Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Onintelligent ontwerp

• Sietse 45

http://humortv.vara.nl/ca.8873.godslastering.html

• Sietse 45

http://humortv.vara.nl/pa.342318.wetenschapper-tegen-god.html

• Frederik D

Onzin van jou, zonder W. Gister maakte je dezelfde fout. Overigens snap ik, denk ik, jouw fout wel. Maar knoop het in je oren, “van jou” is zonder W, net als “zonder jou” en dergelijke.

Toch zonde dat jij moedwillig de stekker uit jouw (nu wel met een W) denkvermogen hebt getrokken.

Consistentie, mijn beste, dat is waar gelovigen moeite mee hebben.

• Frederik D

Leuk filmpje. :)

• Michiel...

Beste Frederik D.,

2 opmerkingen bij deze bijdrage van jou:

1.

De mens is het sinds ongeveer 10.000 jaar geleden gelukt om iets meer te doen dan te brabbelen. De eerste culturen die een naam mochten hebben ontstonden vanaf 10.000 jaar voor Christus. De dinosaurussen hebben miljoenen jaren de aarde beheerst volgens de door jou hooggeprezen wetenschap. Wil de mens evenlang heersen als de dinosaurussen op aarde - dan heeft hij nog tientallen miljoenen jaren voor de boeg. Geloof jij dat ? Als we zo doorgaan halen we de komende 1000 jaar nog niet eens. Dus jou opmerking dat de dino bij een beetje tegenslag uitstierf slaat helemaal nergens op. Een onwetenschappelijke leugen.

2.

En over die pinguin. Als God bestaat en de bijbel heeft gelijk. Dan zal niet alleen de pinguin een moeilijke tijd voor de boeg hebben maar wij allemaal. Want dan zal deze wereld getroffen worden door plagen die ongekend zijn. Overigens zie je die plagen al als je 's avonds naar je TV kijkt lijkt het wel eens. Maar dit terzijde. In ieder geval zal de wereld zoals wij die kennen dan verdwijnen en zal een nieuwe wereld er komen. En als ik naar onze wereld en de stand van zaken kijk vindt ik dat helemaal niet dom meer zeer intelligent.

Misschien is God toch wel een beetje intelligenter dan door jou ingeschat en wij mogelijk een beetje minder intelligent dan door jou naar voren gebracht.

Met een groet,

Michiel…

• Frederik D

De veronderstelde schepping draait om de mens. Als de dino's al verdwenen zijn voordat de mens ten tonele verscheen, dan heeft de schepping van de dino's geen enkele zin gehad. En dus waren het knullige ontwerpen.

Maar als ik jou was, zou ik gewoon de evolutie aanvaarden en me bezig houden met mijn geloof en met het doordenken van mijn geloof. Ik zou gewoon de wetenschap aanvaarden en aanvaarden dat er een God is. Die twee kunnen best samen. Het evolutionisme op zich spreekt zich niet tegen God uit, wel tegen een letterlijke lezing van Genesis, waarin de aarde trouwens plat is.

De mens is bij vlagen intelligent. Maar vaak zeer dom. De overbevolking, hoe begrijpelijk ook, is dom. Een land als Kenia bijvoorbeeld zou een prachtig land kunnen zijn als de overbevolking aldaar werd ingetoomd. De stammenoorlog aldaar werd veroorzaakt door het feit dat er teveel jongeren zijn. Jammer. De natuur in Kenia is overigens prachtig. En ik snap best dat men denkt dat God de schepper is van die prachtige, maar wrede, natuur.

En stel dat God bestaat. Hoe weten wij met ons beperkte intelligentie dat hij reuze intelligent is? Volgt uit de premisse dat God bestaat, automatisch de conclusie dat hij (zeer) intelligent is? Ik denk van niet. Misschien is God (ahb, als hij bestaat) wel een vreselijke domoor. Of misschien is God wel een zwaar gestoord genie, een geniale gek die meer gek dan geniaal is. Theo-filosofie is moeilijker dan menigeen denkt.

• Frederik D

Beluister ook het volgende college in acht afleveringen. De spreker plaatst op degelijke, maar helaas op ietwat saaie, wijze de kwestie van geloof en wetenschap in cultuurhistorisch perspectief.

http://www.youtube.com/watch?v=qd44zZEQtC0&feature=related

• Michiel...

Beste Frederik D.,

De vraag of er wel of geen evolutie op aarde heeft plaatsgevonden is voor mij niet de belangrijkste vraag.

De vraag of God bestaat is voor mij wel wel de belangrijkste vraag. En daar doet voor mij het hele evolutievraagstuk niets aan af.

Ik aanvaard als mens dat wij als mens over de belangrijke zaken van het leven weinig tot niets weten. Veel is niets meer dan een kwestie van geloof en aanvaarding. Ondanks al onze vaak dure en holle woorden. En ik geloof in God. Ik kan niet bewijzen dat God bestaat en dat wil ik ook nog eens niet. Maar ik geloof er wel in. Met of zonder evolutietheorie.

Met een groet,

Michiel…

• perihelium

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Creationisten hebben het over intelligent ontwerp.

Dat is wat wetenschappers onderzoeken en doen verbazen.

> Maar als ze consequent zijn, zouden ze het ook

> moeten hebben over onintelligent ontwerp.

Is een lekke band een slecht ontwerp? Of iemand die erop uit is je banden lek te prikken?

>

> Een voorbeeld van onintelligent ontwerp? De

> dino's. Die beesten waren zo ontworpen dat ze

> meteen bij een beetje tegenslag uitstierven.

