Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

handelen en geloven hoe zat het ook alweer?

• samuel

LeSage Schreef:

——————————————————-

> 1. gered worden.

> Ik ben maar even luchtigjes langs dit begrip

> gehold omdat er nogal wat betekenissen kleven

> hangen aan het begrip ‘gered worden’. Paulus

> schijnt hier te verwijzen naar Joel 2:32. En dan

> hebben we meteen al een probleem, want de NBV

> vertaalt naast de protestantse bijbel ook de RK

> ‘extra’s' in de bijbel, maar laat de hele pericoop

> Joel 2:28-32 zomaar weg. Met daarin begrepen dus

> ook de referentie van Petrus in zijn

> pinksterpreek.

> Gelukkig heeft mijn vader nog een oude NBG '51 bij

> de hand. Gezien het grote verband, datgene waar

> Joel het steeds over heeft, kun je gered worden

> opvatten als het rustig en in ekonomische

> voorspoed (zie bv Joel 2:25) en dat zou dan dus

> ook de connotatie moeten zijn waar Paulus het over

> heeft. Maar volgens mij gaan we dan wel de mist in

> omdat je dan de hele materie moet vergeestelijken,

> waardoor je overal en nergens uit kunt komen.

>

> 2. koninkrijk der hemelen

> Jezus maakt met name in zijn gesprekje met Pilatus

> duidelijk dat zijn koninkrijk wel bestaat, maar

> ‘niet van deze wereld is’. (Joh 18,36)

> Hij (Jezus) koppelt dat voorwaardelijk aan

> excorcisme (Mat 12,28 'Maar indien Ik door de

> Geest Gods de boze geesten uitdrijf, dan is het

> Koninkrijk Gods over u gekomen.') en je eigen

> positie in dat Koninkrijk hangt af van je

> rechtvaardigheid-als-torahhandhaver (Mat 5,19).

Matteus 10 geeft ook veel duidelijkheid wat het koninkrijk van God (der hemelen) inhoud.

Alle antwoorden staan in het nieuwe testament Le Sage.

Lucas 10

16 Wie naar u hoort, hoort naar Mij; en wie u verwerpt, verwerpt Mij; en wie Mij verwerpt, verwerpt Hem, die Mij gezonden heeft.

17 En de zeventig zijn teruggekeerd met blijdschap en zeiden: Here, ook de boze geesten onderwerpen zich aan ons in uw naam. 18 En Hij zeide tot hen: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen. 19 Zie, Ik heb u macht gegeven om op slangen en schorpioenen te treden en tegen de gehele legermacht van de vijand; en niets zal u enig kwaad doen. 20 Evenwel, verheugt u niet hierover, dat de geesten zich aan u onderwerpen, maar verheugt u, dat uw namen staan opgetekend in de hemelen.

Marcus 16

15 En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden. 17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Je

> kunt er makkelijker ingaan als iemand die niet de

> lasten van een rijke te dragen heeft (Mat 19), en

> als je asociaal bent of in ieder geval: je niet

> gebonden voelt aan sociale conventies (Mat

> 21,31).

> het lijkt er dus op alsof Jezus doelt op een soort

> van

> Werkelijkheid-achter-de-zichtbare-werkelijkheid

> waar je je van bewust wordt door in kuisheid

> (ekonomisch bedoeld) te leven, en greep hebt op de

> demonen van het bestaan.

Efeziers 6

11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.

Demonen zijn een werkelijkheid, entiteiten boze geesten, iets wat bezit neemt en zich nestelt in een persoon.

Bezeten zijn door een boze/onreine geest, is dus ook bezeten zijn door een demon.

Precies zoals de Bijbel verteld.

• theo

Dank.

Het ging/gaat mij er natuurlijk om ( en dat had je vast wel door) dat talloze gelovigen onder gered worden en dat het koninkrijk der hemelen (of het koninkrijk van God zoals de andere evangelisten het noemen) “alleen maar” verstaan dat we in de hemel komen na ons aards bestaan

theo

• LeSage

Ik gaf zelf ook al aan dat in Jezus' beleving het Koninkrijk der Hemelen verbonden is met excorcisme.

Ben jij een excorcist, Samuel?

• M*j*r**

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Elia Schreef:

> (………..)

> > Ja maar de vergelijking die LeSage maakt is dat

> > anderen die de Naam aanroepen, geloven en

> belijden

> > dat Jezus Heer is wel gered worden.

