Beste Frederik,
Iedereen heeft zijn eigen religie. Het is zo dat mensen er nu eenmaal een onbedwingbare behoefte aan hebben om iedereen in hokjes te kunnen en stoppen om de chaos enigszins te kunnen beteugelen. En zo is dat velen nog steeds denken dat iedere katholiek precies gelooft wat Rome gedurende de eeuwen door heeft voorgeschreven en dat iedere protestant sinds de stellingen van 1517 alles voor zoete koek slikt wat de protestanten te berde hebben gebracht.
De waarheid van het leven is natuurlijk zoals altijd niet zwart of wit maar vaak grijsgetint.
Ik ken katholieken die geloven in reincarnatie en protestanten die wat hebben met wicca. Om maar eens een zijstraat te noemen.
En als ik naar mijn doopbewijs kijk zie ik staan dat ik rooms-katholiek behoor te zijn en behoor te denken. Maar ik erken Maria niet als medemiddelares. In mijn ogen is er maar een die het heil brengt en dat is Jezus Christus. Ik bid niet tot Maria, enkel tot Jezus en ik steek geen kaarsje bij beelden van Maria aan.En in tal van andere zaken die Rome heeft voortgebracht geloof ik ook geen snars. Zo geloof ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet dat Jezus op 25 december is geboren.
En er zijn ook veel zaken die het protestantisme heeft voortgebracht waarin ik niet geloof. Het begrip van de predestinatie is een voorbeeld. Ik zal dus wel een semi protestantse katholiek zijn. Of een halve atheist. Hoe je het maar wilt zien. Maar zoals ik zijn er velen - leden van de grijze orde die al lang van het zwart-witte wereldbeeld zijn afgestapt. En niet alleen op religieus gebied.
Met een groet,
Michiel…