Wat is de theorie ook alweer; Een grote komeet die vrijwel alles op aarde vernietigde… Dat noem je een beetje tegenslag?

> Dus

> dino's zijn duidelijke voorbeelden van

> onintelligent ontwerp. Toen het er echt op aan

> kwam, legden die beesten het loodje, scheidden ze

> ermee uit, gingen ze kaduuk.

Toen het er echt op aankwam? Wanneer komt het er niet op aan om te (over)leven?

>

> Achter onintelligente ontwerpen zit natuurlijk een

> onintelligente ontwerper, dus een domme God. GOD:

> de Grote Onintelligente Domoor.

Wat zit erachter iemand die verkeerde conclusies trekt en de waarheid ontkent?

>

> En wat te denken van keizerpinguins? Bij een

> beetje opwarming zullen ze het begeven.

Net als de mens en de meeste levende wezens. Dat alles de juiste omstandigheden heeft dat we kunnen bestaan is juist een bewijs van intelligent ontwerp.

> Duidelijke

> voorbeelden van onintelligent ontwerp. En zo

> kunnen we nog lang doorgaan.

Langzaam begint het tot de wetenschapswereld door te dringen dat materie bestaat uit en gelijk is aan energie. Wat nog sensationeler is, is dat de kwantumfysica ons leert dat er een soort energie veld bestaat die alle materie met elkaar verbind volgens een bepaalde orde en dat de materie elkaar beïnvloed waarbij de begrippen tijd en ruimte in een ander perspectief komen te staan. Steeds meer wetenschappers geloven dat er een bewustzijn nodig is om materie te scheppen uit dit energieveld. Het is in ieder geval wetenschappelijk aangetoond dat bewustzijn invloed uitoefent op materie op subatomair niveau.

Een algemeen aanvaarde gedachte is dat er een energieveld om ons heen is, een soort collectief bewustzijn die informatie bevat over de hele schepping. Men spreekt ook wel over “het veld” of over het “zero-point field”. Dit zero-point field wordt zo genoemd omdat het energieveld er nog blijk te zijn bij het absolute nulpunt. Iets wat ingaat tegen de Newtonse natuurwetten die dan ook inmiddels achterhaald zijn vanuit de kwantum wetenschappen.

De Bijbel ondersteund het wereldbeeld van de kwantumfysica. Zowel in het oude als in het nieuwe testament laat de Bijbel zien dat de schepping is ontstaan uit trillingen, uit bewustzijn. Het veld wordt in de Bijbel de Heilige Geest genoemd (Genesis 1:2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.) en de trillingen die de materie hebben voortgebracht “het Woord” ofwel de Logos ofwel Christus. (Johannes 1:3 Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden, dat geworden is )

De Bijbel leert ook dat de hele schepping door dit veld in stand wordt gehouden. (Hebreeën 1:3 Deze, de afstraling zijner heerlijkheid en de afdruk van zijn wezen, die alle dingen draagt door het woord zijner kracht)

In de Bijbel lezen we verhalen van mensen die in diepe verbondenheid met “het veld” leefden. Ze hadden gezag over de schepping. Denk aan Mozes die een weg baande door de zee of Jezus die over water liep. Ze waren in staat om vanuit verbondenheid met “het veld” dingen te doen die ingingen tegen de Newtonse wetten. Ze maakten gebruik van de kwantum energie. Jezus genas mensen instantelijk en gaf deze kracht ook door aan Zijn discipelen door de uitstorting van de Heilige Geest. Jezus leerde mensen weer in contact te komen met “het veld”. Jezus leerde dat iedereen om je heen je naaste is en dat je zelfs goed moet zijn voor je vijanden. Hij leerde de mensen de wet van zaaien en oogsten vanuit de gedachte dat alles met elkaar verbonden is. Wat je zegt, doet of denkt komt vanuit die verbondenheid altijd weer bij je terug. Het reinigen van je innerlijk en het leren leven volgens de wetten van "het veld' is de onderwijzing van Jezus. Jezus heeft het over het Koninkrijk van God. Het rijk waar andere wetten gelden dan hier op aarde. De kwantum wetten. Toch kunnen ook deze wetten voor het ego gebruikt worden waardoor zelfs deze spirituele wetmatigheden het ego kunnen versterken en daardoor tot niks leiden.

De Bijbel behandelt dit gevaar in 1 Korintiers waar staat dat je alle spirituele gaven kunt hebben maar als je de liefde niet hebt dan heb je nog niks ervan begrepen.. Mensen kunnen paranormaal begaafd zijn of spirituele inzichten hebben en hiermee succes hebben en toch volledig de boot missen doordat ze niks van de Liefde hebben begrepen. (1 Kor 13:2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette, maar ik had de liefde niet, ik ware niets.) God is Liefde en wie in de Liefde is, is in God. Jezus heeft deze Liefde getoond door Zijn leven op aarde. Hij was en is volmaakt in de Liefde en door Zijn volmaaktheid kunnen ook wij tot het goddelijke naderen als we ons voor Zijn leiding en onderwijs openstellen. Jezus is het vleesgeworden Woord, het gematerialiseerde Wezen van God. Het Zijn in vlees en bloed. Hij was en is één met God en is er om ons te helpen een te worden met Hem en elkaar.

http://www.leveningod.nl/intelligent-design.html

• Boris

Net als de mens en de meeste levende wezens. Dat alles de juiste omstandigheden heeft dat we kunnen bestaan is juist een bewijs van intelligent ontwerp.

Dat is dus je reinste flauwekul. Wordt in de eerste paar seconden van het betoog al weerlegd.

http://www.youtube.com/watch?v=p_nqySMvkcw