Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

'Stemming bedrukt in parochie Obdam'

• LeSage

Neemt niet weg dat het toch interessant zou zijn om daar eens over na te denken.

Jezus had wel het lef om een joodse sekte te organiseren, en het tijdloze instituut ‘kerk’ gaat uiteindelijk terug op hem en de leerlingen. Hij had ook een hele duidelijke kijk op vraagstukken van gelovige en maatschappij

• CU

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Neemt niet weg dat het toch interessant zou zijn

> om daar eens over na te denken.

> Jezus had wel het lef om een joodse sekte te

> organiseren, en het tijdloze instituut ‘kerk’ gaat

> uiteindelijk terug op hem en de leerlingen. Hij

> had ook een hele duidelijke kijk op vraagstukken

> van gelovige en maatschappij

Ach, het is me toch wat met die Jezus met wat die gezehd zou hebben. Dat lukt je nooit om daar achter te komen.

Hij zegt volgens Mattheus 10:17 Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen!!!!!!

En wat te denken van Mattheus 10:22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam;

Even verderop zegt ie volgens Mattheus 11:29-30 weer heel wat anders;

Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen. Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

En dan zijn grote vergissing in Johannes 16:33 In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goeden moed, Ik heb de wereld overwonnen.

Dus indien je dit juist leest, dan zie je dat zijn overwonnen wereld een wereld van verdrukking is.

Je zoeken naar wat Jezus zeggen zou is een vroom streven en geeft geen enkele opbouw voor de gelovige mens en maatschappij.

• theo

Douce Schreef:

. Echter, ik vind de

> meeste priesters beter preken dan de doorsnee

> dominee en ben natuurlijk een “fan” van Antoine

> Bodart;)

Enig idee hoe dat kan?

Ligt dat aan de dominees en en de meeste priesters of ligt dat aan jou?

En vanwaar jouw “”fanschap“” (DAT vind ik wel mooi gevonden van mezelf) voor Bodart?

theo

>

> Douce

• theo

Ik heb nog steeds geen geluid op mijn computer maar toch bedankt.

theo

• Boris

Graag gedaan hoor, maar hoe komt het dat je geen geluid op je computer hebt?

• theo

Geen idee.

Deze week komt een geschooldesuperintelligentcomputerdeskundigefanaat (wat natuurlijk één van onze alle intelligente kinderen is) die het vast zal verhelpen.

• Boris

Dan komt het ongetwijfeld goed! Net trouwens op Nederland 2 nog beelden van de dienst van Paul Vlaar in Obdam en diverse interviews met betrokkenen.

• theo

Maar wat vind jij nou als verstokt atheist van het “”opleuken“” van kerk/erediensten?

• Boris

Als verstokt atheïst heb ik daar geen problemen mee.

In het item dat net op de tv was werden twee inwoonsters van Obdam geïnterviewd die een Hyves hebben opgericht voor Paul Vlaar.

Eén van de twee vertelde dat door de diensten van deze pastoor er weer veel mensen in Obdam naar de kerk komen en zijn gaan geloven.

Ook al zou dat opleuken voor mij natuurlijk geen enkel verschil maken. :D

• Douce.

De joodse godsdienst is doorspekt van rituelen en ook het doorsnee protestantisme.

Kan wel een rijtje opnoemen, maar het is je bekend.

Het Rooms Katholicisme ligt me niet. Het heeft voor mij namelijk ook niets te maken met het Latijn als mystiek noch met de Gregoriaanse gezangen etc.

Mystiek is voor mij iets anders.

Het ritueel moet niet toegankelijker gemaakt worden, maar de manier om het hart van mensen te bereiken.

Waarom zou een ritueel een gevaar vormen? Ben het met je eens als dat het enige zou zijn (d.w.z. zonder daden) maar velen zien hel en verdoemenis als het “geestelijk ritueel” en dat is m.i. een verkeerde manier om een hart of harten te openen.

Zoals ik reeds zei, een ritueel is een handvat, niet meer en niet minder en alleen interessant als het in je leven niet uitslutiend met de vorm heeft te maken.

Douce