Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wim Eijk kardinaal

• Ellen-Josee

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Wim Eijk is nu kardinaal.

>

> Als kerkbestuurder heeft hij zich in Nederland

> ontpopt als een echte bloedhond van Rome.

>

> In de NRC zei hij gisteren onder meer:

> "God zegent geen weg van compromissen'

> "Ik sta voor een traditionele kerk met een

> onveranderlijke leer. De kerk moet duidelijk

> zijn."

> "We moeten op de weg van de waarheid blijven. Die

> moeten we vastberaden gaan."

> "De meest vrijzinnige kerken verliezen het snelst

> hun leden."

> "Wij wijzen homoseksualiteit en abortus af op

> bijbelse gronden. Dat zou elke christen moeten

> uitdragen."

>

> Overigens staat er in het hele artikel geen woord

> over het pedopriesterschandaal, laat staan over de

> morele implicaties daarvan en of de leer misschien

> toch enige aanpassing behoeft.

>

> En nog blijven er in Nederland nog steeds mensen

> katholiek.

Vanmorgen heb ik bij Het Vermoeden van de IKON een intervieuw gezien en gehoord met Wim van Eijk en ik was versteld over dat hij een zeer verstandige man is.

Hij zei onder andere dat hij geen groot feest wilde vanwege de problemen met pedofilie in de RK kerk, maar dat er wel grote vreugde mocht zijn omdat hij in deze positie God en de kerk mocht dienen. Hij sprak ook over zijn liefde voor God en de Paus. Iedere vraag die de journalist stelde met betrekking tot dat hij in deze positie nu een grotere macht zou hebben gekregen, ketste Kardinaal Eijk af met dat hij nu juist meer dienstbaar kon zijn.

Ik heb hemzelf dus wel horen spreken over het pedopriesterschandaal maar niet over het afwijzen van abortus en homoseksualiteit. Al is mijn persoonlijke mening dat gepraktiseerde homoseksualiteit, abortus en levensbeeindiging inderdaad op Bijbelse gronden discutabel zijn. De laatste 2 zouden op humanitaire grond ook discutabel moeten zijn! Ik denk dat je ook niet zomaar ja of nee kunt zeggen op bepaalde problemen.

Ellen

• Gonnie

Sorry, maar bij het vermoeden was niet Wim Eyk maar Rob de Nijs als gast.

• Richard II

Is Rob de Nijs ook kardinaal geworden?

• Richard II

Wat is er verstandig aan liefde voor God en de paus?

Hou wel in de gaten wat hij concreet bedoelt met “God en de kerk dienen” oftewel “dienstbaar zijn”.

Wat doen bijbelse gronden ertoe?

Vooral levensbeëindiging gebeurt juist op humanitaire gronden.

Figuren als Eijk zeggen nu juist wel zomaar ja of nee op bepaalde problemen.

• Ellen-Josee

Even wat betreft dat laatste want ik heb geen zin in een discussie ‘God bestaat wel - niet’: levensbeeindiging is stomweg niet altijd humanitair.

Als jij vindt dat je zo verstandig bent zou je daar minstends nuance in moeten aanbrengen.

Er klinken nu al geluiden als: ‘Wanneer je geen eutanasie wilt, moet je ook niet zeuren’.

Ik zou daar maar eens over nadenken als ik jou was.

Ellen

• Ellen-Josee

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Sorry, maar bij het vermoeden was niet Wim Eyk

> maar Rob de Nijs als gast.

Rob de Nijs?

:)-D

Nou die had ook wel een liedje over pedofilie alleen toen vonden ze dat nog hartstikke leuk.

http://www.youtube.com/watch?v=0Lk1FHXNo4w

Ellen

• Gonnie

Hij was zestien, toen ik zestien was weet ik nog dat ik ook heimelijk verliefd was op een volwassen man. Met zestien ben je geen kind meer.

• Gonnie

:D Dat nog niet, maar hij is wel gelovig.

• Ellen-Josee

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Hij was zestien, toen ik zestien was weet ik nog

> dat ik ook heimelijk verliefd was op een volwassen

> man. Met zestien ben je geen kind meer.

Voor mij is 16 een kind en ben je strafbaar bij de wet als je seks met een minderjarige hebt. Voor mij is overigens 18 ook nog een kind.

Een 16 jarige kan best verliefd worden op een ouder iemand, maar het zal nooit een gelijkwaardige relatie kunnen zijn en dat moet die oudere inzien.

En als jij dat niet snapt en denkt dat het wel kan met een 16 jarige moet je het vooral nooit meer afkeurend over pedofilie hebben.

Ellen

• Gonnie

Een 16 jarige kan heimelijk verliefd zijn, maar dat wil niet zeggen dat een 16 jarige ook dan seksuele contacten heeft, maar als van ouds begrijp jij totaal weer niets van een ander, en sta je weer met je verkeerde conclusie klaar, en bij voorbaat zal ik je wel gelijk geven ,want zo wil jij dat altijd hebben.