Richard II Schreef:
——————————————————-
> Wim Eijk is nu kardinaal.
>
> Als kerkbestuurder heeft hij zich in Nederland
> ontpopt als een echte bloedhond van Rome.
>
> In de NRC zei hij gisteren onder meer:
> "God zegent geen weg van compromissen'
> "Ik sta voor een traditionele kerk met een
> onveranderlijke leer. De kerk moet duidelijk
> zijn."
> "We moeten op de weg van de waarheid blijven. Die
> moeten we vastberaden gaan."
> "De meest vrijzinnige kerken verliezen het snelst
> hun leden."
> "Wij wijzen homoseksualiteit en abortus af op
> bijbelse gronden. Dat zou elke christen moeten
> uitdragen."
>
> Overigens staat er in het hele artikel geen woord
> over het pedopriesterschandaal, laat staan over de
> morele implicaties daarvan en of de leer misschien
> toch enige aanpassing behoeft.
>
> En nog blijven er in Nederland nog steeds mensen
> katholiek.
Vanmorgen heb ik bij Het Vermoeden van de IKON een intervieuw gezien en gehoord met Wim van Eijk en ik was versteld over dat hij een zeer verstandige man is.
Hij zei onder andere dat hij geen groot feest wilde vanwege de problemen met pedofilie in de RK kerk, maar dat er wel grote vreugde mocht zijn omdat hij in deze positie God en de kerk mocht dienen. Hij sprak ook over zijn liefde voor God en de Paus. Iedere vraag die de journalist stelde met betrekking tot dat hij in deze positie nu een grotere macht zou hebben gekregen, ketste Kardinaal Eijk af met dat hij nu juist meer dienstbaar kon zijn.
Ik heb hemzelf dus wel horen spreken over het pedopriesterschandaal maar niet over het afwijzen van abortus en homoseksualiteit. Al is mijn persoonlijke mening dat gepraktiseerde homoseksualiteit, abortus en levensbeeindiging inderdaad op Bijbelse gronden discutabel zijn. De laatste 2 zouden op humanitaire grond ook discutabel moeten zijn! Ik denk dat je ook niet zomaar ja of nee kunt zeggen op bepaalde problemen.
Ellen