Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Debat rond rituele slacht toont geestelijk klimaat

  • Theo Logisch

    Rabbijn Van de Kamp: Debat rond rituele slacht toont geestelijk klimaat

    "

    Wat heeft een –mogelijk– verbod op het ritueel slachten de christelijke minderheid in Nederland te zeggen? Veel, zo stelt rabbijn Lody B. van de Kamp. „Ook het christendom zal moeten verdwijnen.”

    Vijf minuten; meer heeft de Amsterdamse rabbijn niet nodig om uit te leggen wat de sjechieta, de koosjere slacht, precies inhoudt – en of het geen aantasting is van het dierenwelzijn. „Wanneer mij dan die vijf minuten worden gegeven, begin ik mijn verhaal.”

    "

    EN ik ben het eens met de rabbijn:

    Boos

    „Verdoofd” was rabbijn Van de Kamp –die zelf het vak beheerst– dan ook toen de Tweede Kamer op 28 juni 2011 in overgrote meerderheid instemde met een verbod op het koosjer en halal slachten.

    Wat was dat een zwarte dag voor de democratie. En, godsamme al die dwaze aangevoerde argumenten zgn dierenwelzijn. Urghh …

    Benieuwd hoe er hier bij stil gestaan wordt.

    Theo

  • Frederik D

    Zolang die rabbijn niet richting Jeruzalem plast …

    Want dat is het volgende. Eerst drammen over A. Als A aanvaard wordt, dan is B aan de beurt om erover gedramd te worden.

  • Theo Logisch

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Zolang die rabbijn niet richting Jeruzalem plast

    > …

    Hij roept idd wel meer rare dingen, Frederik maar het gaat (hem/mij) om het geestelijk klimaat waarin dergelijke onzinnige wetgeving tot stand komt.

    Het gaat mij ook niet om de religieuze argumenten, maar om de onzinnigheid van de aangevoerde zgn. dierenwelzijns argumenten. Al speelt wel mee dat ik er geen moeite mee heb mbt. het koosjer en halal slachten. Dat zijn immers al eeuwen beproefde methoden.

    In de natuur zelf gaat het er ook niet bepaald zachtzinnig aan toe, en dat kon weleens een doel dienen.

    Een ex-vriendin sloeg ooit een spin dood om een vlieg te willen redden, en op mijn vraag of ik haar had moeten dood slaan voor zij de spin … enfin, ze ging er toen pas over nadenken. ;) Oh ze leeft nog hoor, de spin helaas ..

    Theo

  • Frederik D

    Onze lieve dierenvrindjes willen van alle carnivoren herbivoren maken. Totdat ze ontdekken dat ook plantjes een spiritueel besef hebben en dus kunnen lijden. Dan worden ze knettergek en moorden iedereen uit.

  • Theo Logisch

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > Onze lieve dierenvrindjes willen van alle

    > carnivoren herbivoren maken.

    Kortom: geen enkel respect voor god (dnb|) z'n schepping!

    Raar volkje die gelovigen.

    > Totdat ze ontdekken

    > dat ook plantjes een spiritueel besef hebben en

    > dus kunnen lijden.

    Precies.

    > Dan worden ze knettergek

    Volgens mij zijn ze dat nu al.

    Ik noem ze de 2 heksen van de Partij voor de Dommedieren, en hun aanbidders.

    > en moorden iedereen uit.

    Oeps, nog meer dierenleed? Zal mij benieuwen hoe ze die allemaal eerst willen gaan verdoven.

    Bij de rabbijn is het ze al gelukt, dat moeten we ze nageven.

    Theo

  • CU

    Het enige debat wat nodig is over dat onderwerp is: Laat een Jood aanwijzen in de bijbel waar het voorschrift staat hoe te doden en laat een Islamiet datzelfde doen vanuit de koran.

    Het staat er niet.!!!!

    Het is veel belangrijker hoe je kleine kinderen moet afslachten, want dat staat er wel in, in Psalm 137:9

    “gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen en tegen de rots verpletteren.”

  • Theo Logisch

    CU Schreef:

    ——————————————————-

    > Het enige debat wat nodig is over dat onderwerp

    > is: Laat een Jood aanwijzen in de bijbel waar het

    > voorschrift staat hoe te doden en laat een

    > Islamiet datzelfde doen vanuit de koran.

    >

    > Het staat er niet.!!!!

    Maar waarom zou zo'n gebruik, of voorschrift in de bijbel moeten staan ?

    Wat is daarvan de toegevoegde waarde?

    En waarom is dat nodig in het debat?

    Theo

  • CU

    Het ritueel slachten is geen debat waard, omdat het nergens staat in bijbel of koran.

    Het doden van kleine kinderen wel.

    Waarmee ik maar wil zeggen dat men wel wil praten over onbijbels en onkoranzaken , maar niet over beschamende zaken die wel in de bijbel staan

  • Theo Logisch

    CU Schreef:

    ——————————————————-

    > Het ritueel slachten is geen debat waard, omdat

    > het nergens staat in bijbel of koran.

    Vind ik een zwak argument. Mensen voeren wel meer rituelen uit waarvan de oorsprong nergens terug te vinden is. Als het gaat om slachten - en ritueel is hier eigenlijk bijzaak - gaat dat terug op lange traditie, en kennis en kunde. Voor Nederlandse (luie) kindertjes die net iets te vaak naar Scooby Doo (-achtige) programma's hebben gekeken, en eenmaal volwassen zich kennelijk dood lopen te vervelen, en dan vormt zo'n kruistocht een verdomd leuke afleiding. Overigens zijn de dan gebezigde argumenten van hetzelfde dwaze emotionele karakter als van dergelijke uitzendingen.

    Zo kennen we ook vele bedachte kinderziektes die ook allemaal behandeld moeten worden, en die wel beschouwd terug te voeren zijn op - jawel - dezelfde achterlijke emoties, waarbij niet uit te sluiten valt dat daar ook kinderen bij omkomen, dan wel hoogst ongelukkig zijn in hun opvoeding.

    > Het doden van kleine kinderen wel.

    Onderwerp voor een geheel andere discussie. Het gaat hier om een mentaliteit, een geestelijk klimaat, en als ik je goed begrijp hebben kleine kinderen je aandacht, maar waarom dan niet bij het huidige - eveneens beschamende - onderwerp, vraag ik mij dan af ? Vanwaar deze tamelijk selectieve verontwaardiging?

    > Waarmee ik maar wil zeggen dat men wel wil praten

    > over onbijbels en onkoranzaken , maar niet over

    > beschamende zaken die wel in de bijbel staan

    Je kunt het toch ook zelf zo'n debat opzetten (met betrekking tot bijbels enzo) ?

    Theo

  • Ellen-Josee

    Er staan wel degelijk aanwijzingen in de Bijbel. B.v. dat je geen bloed mag eten, dan kunnen we logischerwijze concluderen dat het dier goed leeg moet bloeden.

    Ook daarover staan opmerkingen. Het gaat mij te ver om alles op te zoeken (effe geen tijd voor) maar in de Joodse Wetboeken die ik in huis heb staan de verwijzingen naar de bijbelteksten. Het is dus zo na te kijken. Mogelijk zelfs wel wat over bij elkaar te Googlen op b.v. een Joodse site b.v. van het NIK.

    Ellen