Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Schande

• theo

EN…wat heeft theologie aan de bijbel?

theo

• Frederik D

Evenveel als aan de Koran.

• theo

Het “”proleem“” is dan dat op de christelijke universitieten en HBO opleidingen wel aandacht wordt besteedt aan de islam op objectieve wijze en bij de islam/imam opleiding geen of nauwelijks of anders sowieso negatief wordt gesprken over het christendom, althans voor zo ver ik weet.

theo

• Tijd

Theologie (synoniem: godgeleerdheid) betekent letterlijk ‘godsleer’. Theos is Grieks voor ‘God’; logos is Grieks voor ‘woord,’ ‘leer,’ ‘kennis’ of ‘verhandeling’. De term theologie is afkomstig uit de christelijke traditie en wordt daarom overwegend gebruikt voor de (studie van de) geloofsinhoud van het christendom.

De theologie bestudeert de historische bronnen van het geloof bijbelse theologie, historische theologie, de systematische analyse van het geloof systematische theologie en de christelijke geloofspraktijk. Tot de theologie behoort daarom ook de bredere studie van alle godsdienstige of religieuze onderwerpen. In tegenstelling tot de godsdienstwetenschap houdt theologie er rekening mee dat in teksten die ze bestudeert mensen ervan blijk geven zich door God aangesproken te voelen.

De essentie van theologie dus!

• CU

Je schreef:

"In tegenstelling tot de godsdienstwetenschap houdt theologie er rekening mee dat in teksten die ze bestudeert mensen ervan blijk geven zich door God aangesproken te voelen.

De essentie van theologie dus!".

Wil je daarmee zeggen dat iedereen die door God aangesproken zegt te zijn een theoloog is?

Ik ben door God aangesproken. En ook al lieg ik, je kan het niet ontkennen.

Je zogenaamde essentie klopt van geen kant.

• Tijd

Ik had ergens gelezen Gerrit R. dat je kon lezen, waarschijnlijk heb je daar dan ook gelogen, dat kan ik inderdaad niet ontkennen.

• Tijd

http://theologie.startpagina.nl/prikbord/9786834/12490566/re-schande#msg-12490566

• theo

Ja hoor, jij hebt de juiste link gevonden.

Knap hoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie

• Frederik D

Dus er werd geciteerd zonder bronvermelding? Is dat geen stelen? En zegt de Bijbel dat je mag stelen? Is stelen geen schande?

Overigens lijken mij geloofservaringen eerder tot de godsdienstpsychologie te behoren dan tot de theologie, al wil ik best theologie zeer ruim opvatten. Maar hoe het zij, op de wikidefinitie valt het nodige aan te merken.

Hoe het zij, wetenschap is vragende wetenschap. Als theologie een beetje wetenschap wil zijn, dan moet zij vragende, ondervragende thelogie zijn in plaats van dogmatiek.

Als theologie op geloofservaringen steunt, dan staat de deur wagenwijd open voor allerlei extremistische subjectivismes. Wikipedia speelt teveel de kaart van het postmodernisme, dat immers zuiver subjectivisme is.

En sinds wanneer is Wiki DE Waarheid? Als het iemand zo uitkomt?

• Tijd

Daar heb je lang over gedaan Peggy, dat jij als zogenaamde theoloog op wikipedia moest opzoeken wat theologie eigenlijk is, daarmee bevestigend dat je eigenlijk een nep theoloog bent!

Maar je begrijpt nu natuurlijk wel wat de essentie van theologie is!