Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

egoisme

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Maar die moeders zijn wel de ware altruïstes.

> Maar blijkbaar gaan ze volgens jou te ver. Jij

> lijkt dus te pleiten voor een mengseltjes van ego-

> en altruïsme.

Er voor elkaar zijn, dienstbaar zijn zoals volgens mijn visie in de bijbel staat als opdracht is niet wegcijferen van jezelf.

> En zouden we het eens kunnen worden over die

> preek?

Welnee maar moet dat dan?

theo

• LeSage

Mag ik het voor het gemak even andersom formuleren?

dan wordt het dus: wie als christen afstand neemt van (eigen) egoisme, begrijpt waar het in de bijbel om gaat.

Ik zou willen dat ik er ja op zou kunnen zeggen - maar het komt me wat moeilijk de strot uit omdat de bijbel zelf zoveel vragen opwerpt ipv antwoorden geeft.

Door het geloof alleen worden we zalig? Maar waarom worden we dan toch geoordeeld aan het eind der tijden?

In tijden van nood mogen we rekenen op Gods bescherming? Waarom vallen er dan toch zoveel slachtoffers onder Gods kinderen?

God wacht zolang met het scheppen van de nieuwe hemel en de aarde? Maar beseft Hij dan niet dat er op die manier alleen maar talloze zondaars bijgeboren worden?

En zo kan ik nog wel even door gaan.

Elders haalde ik het ook al aan: alles wat je een ander mee zou willen geven omdat je het waardevol vindt: lucht en leegte

Het enige wat je zou kunnen doen, is leven vanuit het goede dat diep in onszelf bestaat. Om de simpele reden dat dát uiteindelijk tóch meer bevredigt dan het enkele hebben–hebben-hebben.

Merkwaardig is wel dat je dan op die manier de bijbelse onmacht om het goede te doen ontkracht - maar gelukkig heeft ook die gedachte weer zijn tegenhangers in de bijbel.

• theo

Ik vind dat je het mooi kunt verwoorden.

Mijn schoonvader heeft menigmaal gezegd: Hoe wil je dat anderen je herinneren als je er niet meer bent.

Dat vind ik wel pasend.

Gemiddeld genomen willen de meeste mensen wel aardig gevonden worden maar ik ken toch wel een aantal die dat blijkbaar geen donder kan schelen als het om geld (egoisme ) gaat.

Maar de bijbelschrijvers laten er toch echt geen enkel misverstand over bestaan dat we niet op geld en macht belust moeten zijn.

Maar toch….maar toch….we gaan allemaal op onze eigen plek en ook qua mogelijkheden de fout in in de meeste gevallen.

Praktijkvoorbeelden van arbeiders die PVDA stemmen en wanneer ze voor zichzelf een eigen bedrijf zijn begonnen en ze redden het financieel erg goed dat ze plotseling VVDer worden.

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> Ik vind dat je het mooi kunt verwoorden.

>

> Mijn schoonvader heeft menigmaal gezegd: Hoe wil

> je dat anderen je herinneren als je er niet meer

> bent.

>

> Dat vind ik wel pasend.

Zonder iets aan de waarde van je schoonvader af te willen doen: ik vind dat toch ook niet de juiste motivatie omdat er terzijde een beetje de angst om te worden vergeten uit spreekt. Een beetje maar - maar tóch.

>

> Gemiddeld genomen willen de meeste mensen wel

> aardig gevonden worden maar ik ken toch wel een

> aantal die dat blijkbaar geen donder kan schelen

> als het om geld (egoisme ) gaat.

Waar leef je uit? Wat zijn je werkelijke, diepe drijfveren? En wat is daar door opvoeding, omstandigheden, chrionische zekte, en noem maar op, “overheen gecementeerd”? Naar mijn bescheiden mening is egoisme aangeleerd, en kan misschien weer worden afgeleerd, als je daar de innerlijke kracht voor hebt.

Ken je het boek ‘De Grote Scheiding’ van CS Lewis?

>

> Maar de bijbelschrijvers laten er toch echt geen

> enkel misverstand over bestaan dat we niet op geld

> en macht belust moeten zijn.

Mee eens. Maar wat zetten we daar dan voor in de plaats? Altruisme vanuit zelfverloochening? We hebben dat in cultuurgeschiedenissen van allerlei samenlevingen in de praktijk gebracht - en het resultaat is de wereld waarin we leven.

Uiteindelijk komt de macht uit de loop van het geweer.

>

> Maar toch….maar toch….we gaan allemaal op onze

> eigen plek en ook qua mogelijkheden de fout in in

> de meeste gevallen.

Wat is fout?

de meesten van ons zijn zo puur egoistisch niet - we doen alleen vaak dom.

>

> Praktijkvoorbeelden van arbeiders die PVDA stemmen

> en wanneer ze voor zichzelf een eigen bedrijf zijn

> begonnen en ze redden het financieel erg goed dat

> ze plotseling VVDer worden.

Maar dat is toch heel begrijpelijk? De belangen liggen dan anders. En er zijn nog maar weinig vvd-ers die echt ouderwetse kapitalisten uit de 19e eeuw zijn. Gelukkig beseffen ondernemers ook steeds meer dat goed gezond en tevreden personeel een goed ding' is.:)

• perihelium

Theo, je beweert van alles maar refereert daarbij niet aan de Bijbel. Volgens de Bijbel is niemand zonder zonde, ook een gelovige niet, maar gaat het juist om de genade van God die ons verlost en niet onze werken. Onze ticket naar de hemel is Johannes 3:16!

• CU

We zitten hier niet op een bijbelprikpagina, maar op een theologiepagina.

Hier is het niet noodzakelijk aan de bijbel te refereren. Mag ook aan de koran of aan de Brooklyngeschriften.

Op deze pagina is dus bescherming tegen bijbelfanaten zoals jij.

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> We zitten hier niet op een bijbelprikpagina, maar

> op een theologiepagina.

>

> Hier is het niet noodzakelijk aan de bijbel te

> refereren. Mag ook aan de koran of aan de

> Brooklyngeschriften.

>

> Op deze pagina is dus bescherming tegen

> bijbelfanaten zoals jij.

Gerrit, waarom verdraai je de boel?

De term theologie is afkomstig uit de christelijke traditie en wordt daarom overwegend gebruikt voor de (studie van de) geloofsinhoud van het christendom. http://nl.wikipedia.org/wiki/Theologie

• CU

Ik blijf bij wat ik schreef. Zeker omdat jij dan ook nog eens je eigen bewering onderuit haalt met die tekst uit Wiki, door het gebruik van het woordje “overwegend”.

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> Ik blijf bij wat ik schreef. Zeker omdat jij dan

> ook nog eens je eigen bewering onderuit haalt met

> die tekst uit Wiki, door het gebruik van het

> woordje “overwegend”.

Er zijn ook vrijzinnige en ongelovige theologen die afdwalen dus dat overwegend is op zijn plaats.

• CU

Nou dan, dan is het terecht dat ik schreef:

-We zitten hier niet op een bijbelprikpagina, maar op een theologiepagina.

Hier is het niet noodzakelijk aan de bijbel te refereren. Mag ook aan de koran of aan de Brooklyngeschriften.

Op deze pagina is dus bescherming tegen bijbelfanaten zoals jij

.-