Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'Stemming bedrukt in parochie Obdam'

• Boris

Parochianen van de Sint Victor Parochie in Obdam vinden de schorsing van hun pastoor Paul Vlaar omdat hij een viering hield in het teken van het WK, niet alleen ‘buitenproportioneel’, ze voelen zich ook benadeeld door bisschop Jos Punt. “De stemming in de parochie is bedrukt.”

“Parochianen die in hun laatste levensfase zijn aangeland, ontberen nu de vertrouwde, persoonlijke ondersteuning van hun pastor. Ook diegenen die zich op hun huwelijk voorbereiden, en speciaal pastoor Paul als voorganger hebben gekozen, moeten het nu zonder zijn persoonlijke begeleiding doen”, schrijven parochianen maandag in een open brief.

“Er is veel bezorgdheid, boosheid en verdriet”, zegt parochiaan Nico Neefjes. “In alle vieringen van pastor Vlaar staat de eucharistie centraal, niet het ‘opleuken’ ervan. Je kunt de schorsing niet ophangen aan een oranje kazuifel.”

Volgens Neefjes kunnen veel parochianen het niet bevatten dat hun pastor is geschorst vanwege de WK-viering. “Het is heel jammer dat hij op deze manier wordt gestraft voor zijn enthousiasme, zijn betrokkenheid en belangrijker, zijn pastorale zorg.”

De schorsing van Vlaar heeft een stroom aan steunbetuigingen losgemaakt. Niet alleen bij de parochianen zelf, maar ook buiten de parochie. Jonge parochianen droegen zondag tijdens de viering een oranje t-shirt met de tekst Pastor Paul moet terug. Ook werd de pastorie afgelopen vrijdag druk bezocht en is op internet een petitie geplaatst. De speciaal geopende Hyvespagina Steun Pastoor Paul had in een mum van tijd meer dan 2600 leden.

Daarnaast bezinnen de parochianen zich op een ‘gepaste actie’ zodat Vlaar zijn priesterlijke taken weer kan hervatten, aldus Neefjes. “Wij willen onze pastoor niet kwijt.”

Bron: ANP

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=18442

• theo

Voor zover ik het heb begrepen is een voetballid gezongen vóór of na de officiele dienst.

Dan is er weinig meer aan de hand dan een oranjeverkleed partij.

De pastoor schijnt op handen te worden gedragen daar.

Wat de vraag opwerpt: In hoeverre mag een kerkdienst of zo jullie willen een eredienst “”opgeleukt“” worden om mensen te trekken?

theo

• Douce.

Dat is toch de reden niet waarom zoveel mensen graag naar die kerk gaan? Het zit hem in de “warmte” die kennelijk door deze pastoor ingebracht wordt en waar liefde horizontaal en verticaal tezamen komen. Zoals het kruis o.a. ook symboliseert en waar de tien geboden mee beginnen.

En tja, een eredienst met 40 mensen in saamhorigheid bijeen, lijkt me toch mooier dan met 10 kerkgangers die zo nodig “moeten”.

Maar, ik schreef het eerder, zo'n ludieke actie is natuurlijk mooi. Maar (een) Punt staat er niet achter.

Douce

• Boris

Filmpje van de dienst.

http://www.youtube.com/watch?v=LEWANtdtQ2o

• theo

Dat heb je mooi omschreven.

Is “”opleuken“” (een vreselijk modewoord trouwens) een manier? Zijn daar ook grenzen aan volgens jou of moet alles mogen in dit verband?

theo

• samuel

Het blijft een ludieke actie, wellicht zal er in de toekomst ook een roze mis worden gehouden in navolging van roze maandag.:D

• Douce.

Opleuken (inderdaad een vreselijk woord) als vorm vind ik niet zo nodig, maar een ritueel toegankelijker maken, zodat de mensen de boodschap wat makkelijker oppikken, ben ik een voorstander van.

Als harten gepantserd worden/zijn, kan er nauwelijks een zachte bries van liefde “woning” maken.

Je ziet het, ik houd wel van creativiteit, maar het moet wel functioneel blijven en vooral spontaan gebeuren.

De katholieke liturgie ben ik natuurlijk niet zo'n voorstander van zoals je weet. Echter, ik vind de meeste priesters beter preken dan de doorsnee dominee en ben natuurlijk een “fan” van Antoine Bodart;)

Douce

• LeSage

Één van de reacties van de mensen op de site van kerknieuws.nl vind ik wel interessant: wat zou Jezus gedaan hebben? Hoe modern zou hij willen dat de kerk zou zijn?

Vergeet niet dat Jezus aardig conservatief kon uithalen. Zo stond Jezus veel strengere echtscheidingswetten voor om maar eens wat te noemen, en wilde hij ook dat zijn leerlingen veel verder gingen in de ideeen van wat rechtvaardig was in die tijd.

• LeSage

Ik vraag me af of je het doel wel bereikt door een ritueel ‘toegankelijker’ te maken. Vergeet niet dat veel kerkgangers ‘zweren bij’ het ritueel júist als vast gegeven. Het gaat hen vaak niet om de boodschap daarachter, maar ze ervaren het ritueel juist als boodschap.

Neem bijvoorbeeld het afschaffen van de latijnse mis indertijd. Veel mensen waren daartegen (en verlangen er nog steeds naar terug) ONDANKS het niet begrijpen van wat er uitgebeeld werd. Juist dat niet-begrijpen vormde het mysterie. Zoals de hele transsubstantiatie door haar onbegrijpelijkheid haar mysteriueze en mystieke karakter heeft gekregen en daardoor ook een bijzonder geliefd onderdeel van de mis is.

Anderzijds vind ik de hang naar rituelen ook een groot gevaar van het geloof.

Jezus wil daden zien. Iets anders is niet nodig.

Rituelen kunnen daarbij op een bescheiden manier ondersteunen, zeker, maar meer mag en moet hun funktie niet zijn - in mijn al even bescheiden mening:)

• Boris

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Één van de reacties van de mensen op de site van

> kerknieuws.nl vind ik wel interessant: wat zou

> Jezus gedaan hebben? Hoe modern zou hij willen dat

> de kerk zou zijn?

> Vergeet niet dat Jezus aardig conservatief kon

> uithalen. Zo stond Jezus veel strengere

> echtscheidingswetten voor om maar eens wat te

> noemen, en wilde hij ook dat zijn leerlingen veel

> verder gingen in de ideeen van wat rechtvaardig

> was in die tijd.

Wat Jezus gedaan zou hebben lijkt me toch niet echt een maatstaf voor de huidige tijd.