> > Daar staat in principe niets over weduw en wees

> > in. Het is geloven en belijden en Naam

> aanroepen

> > en dan is er redding.

>

> Je ziet het goed: dat is inderdaad de spanning die

> ik zie, en op zoek ben naar de harmonie tussen

> beide.

Wat ik in deze discussie in de antwoorden niet teruglees staat in vers 10.

Je openingsbericht luidt:

Romeinen 10

9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is enuw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered. 11 Want de Schrift zegt: ‘Wie in hem gelooft, komt niet bedrogen uit.’ 12 En er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken, want ze hebben allen dezelfde Heer. Hij geeft zijn rijke gaven aan allen die hem aanroepen, 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’

Matth 7

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

Zoals je weet staat in de bijbel:

“Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij;

en

Ze belijden dat ze God kennen, maar hun daden weerspreken dat.

en

Want God ziet niet zoals een mens ziet; een mens kijkt naar het uiterlijk, maar de heer kijkt naar het hart.’

en

Want in Christus Jezus is niet de besnijdenis of de onbesnedenheid van belang, maar het geloof dat werkzaam is door de liefde.

Want* de hele wet is vervat in dit ene woord: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Maar als u elkaar blijft bijten en verscheuren, vrees ik dat u elkaar nog eens zult ombrengen.

Dat “wetsverkrachters” uit Matt. 7 lijkt mij dus wel duidelijk. Lees hieronder maar vers 19 t/m 21. Wie kan zeggen zich nooit schuldig hebben gemaakt aan bv 1 genoemde item?

Ik bedoel dit: leef volgens de Geest, dan zult u niet toegeven aan uw zondige begeerte.

De* uitingen van een zondig leven zijn bekend, zoals ontucht, onreinheid, losbandigheid,

afgodendienst, toverij, vijandschap, twist, afgunst, woede, intriges, ruzies, partijdigheid,

jaloersheden, drinkgelagen, orgieën en dergelijke dingen meer. Ik waarschuw u zoals ik u al eerder gewaarschuwd heb: wie zich zo misdragen, zullen het koninkrijk van God niet erven.

Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, vertrouwen, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zulke dingen richt de wet zich niet.

Zij die Christus Jezus toebehoren, hebben de zondige natuur gekruisigd*, met zijn hartstochten en begeerten.

Wat ik er maar mee wil zeggen, het één kan niet zonder het ander. Het hart dient ook mee te doen. Als je zuiver van hart bent, kan je zeggen dat je hart ook gelooft. Als je je nog schuldig maakt aan bovenstaande kan je niet echt zeggen dat “ je hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt ” . Dat is dan meer belijden met de tong en eren met de lippen.

En om er voor de duidelijkheid nog maar eens een paar teksten te geven:

Zalig de reinen van hart; want zij zullen God zien.

Maar het einde des gebods is liefde uit een rein hart, en een goed geweten, en een ongeveinsd geloof.

Maar vlied de begeerlijkheden der jonkheid; en jaag naar rechtvaardigheid, geloof, liefde, vrede, met degenen, die den Heere aanroepen uit een rein hart.

Zo laat ons toegaan met een waarachtig hart, in volle verzekerdheid des geloofs, harten gereinigd zijnde van het kwaad geweten, en het lichaam gewassen zijnde met rein water.

Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!

Hebbende uw zielen gereinigd in de gehoorzaamheid der waarheid, door den Geest, tot ongeveinsde broederlijke liefde, zo hebt elkander vuriglijk lief uit een rein hart;

De Heer aanroepen dient dus te gebeuren met een zuiver hart.

( Rom. 13 want er staat: ‘Ieder die de naam van de Heer aanroept, zal worden gered.’ )

• LeSage

Wanneer geloof je met je hart, MJR?

• M*j*r**

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Wanneer geloof je met je hart, MJR?

Eh…dat schreef ik toch? “ Als je zuiver van hart bent, kan je zeggen dat je hart ook gelooft.”

Je gelooft met je hart als je je aan Gods Woord houdt of de Vrucht van de Geest draagt. (Zie Galaten). Of Gods wil doet.

10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard;

M.i. word je alleen rechtvaardig “verklaard” als onderstaande o.a. van toepassing is.

Geloof dat werkzaam is door de liefde.

U zult uw naaste liefhebben als uzelf.

Leven volgens de Geest

Sorry, ik kan het verder niet anders verwoorden.

