Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gij zult niet doden.

• LeSage

Exodus 20:13 is heel duidelijk: Je zult niet doden

Toch komt hier een van de vele tegenstrijdigheden in de bij bel naar voren.

Als dit zo is - waarom staat de bijbel zelf dan zo vaak de dood toe als straf? Neem nu bv. Numeri 35 vanaf vers 19. Iemand die een leven genomen heeft, die mag -uit wraak- gedood worden. Het is gewoon zo vastgelegd in de Torah.

Er heeft eens iemand gezegd: met het gebod in Ex 20:13 werd altijd bedoeld dat je niet mag moorden. Maar doden als soldaat, of anders als het maar geen moorden is, mág gewoon.

Ik heb dat eens nagezocht en in Ex 20:13 wordt gewoon dezelfde woordstam (th-r-tz-ch) gebruikt als in het numerivers.

Wie kan wat licht doen schijnen? Mag je iemand doden of niet?

• theo

De Naardense heeft het in beide teksten ook over doden en niet over moorden.

Zo ook de Friesche vertaling.

Die hebben het dus beide goed gedaan.

theo

• LeSage

Maar veel verduidelijkt het nog niet. Waarom verbiedt de ene passage wat de andere zo ongeveer aanmoedigt?

• theo

En dan heb je het “”alleen nog maar “” over een tekst waar de doodstraf keurig wordt geregeld wanneer iemand anders een moord heeft gepleegd want ook God zelf geeft opdracht om hele volkeren uit te moorden.

Ik heb er wel een gedachte over (en jij ook wel zo vermoed ik) maar ik wacht nog even op meer reacties.

theo

• Frederik D

De mens mag niet doden. Maar God mag wel doden want hij is geen mens maar God. Omdat God zelf niets kan, laat hij het vuile werk door de mens opknappen. De mens mag uit de naam van de mens niet doden maar wel uit de naam van God.

In de praktijk leidt dit tot grote bizarriteiten. Want iedereen kan wel zeggen dat hij doodt uit Gods naam.

En wat betreft abortus, ach, vele tegenstanders van abortus voor de geboorte zijn voorstander van abortus na de geboorte.

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

> En dan heb je het “”alleen nog maar “” over een

> tekst waar de doodstraf keurig wordt geregeld

> wanneer iemand anders een moord heeft gepleegd

> want ook God zelf geeft opdracht om hele volkeren

> uit te moorden.

Tja. Ik had eerst die passage bij Saul, Samuel en Amalek willen kiezen maar die heb ik laten vallen omdat daar nu juist niet diezelfde woordstam wordt gebruikt.

>

> Ik heb er wel een gedachte over (en jij ook wel zo

> vermoed ik) maar ik wacht nog even op meer

> reacties.

>

> theo

Ik ben benieuwd:)

• theo

Ik schreef ook dat ik vermoed dat jij zelf ook wel een gedachte hebt.

the

• LeSage

Nog een ander ideetje hierover:

wij mensen voelen eigenlijk van nature wel aan dat het verkeerd is om een ander te doden. Samen emt nog een aantal andere dingen als liegen, stelen, etc. Volgens mij is dát het wat Paulus in Romeinen benoemt als wat ons, heidenen, van nature door God is geopenbaard.

• LeSage

Wie zegt dat God wel “mag” doden? Waarom zou God iets zichzelf voorbehouden wat hij een ander verbiedt?

Ja - het staat in de bijbel. Maar er staat zoveel in de bijbel. Het gaat er ons om te begrijpen wat er écht wordt bedoeld, en waaróm dat zo wordt bedoeld.

Ik ben het helemaal met je eens dat er hier en daar in de bijbel van God een niet zo verheffende karikatuur wordt gemaakt. Maar als we dat inzien - waarom zouden we vervolgens niet proberen uit te vinden wat er wordt bedoeld?

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Wie zegt dat God wel “mag” doden? Waarom zou God

> iets zichzelf voorbehouden wat hij een ander

> verbiedt?

> Ja - het staat in de bijbel. Maar er staat zoveel

> in de bijbel. Het gaat er ons om te begrijpen wat

> er écht wordt bedoeld, en waaróm dat zo wordt

> bedoeld.

Spreek je met het onderstaande jezelf niet tegen?

> Ik ben het helemaal met je eens dat er hier en

> daar in de bijbel van God een niet zo verheffende

> karikatuur wordt gemaakt. Maar als we dat inzien -

> waarom zouden we vervolgens proberen uit te vinden

> wat er wordt bedoeld?

OOK ingebakken? “”Wij willen weten“” ?