Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

egoisme

• theo

Bij ons scharrelen wat kippen in de tuin benevens een hond en nu ook tijdelijk een gasthond.

Mijn vrouw wierp een stukje meloen naar een kip maar de hond snipte het weg voor de kip haar neus.

Een hond die meloen lust !!

Nou vindt die hond dat vast niet lekker maar hij gunde het de kip niet.

—————-

Eén kalfje bij een hobbyboer wordt niet een grote sterke zware koe maar als je er twee hebt dan vreten ze mte hun tweeen drie keer zo veel omdat de ene het vreten niet gunt aan de ander.

Het recht van de sterkste in de natuur zoals het hoort, zoals we vinden dat het hoort, althans zo gaat het gewoon in de natuur.

——————–

Een mensenkind dreint en is jaloers op iets wat een ander kind heeft of krijg, ingebakken egoisme wat in gemiddelde gezinnen wel aan banden wordt gelegd..

Veel volwassen mensen zijn echter ook egoistisch, jullie hebben allemaal wel voorbeelden.

Wat me brengt op het christelijk geloof.

Er zijn verschillende theologische rictingen en kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat de ene de meeste nadruk legt op persoonlijk behoud ( in de hemel komen na de dood dankzij het juiste geloof) , en ander benadrukt meer de levenshouding.

Beide doen dat (natuurlijk) op grond van de bijbel en met het volste recht hoewel ik zou zeggen dat het ene natuurlijk niet los hoeft te staan van het andere.

Wat het joodse EN het christelijke geloof aangaat deponeer ik de volgende stelling:

Een ieder die als egoist in het leven staat en zegt christen te zijn die heeft niks begrepen van de bijbel.

Een egoist te definieren?

Wel…alleen aan je eigen zieleheil denken ( als IK maar in de hemel kom) ….toch een duurdere auto willen hebben dan de buren , puur alleen om de heb….nooit aan goede doelen geven onder het mom van; want het meeste geld verdwijnt toch in de zakken van boeven……

Nogmaals de stelling: Een ieder die zegt christen te zijn en gelijktijdig egoistisch in het leven staat heft niks van de bijbel begrepen.

• Frederik D

Maar zou jij je hemels voortbestaan opgeven om een ander in de hemel te krijgen?

• CU

de stelling: Een ieder die zegt christen te zijn en gelijktijdig egoistisch in het leven staat heeft niks van de bijbel begrepen…..aldus Theo. Leuk geschreven stukje , Theo.

Er zijn ook niet-christenen die egoïstisch zijn. Ieder mens is wel een beetje min of meer met egoïsme behept.

Een tegen-stelling: er zijn vele niet -christenen die christelijker leven dan christenen.

• theo

Dat is vanuit mijn (geloofs)optiek een volstrekt niet aan de orde zijnde vraag.

theo

• theo

CU Schreef:

——————————————————-

> de stelling: Een ieder die zegt christen te zijn

> en gelijktijdig egoistisch in het leven staat

> heeft niks van de bijbel begrepen…..aldus Theo.

> Leuk geschreven stukje , Theo.

>

> Er zijn ook niet-christenen die egoïstisch zijn.

> Ieder mens is wel een beetje min of meer met

> egoïsme behept.

Ingebakken in onze natuur maar de bijbel roept ons op tot ….

>

> Een tegen-stelling: er zijn vele niet -christenen

> die christelijker leven dan christenen.

Klopt, ook ik heb levenservaring.

theo

• Frederik D

Maar hoe ver mag je gaan in je altruïsme?

En geldt het spreekwoord niet dat al te goed buurmans gek is? Vergelijk ook “Der gute Mensch von Sezuan” van Berthold Brecht.

• theo

Ja ja, het verschil tussen iets over hebben voor een ander of volkomen onbaatzuchtig anderen bijstaan of jezelf volkomen wegcijferen.

theo

• Frederik D

Neem de moeders van vroeger van grote gezinnen. Zulke moeders cijferden zich vaak volkomen weg. Heel nobel. Maar waardering kregen ze niet. Zeker niet van de huidige feministes en feministische theologen. En zulke moeders kwamen nauwelijks aan zichzelf toe. Wil jij weer zulke altruïstische moeders?

En wat zei Jezus over de altruïstische Martha en de egoïstische Maria, zusters van Lazarus? Koos Jezus geen partij voor de egoïstische Maria? Of was Maria juist altruïstisch omdat zij het ego van Jezus streelde?

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Neem de moeders van vroeger van grote gezinnen.

> Zulke moeders cijferden zich vaak volkomen weg.

> Heel nobel. Maar waardering kregen ze niet. Zeker

> niet van de huidige feministes en feministische

> theologen. En zulke moeders kwamen nauwelijks aan

> zichzelf toe. Wil jij weer zulke altruïstische

> moeders?

Ben je raar, dat wil niemand maar het gebeurt toch ook nu nog dus willen ze het, ( of hebben geen keus !!)

>

> En wat zei Jezus over de altruïstische Martha en

> de egoïstische Maria, zusters van Lazarus? Koos

> Jezus geen partij voor de egoïstische Maria? Of

> was Maria juist altruïstisch omdat zij het ego

> van Jezus streelde?

Moeten we daar samen een preek over maken?

theo

• Frederik D

Maar die moeders zijn wel de ware altruïstes. Maar blijkbaar gaan ze volgens jou te ver. Jij lijkt dus te pleiten voor een mengseltjes van ego- en altruïsme.

En zouden we het eens kunnen worden over die preek?