Elia Schreef:
——————————————————-
> Dat is wel bijzonder en hoe denk je zonder
> gedachten tot een goede daad te komen en
> wilskracht op te brengen?
> IS dat er zomaar? Volgens mij breng je niets tot
> stand zonder gedachten. Ook geloof is een kwestie
> van gedachten.
Doe jij nooit eens iets zonder erbij na te denken? Moet jij voor elke daad eerst gedacht hebben? Voor mij is het tamelijk natuurlijk om te handelen. Wil ik iets slechts uithalen, dan moet ik er echt bij nadenken. Dit overigens zonder een verdeling te willen maken in: denken leidt tot slechtigheid en niet-denken niet.
En waar mijn wil dan vandaan komt? Soms roep ik die bewust op, vanuit besluitvorming. maar meestal komt die spontaan. Vanuit mijn geest denk ik.
Overigens heb ik niet gestel dat ik ooit zonder goede gedachten een daad doe. Ik heb alleen gesteld: ‘goede gedachten zijn daarom leuk maar onvoldoende. het gaat -simpelweg - om daden.’ En ik heb daarbij nog gemeld dat Frederik vanuit filosofisch oogpunt gelijk heeft, maar niet vanuit funktionaliteit: gedachten zijn slechts een middel om ….. tot daden te komen. Je kunt zeggen dat geld slecht is en veroordeeld moet worden omdat je er wapens van kunt kopen. Maar dan sla je de plank mis….het gaat immers om de wapens, het geld is slechts een middel. Zo is het met gedachten en daden m.i. ook.
> Wat jij zegt dat goede gedachten enkel misschien
> een beetje fijn voor jezelf zijn, acht ik volledig
> onzinnig.
> Weet jij wel hoe het is op ten prooi te vallen aan
> wanhopige angstgedachten of gedachten van haat en
> teleurstelling?
Gelukkig niet vanuit ervaring. Depressie is een ernstige ziekte. Maar let op, want je dreigt in een denkfout te vervallen. Niet de gedachtes zijn ernstig en te veroordelen, maar de depressie zelf. Beter gezegd: het teveel aan een bepaald hormoon wat voorkomt dat je je gelukkig voelt.
> Wat denk je dat zo iemand die daar geen controle
> over heeft, waard is voor zichzelf en zijn
> omgeving.
Alweer: je maakt een denkfout. Zo iemand is onschatbaar veel waard voor zijn omgeving. Echter de oorzaak van …..(etcetera maar die kun je nu zelf ook wel invullen)
> Echt onbegrijpelijk dat jij zo denkt…
>
>
Nu misschien wat begrijpelijker?