Gr. Majorie

• Ellen-Josee

Het spijt me, ik kom er gewoon in algemene zin op terug: ik ben het niet eens met de zware nadruk die zou verwijzen naar wees, weduw en de armen.

Tenslotte zijn stelde Jezus zelf andere prioriteiten, na gezalfd te zijn met de kostbare nardusolie en toen Judas opmerkte dat het geld van deze olie ook besteed had kunnen worden aan de armen gebeurde het volgende Markus 16 : 6 Maar Jezus zei: ‘Laat haar met rust, waarom vallen jullie haar lastig? Ze heeft iets goeds voor mij gedaan. 7 Want de armen zijn altijd bij jullie, en jullie kunnen weldaden aan hen bewijzen wanneer je maar wilt, maar ik zal niet altijd bij jullie zijn. 8 Wat ze kon, heeft ze gedaan: ze heeft mijn lichaam nu al met olie gebalsemd, met het oog op mijn begrafenis. 9 Ik verzeker jullie: waar ook maar ter wereld het goede nieuws verkondigd wordt, zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.’

Dus de stille dienst aan de Heer heeft hogere waarde voor het Koninkrijk als diensten aan de armen. Het is mooi als je het doet, maar iedereen kan diensten aan armen bewijzen ook degenen die geen geloof hebben - dus het is geen garantie voor het Koninkrijk der hemelen.

Wat betreft je vragen over wetsverkrachting wat is meer en minder, laat ik het aan jezelf over om daar eens over na te denken. OOK als jij denkt dat wetsverkrachting niet met uitdrijven te maken heeft, zou je je mogen afvragen waarom dat dan in één adem genoemd wordt. Succes met de bespiegelingen.

• Ellen-Josee

Romeinen 10

9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als uw mond belijdt, zult u worden gered.

Er staat toch in diezelfde tekst ook twee keer: ‘als uw mond belijdt’.

Hoe kom je er dan bij om de nadruk op het hart te leggen? En wat betreft het belijden (met de mond) dit te vergelijken met lippendienst?

Heel duidelijk staat in deze tekst het verband tussen mond en hart. Dus getuigen van het geloof is zeer zeker geen lippendienst. Het vergt zelfs veel meer als in stilte geloven, want zodra iemand het geloof hardop uitspreekt krijgt die tegenstand.

• LeSage

Mijn hart gelooft niks; mijn hart klopt.

En als ik beeldspraak gebruik, dus bijvoorbeeld iets ‘met mijn hart’ doe, bedoel ik dat ik daarbij niet mijn verstand (zit in het hoofd) maar mijn gevoel vooral laat spreken.

Geloven met je gevoel is mooi, maar je gevoel heeft zo weinig verdediging als het flink tegen zit

• M*j*r**

Elia Schreef:

——————————————————-

> Romeinen 10

> 9 Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw

> hart gelooft dat God hem uit de dood heeft

> opgewekt, zult u worden gered. 10 Als uw hart

> gelooft, zult u rechtvaardig worden verklaard; als

> uw mond belijdt, zult u worden gered.

>

>

> Er staat toch in diezelfde tekst ook twee keer:

> ‘als uw mond belijdt’.

Ja, en? Kijk eerst eens even terug op wat en op wie ik reageerde.

> Hoe kom je er dan bij om de nadruk op het hart te

> leggen?

Lees even terug wat ik werkelijk schreef.

> En wat betreft het belijden (met de mond)

> dit te vergelijken met lippendienst?

Staat in de bijbel hoor.

“Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij;

tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen hun eigen leer,

voorschriften van mensen.”’

Niet wat de mond ingaat maakt een mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt een mens onrein.’

Je hoeft dit prikbord maar te lezen en je weet wat er bij sommigen uit hun mond komt. Het hart is dan ver van God. En als je met een hart dat ver van God is alleen met de mond belijd, is dat gewoon lippendienst.

> Heel duidelijk staat in deze tekst het verband

> tussen mond en hart.

Ik schreef toch dat dat samen moet gaan?

> Dus getuigen van het geloof

> is zeer zeker geen lippendienst.

Wel als je hart niet “meedoet” zoals de bijbel zegt.

> Het vergt zelfs

> veel meer als in stilte geloven, want zodra iemand

> het geloof hardop uitspreekt krijgt die

> tegenstand.

Dat ligt helemaal aan jezelf dat dat meer vergt. Ik ken nl. prikkers en mensen die hun geloof ook hardop uitspreken en die ondervinden helemaal geen weerstand. Hoe denk je dat dat komt?

Gr. Majorie