Ik snap niet helemaal wat je bedoelt
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsNiet helemaal maar wel een beetje?
Indien God “ons” antwoord, zoals jij schrijft, moet er eerst aan God een vraag worden gesteld. Of zou God ook ongestelde vragen beantwoorden?
In je topic blijkt dat het de mens is die aan zichzelf vragen stelt, en dat het de mens is die zichzelf beantwoord.
God heeft nog nooit aan jou een antwoord waarop dan ook gegeven.
LeSage Schreef:
——————————————————-
> Dat is maar de vraag of God nooit een antwoord
> heeft gegeven.
Het is de vraag of je God ooit iets gevraagd heeft. Dat is in je verhaal niet duidelijk.
> Het zou best kunnen dat God niet anders doet dan
> antwoorden maar dat ik niet gewend ben om het te
> horen.
> Of juist wel, maar dat ik het een andere naam
> geef.
Opnieuw dan, God antwoord je niet, je hebt Hem niets gevraagd.
>
> Of dus helemaal niet omdat God een projectie is.
>
> Wie zal het zeggen?
Ik dus wel. het is een projectie.
CU Schreef:
——————————————————-
> LeSage Schreef:
> ————————————————–
> —–
> > Dat is maar de vraag of God nooit een antwoord
> > heeft gegeven.
>
> Het is de vraag of je God ooit iets gevraagd
> heeft. Dat is in je verhaal niet duidelijk.
Wie heeft er nou nooit eens iets aan God gevraagd? Marjorie natuurlijk niet, dat weet iedereen, maar voor de rest wij allemaal toch wel eens?
>
> > Het zou best kunnen dat God niet anders doet
> dan
> > antwoorden maar dat ik niet gewend ben om het
> te
> > horen.
> > Of juist wel, maar dat ik het een andere naam
> > geef.
>
> Opnieuw dan, God antwoord je niet, je hebt Hem
> niets gevraagd.
>
> >
> > Of dus helemaal niet omdat God een projectie
> is.
> >
> > Wie zal het zeggen?
>
> Ik dus wel. het is een projectie.
Dat zou heel goed kunnen CU. maar zeker weten…… weet jij dat zeker?
Of ik het zeker weet vraag je. Wel, ik doe een kleine poging om mijn ingenomen standpunt over God, of wat daar voor door moet gaan, te verduidelijken.
Het geloof, kan niet schelen wat voor geloof, is niet anders dan de invulling van de mens van het abstrakte in kombinatie met de voor diezelfde mens belangrijke, en minder belangrijke, gevoelens.
Ik trek het even uit elkaar, te beginnen met het abstrakte. Want dat schept bij de mens vanzelf, of ie het wil of niet, een bepaald wezen. Immers, het abstrakte denken geeft een bevrediging als dat uitkomt met een soort van onweerlegbaar antwoord zonder tegenspraak.
Als tweede de gevoelens van de mens. Die produceren als gevolg van het abstrakte een ideaalbeeld van dat abstrakte denken en je voelt het al aankomen, dat is dan de heerschappij over je gevoel. En dat is dan niets anders dan een God.
Dus God antwoord je niet. Want hoe kan iets je antwoorden dat buiten een mens gevonden moet worden , wat er niet is.
God is dus afwezig en geen enkel bewijs kan buiten jezelf gevonden worden dat er een God bestaat.
Ja maar, hoor ik je al mopperen, God is immers liefde? Natuurlijk is dat zo met de God die ik je zojuist beschreef. Het is hetzelfde als dat je je eigen gevoel beschrijft, je geeft als het ware je gevoel, vanuit het abstrakte denken van de mens, de waarde van een God.
Je gevoel, is dus volgens mij, de enige echte absolute alleenheerser van heel je wezen, je God dus zogezegd.
En dat was vroeger zo, en dat is nu nog steeds zo. Maar iemand die de rede van het leven ontdekt heeft, is niet vatbaar voor het geloof in wat voor God dan ook. Die gaat er met het verstand nog even over heen en vind dus inderdaad geen God buiten zich zelf om.
Krijgt ook geen antwoord van buiten zichzelf, God antwoord niet. Je zal met jezelf te rade moeten, zoals een normaal denkend mens.
Als ik mij er ook een beetje in mag mengen:
Je verleden als (charismatisch en evangelisch?) christen en je ervaringen met mensen die God volstrekt eerlijk en oprecht hebben ervaren in hun leven , je ervaringen met je broer ( hoe is het met hem?) .
Alleen maar projectie?
Zegt het je verder helemaal niks meer?
theo
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?