

> Douce

“Er is één wet die boven alles uitstijgt: de wet van oorzaak en gevolg”

Zo werkt het in de wereld en dat is rampzalig voor ons, maar in de Bijbel staat dat God wel genadig is (Romeinen 6:23):

“Het loon van de zonde is de dood, maar het geschenk van God is het eeuwige leven in Christus Jezus, onze Heer.”

• Douce.

Steven, weet jij eigenlijk, behalve wat het woordenboek zegt, wel wat empathie is?

Wat een woordenboek over empathie zegt, interesseert me geen barst. Het gaat om het hebben van.

Als gevoelens getoetst moeten worden langs de liniaal van een woordenboek, dan heeft het voor ondergetekende totaal geen waarde meer.

Mededogen (een fantastisch woord en anders dan medelijden) is niet te vergelijken met empathie. Misschien in puzzelwoordenboeken, maar niet in de psychologie.

Douce