Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Paasbrood

  • samuel

    Paasbrood.

    Het Pasen zoals het in Nederland genoemd wordt, is een christelijk feest. Het heeft zijn oorsprong in het Jodendom en is afgeleid van het Pesach of Pascha, wat betekent oversloeg, overslaan, voorbijgaan.

    In de Engelse en Duitse taal is Pasen Easter en Ostern, en heeft meer een heidense oorsprong, het word verondersteld dat het een oud Germaans woord is, maar het heeft meer met de godin istar te maken, haar oorsprong is uit het oosten, Babylonisch om precies te zijn.

    Nu hebben vele mensen een paasboompje in huis met eieren erin hangen jawel geverfde eieren, dit is een heidense Germaanse traditie uit de heilige boom cultus.

    Het heeft niets met het christelijke Pasen te maken, integendeel het afgoderij.

    Zo hebben we ook het (de christenen) paasbrood, nee niet het brood zonder gist wat Jezus met zijn discipelen at, het paasbrood wat speciaal met Pasen gegeten wordt.

    Wat is de oorsprong van dit brood?

    Venus

    16 Ik, Jezus, heb mijn engel gezonden, om u lieden dit te betuigen voor de gemeenten. Ik ben de wortel en het geslacht van David, de blinkende Morgenster. Openbaring 22

    Venus is algemeen bekend als de morgenster. In openbaring 22 wordt Christus de blinkende Morgenster genoemd. De meeste heidense goden hebben een tegen hanger in de sterrenwereld of er wordt hun tovermacht over een hemellichaam toegeschreven. Men neemt dan vaak aan deze ‘godheden’ macht hebben over een bepaalde planeet of ster.

    Het geloof in de macht van valse goden over hemellichamen is afgoderij.

    Het vereren van sterren als goden was in de oudheid algemeen gebruikelijk. De Babylonische istar, bekend als de “koningin des hemels” ( zo wordt Maria in het rooms katholieke geloof ook genoemd en vereert, aanbeden!) stond, naar men aannam, in nauwe verbinding met de planeet Venus.

    Judese vrouwen waren zeer op deze heidense godin gesteld; zij bereiden dranken en maakten offerkoeken voor haar (Jeremia 7: 18 De kinderen rapen hout, de vaders steken vuur aan en de vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de koningin des hemels en zij brengen plengoffers aan andere goden teneinde Mij te krenken. Jeremia 44:15Toen antwoordden al de mannen, die wisten, dat hun vrouwen voor andere goden offers ontstaken, en al de vrouwen die daar stonden, een grote menigte, namelijk al het volk dat in het land Egypte, in Patros, woonde, aan Jeremia: 16 Wat het woord betreft, dat gij tot ons in de naam des HEREN gesproken hebt, wij zullen niet naar u luisteren; 17 maar wij zullen voorzeker doen alles wat wij uitgesproken hebben, en offers ontsteken voor de koningin des hemels en haar plengoffers brengen, zoals wij gedaan hebben, wij en onze vaderen, onze koningen en onze vorsten, in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem; toen hadden wij goed ons brood en waren gelukkig en zagen geen rampspoed. 18 Maar sedert wij zijn opgehouden voor de koningin des hemels offers te ontsteken en haar plengoffers te brengen, hebben wij aan alles gebrek gehad en zijn wij door het zwaard en de honger omgekomen. 19 Wanneer wij voor de koningin des hemels offers ontsteken en haar plengoffers brengen, is het dan buiten onze mannen om, dat wij voor haar offerkoeken naar haar beeld maken en haar plengoffers brengen?).

    De koeken noemde men het brood van istar. Istar werd voorgesteld door de planeet Venus.

    Venus komt veel voor als tekening van een ster op voorwerpen die bij opgravingen aan het licht gekomen zijn.

    De kinderen rapen hout, de vaders steken vuur aan en de vrouwen kneden deeg om offerkoeken te maken voor de koningin des hemels en zij brengen plengoffers aan andere goden teneinde Mij te krenken.” (Jeremia 7:18). Zo ook de de zg paasvuren en hun oorsprong!

    *Een wijzing aangebracht zodat het wat makkelijker te begrijpen is dat het stukje over Pasen gaat het christelijke feest en niet over Pesach het Joodse feest, dus niet het Joodse ongezuurde brood, maar het gevulde paasbrood.

  • Stefan

    In de Engelse en Duitse taal is Pasen Easter en Ostern, en heeft meer een heidense oorsprong, het word verondersteld dat het een oud Germaans woord is, maar het heeft meer met de godin istar te maken, haar oorsprong is uit het oosten, Babylonisch om precies te zijn.

    Hmm..het Oosten is m.i. niet zo heidens als het lijkt.

    Gen 3: 24 En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens.

    Ik zie hier wel een mooi gegeven om ‘'het Oosten’' te vieren. Ik lees hierin hetzelfde als al aan Theo geschreven; het Pad des Levens volgen, de 7e dag volbrengen doordat de mens verandert door het Licht, dat is het zwaard der Waarheid; Christus.

    Ook nu weer 1 Kor 15 toepasbaar..

  • Stefan

    Nu hebben vele mensen een paasboompje in huis met eieren erin hangen jawel geverfde eieren, dit is een heidense Germaanse traditie uit de heilige boom cultus.

    Het heeft niets met het christelijke Pasen te maken, integendeel het afgoderij.

    Ook hierin zie ik een grote parallel met de boom des Levens, de heilige boom, en eieren als Godsvrucht. De bijbel heeft hierover ook zat verhalen die hier betrekking op hebben.

    Wat is christelijk Pasen eigenlijk?

  • samuel

    M.i. heeft je redenatie totaal geen inhoud dat slaat dan zeker en vooral op het geven dat je geeft maar eigenlijk totaal verkeerd interpreteert:Gen 3: 24 En Hij dreef de mens uit; en stelde cherubs tegen het oosten van de hof van Eden, en een vlammig lemmer van een zwaard, dat zich omkeerde, om te bewaren de weg van de boom des levens. Zoals je leest tegen het oosten, m.i. kan je dat interpreteren tegen de afgoderij en valse leer uit dat oosten. Hier een quote uit een post van mij op het Bijbel prikbord: En wij laten ons niet door het oude gnostische verwijt, dat wij aan de letters blijven hangen en daardoor de verborgen bedoeling van de Bijbelwoorden missen, van de wijs brengen.

    Conclusie, 1 Kor 15 is een heel mooi stuk tekst uit de Bijbel, maar totaal niet toepasbaar in het licht waarin jij het wil brengen in deze.

  • Stefan

    Ik snap niets van jouw conclusie in het licht van wat er daarvoor geschreven is.

    Wat vind je zo heel mooi aan 1 Kor.15 ?

  • samuel

    Jij ziet overal parallellen in om je eigen geloof te rechtvaardigen, maar het heeft totaal niks met de boom des levens te maken maar met afgoderij, de aanbidding van de heilige boom, en niet de aanbidding van de heilige God de schepper.

    Pasen is Christelijk! De vraag is wat maak jij ervan?

  • Stefan

    Niets is juist in jouw ogen..

    ..heb je iets te geven?

  • samuel

    M.i. wil je het niet snappen, dat is wat anders wat jij eruit wil concluderen in dat licht.

    Ik vind beide boeken Korintiërs 1 & 2 heel mooi!

  • Theo Logisch

    thomas Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat is christelijk Pasen eigenlijk?

    De reïncarnatie van jezus !!?

    Theo

  • Stefan

    Bedankt voor het niets geven. Zelfs geen kruimeltje.