Ook al omstreeks het jaar nul?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsde hele Godsbeleving is in feite niets anders dan een antwoord op de behoeftes van onze ziel.
We hebben behoefte aan een oordelaar over onze daden, daarom zien we God als een Oordelaar
We hebben behoefte aan een verklaring van wat we niet begrijpen, daarom kennen we aan God het wonderendoen toe.
We hebben behoefte aan een bron van onuitputtelijke Liefde. Daarom zien we God als een bron van onuitputtelijke liefde.
We hebben behoefte aan oneindigheid. Daarom zien we God als een eeuwig wezen.
etcetera.
Zo hebben we ook behoefte aan een vrouwelijk wezen dat de volmaakte onschuld belichaamt. Dat wezen noemen we maria, de moeder Gods. Iedereen begrijpt natuurlijk meteen de rationele onzinnigheid van zoiets ls een ‘moeder Gods’, maar het komt nu eenmaal tegemoet aan de behoefte van onze God.
Zo hadden ‘de oude joden’ de behoefte aan een grove onbehouwen oerkracht. Ze gaven dat vorm in een gouden stierenvorm, en noemden dat God.
Alle mensen met gevoel voor religie in alle tijden hadden, hebben, en zullen de behoefte hebben om hun eigen gouden godsbeelden te scheppen. Sommigen zullen elkaar opvolgen, anderen zullen -in een bestek van eeuwen en eeuwen gezien- elkaar opvolgen, in een soort van overwoekeren. De bloeddorstige Thor is verdwenen.
Is het erg?
Welnee. Nogmaals: het is het antwoord dat wij zelf geven op de behoeftes die we hebben. Zolang we elkaar de hersens maar niet in slaan of elkaar voor rotte vis uitmaken omdat het beeld van de ander ons niet bevalt.
En zolang we de zorg voor de/het zwakkere maar de plaats geven die het dient te hebben.
Je vraag: Hoe zou je als theoloog over Maria kunnen en moeten denken?
Ik ben geen theoloog. Maar heb wel zo mijn eigen gedachten over de bijbelse Maria, de moeder van Jezus.
Zo kan ik me dus bedenken dat Maria op een stille plek is verkracht, op een plek zodat niemand haar hulpgeroep kon horen. Ze is volgens mij fysiek bevrucht door een blanke man.
Jezus zou dus volgens de Joodse wet een bastaard zijn. Lees maar eens mee:
Deut 23,2
Een bastaard zal niet in de gemeente des HEREN komen; zelfs zijn tiende geslacht zal niet in de gemeente des HEREN komen.
Om dat te voorkomen kwam volgens mij het verhaal over een engel des HEREN die Maria bevrucht zou hebben.
En dan nog, dan overtreed de HERE zijn eigen geboden: Deut. 22
25 En indien een man een ondertrouwde jonge dochter in het veld gevonden, en de man haar verkracht en bij haar gelegen zal hebben, zo zal de man, die bij haar gelegen heeft, alleen sterven;
26 Maar de jonge dochter zult gij niets doen; de jonge dochter heeft geen zonde des doods; want gelijk of een man tegen zijn naaste opstond, en sloeg hem dood aan het leven, alzo is deze zaak.
27 Want hij heeft haar in het veld gevonden; de ondertrouwde jonge dochter riep, en er was niemand, die haar verloste.
Zo kan ik dus over Maria denken, terwijl de HERE dit volgens Maria in elkaar heeft gezet.
Ik weiger er op een andere manier over te denken, wil dus niet vallen in de categorie hoe anderen me wijsmaken hoe ik over Maria moet denken
De Brave schreef o.a.: "de hele Godsbeleving is in feite niets anders dan een antwoord op de behoeftes van onze ziel.
We hebben behoefte aan een oordelaar over onze daden, daarom zien we God als een Oordelaar
We hebben behoefte aan een verklaring van wat we niet begrijpen, daarom kennen we aan God het wonderendoen toe.
We hebben behoefte aan een bron van onuitputtelijke Liefde. Daarom zien we God als een bron van onuitputtelijke liefde.
We hebben behoefte aan oneindigheid. Daarom zien we God als een eeuwig wezen.
etcetera.
Zo hebben we ook behoefte aan een vrouwelijk wezen dat de volmaakte onschuld belichaamt. Dat wezen noemen we maria, de moeder Gods. Iedereen begrijpt natuurlijk meteen de rationele onzinnigheid van zoiets ls een ‘moeder Gods’, maar het komt nu eenmaal tegemoet aan de behoefte van onze God."
We??
Ik denk dat je beter voor jezelf kunt spreken/schrijven. Ik dop mijn eigen boontjes wel.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?