Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gij zult niet doden.

• baldu

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je leest het OT foutief.

Zoals denk ik iedereen dat doet, zonder uitzondering

> Het OT is het verhaal van een stam en een

> stammengod.

12 stammen is mij geleerd, het is inderdaad wel zo dat je kunt spreken van een soort ‘ras-god’ , dat

komt best sterk tot uitdrukking door die selectiviteit

> De stamleden mogen niet elkaar doden

> maar ze mogen wel mensen doden die geen lid zijn

> van de stam. Vandaar ook dat die stammengod een

> voorstander is van genocide.

Dat laatste kan ik niet bevestigen, zie ik als een vooronderstelling

> Als opvoeder zou ik de kinderen liever het werk

> van De Sade laten lezen dan de Bijbel.

ik zou de kinderbijbel nemen, die is wat minder heftig

Het werk van De Sade ken ik niet overigens

Baldu

• CU

Mooi verhaal hoor. Maar zo staat het niet helemaal in EX. 34. Zo kan ieder, net als Huup, er een hoop bij bedenken.

Een feit is dat de geboden uit Ex. 34 wel werden rondgedragen in de ark.

Het “gij zult niet doden” is daarmee vervallen. God heeft de vrije hand schijnbaar nodig om wel te doden, getuige de vele verhalen van en over God in het OT. En dat kan iemand zoals Eliyahu ook niet ontkennen. Wel kan het zoals doorgaans in bijbelstudieclubs verzwegen worden.

Want wie heeft het nu over het koken van het bokje in de melk van zijn moeder?

Maar dan, met het doden door God van zijn eigen schepselen kan je God vergelijken met een kind dat bij het naar huis gaan vanaf het strand nog even zonder een traantje te laten zijn zandkasteel in elkaar schopt. Maar wee je gebeente als een ander overdag dat zandkasteel vernield. Dan is het blerren.

• CU

Is dat wel zo? Was het Jeremia die stelde dat God de offerdienst niet had ingesteld?

Dan gaat het over een andere God dan de God die Mozes in de tijd van zijn verblijf in Egypte opdracht gaf om in de Egyptische woestijn te gaan offeren.

En dat was voor de tijd van de geboden!!

Of bedoel je wat anders?

• LeSage

CU Schreef:

——————————————————-

> Is dat wel zo? Was het Jeremia die stelde dat God

> de offerdienst niet had ingesteld?

jeremia 7:22vv

22 want Ik heb tot uw vaderen, toen Ik hen uit het land Egypte leidde, niet gesproken noch hun een gebod gegeven ter zake van brandoffer en slachtoffer, 23 maar dit gebod heb Ik hun gegeven: Hoort naar mijn stem, dan zal Ik u tot een God en zult gij Mij tot een volk zijn, en wandelt op de ganse weg die Ik u gebied, opdat het u welga.

en 8:8

8 Hoe durven jullie te zeggen: “Wij zijn wijzen,

wij hebben de wet van de HEER”?

De pen van de schrijvers heeft hem vervalst.

• Gonnie

Want wie heeft het nu over het koken van het bokje in de melk van zijn moeder?

CU staat dat er echt in de bijbel, wat gruwelijk.:(

• CU

Ja dat staat er als zijnde dat dat niet mag. Want het was wel de gewoonte, zo te lezen.

• CU

Dus toch????

Ex 5,3

Toen zeiden zij: De God der Hebreeën heeft ons ontmoet; laat ons toch drie dagreizen ver de woestijn intrekken, om aan de HERE, onze God, te offeren, anders zou Hij ons treffen met de pest of met het zwaard.

Dit was dus voor de tijd van de geboden.