Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theologie en Maria

• CU

Marjorie heeft wel gelijk. Je spreekt voor jezelf in de ik vorm, of je spreekt namens anderen in de wij vorm. maar dan lijkt het me wel normaal dat je dan die anderen ook benoemt, of de organisatie die je meent te vertegenwoordigen.

Je lijkt me aardige lange tenen te hebben met je reaktie.

• Sietse 45

En gelijk heb je Marjorie:D

• Douce.

Ook ik geloof niet in “we”, “onze” en een ieder. Het is beter voor jezelf te spreken dunkt me. Dominees op de kansel, waar zij hun Gemeente toespreken, willen nog wel eens in we, onze enz. spreken als herder of leraar.

Douce

• Marjorie

Neen, jij kunt niet over ‘we’ spreken want ik deel jouw behoeftes niet. Jij kunt alleen over jouw behoeftes praten/schrijven…niet over de behoeftes van anderen.

• Marjorie

Koninklijk meervoud, als het ware, maar dan anders.

• Douce.

En ook niet zo koninklijk als “wij vrouwen eisen”…..;), dat zal H.M. wel niet zeggen in brede kring.

Hoe de Koningin spreekt in het meervoud, is net zo iets als de “herder” zijn Gemeente toespreekt, in elk geval traditioneel bij de Gratie Gods. Oftewel het vertoon van de Kroon.

Dpice

• LeSage

Het is natuurlijk duidelijk dat als ik op de manier ‘we’ gebruik zoals ik dat deed, ik een stijlfiguur inzet. het heeft niets te maken met individuele mensen persoonlijk ook al wekt het wel op die manier uit.

Het is gewoon een algemeen bekend en geaccepteerd psychologisch verschijnsel - daarom spreek ik over ‘we’. En inderdaad…. ik irriteer me eraan als mensen denken gelijk te hebben door te roepen: ‘ikke lekker niet en spreek voor jezelf’ terwijl ze heel goed weten (of anders zouden móeten weten) dat het psychologisch wél zo werkt.

Dan maar lange tenen.:)

• LeSage

Dat kan ik wel.

• LeSage

Kun je de stijlfiguur er niet in herkennen, Douce?

• Marjorie

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Dat kan ik wel.

Tuurlijk, je kunt het en je doet het. Maar volgens jou is “we” de mening van allen. En dat klopt niet.

Ik val geheel buiten jouw doelgroep. Ik heb mijn eigen mening. Ik val niet onder jouw noemer “we” ….

Sterker, ik WIL er niets mee te maken hebben.

Ergens lijk je een beetje een fundi. Ook jij denkt dat je het bij het juiste eind hebt.