Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Zijn de Bijbelse verhalen betrouwbaar?

• LeSage

Uiteindelijk is de hele hang naar het aantonen van de historische betrouwbaarheid een uiting van angst om het geloof te verliezen.

En waarom eigenlijk?

Zal later ooit iemand vragen of je wel het juiste geloof gelooft hebt?

Nee. Wel zul je onder ogen moeten zien wie je geweest bent en wat je gedaan hebt. Als je bang bent om dat te ondegaan, is die angst de enige angst die terecht is.

Romeinen 2

12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

• Ellen-Josee

Kan je nagaan; hoe belangrijk ieders gedachten zijn.

:)

• LeSage

Hoe bedoel je dat?

• Ellen-Josee

Omdat ze zich door hun eigen gedachten beschuldigen of vrijpleiten, volgens de tekst die jij gaf.

Ellen

• LeSage

Ja - zo zou je het kunnen zien:)

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Ja - zo zou je het kunnen zien:)

Wanneer ik stomweg lees wat er staat, dan zie ik dat inderdaad.

Ik heb altijd een instelling van; ‘laten we het niet moeilijker maken dan het is’.

Maar het is toch gewoon ook zo; dat je met je gedachten de werkelijkheid schept.

• CU

Hier een voorbeeld van een sterk verhaal, dus onwaar:

2 Koningen 13:21

En het geschiedde, als zij een man begroeven, dat zij, ziet, een bende zagen; zo wierpen zij den man in het graf van Elisa; en toen de man daarin kwam, en het gebeente van Elisa aanroerde, werd hij levend, en rees op zijn voeten.

En ieder die dit leest, zegt amen?

• Ellen-Josee

Ja ik zeg zeker ‘amen’ aangezien het niet een op zichzelf staand geval is. Er werden wel meer doden levend in het OT.

• LeSage

Je gedachten zijn een belangrijk element van jouw eigen scheppingsproces. maar er komt ook meer bij kijken. Wilskracht bijvoorbeeld, en intelligentie.

Waar het uiteindelijk om gaat zijn je daden.

• Frederik D

Daden zijn belangrijk. Maar toch, denk ik, minder van belang dan gedachten. Maar deze gedachte van mij is, natuurlijk, niet objectief. Maar dat is jouw bewering ook niet, denk ik. Want het gaat in deze kwestie niet om vaststelling van feiten maar om waardering.