Frederik D Schreef:
——————————————————-
> En vossen verliezen wel hun staart maar niet hun
> streken, zegt het spreekwoord.
nee, klopt niet Frederik D., zoek het nog maar eens goed op;)'. Frederik Dommerik:)
GrinN:D"
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Naar overzicht van alle forumsIk vind het een lastige, Gon.
Je kunt het zo zien: zo'n oorlogsmisdadiger is puur en puur slecht.
Wij zijn allemaal een beetje slecht omdat iedereen wel eens iets doet wat niet zou mogen. Dus: pot verwijt de ketel.
Christen-zijn is vooral een individuele zaak. Als je christen bent, dan blijkt dat. Niet zozeer uit je geloof, maar uit je daden. Je bent rechtvaardig omdat jij rechtvaardig dóet …… niet omdat je daar de mond vol van hebt.
De meeste mensen veranderen tijdens hun leven. Ook oorlogsmisdadigers kunnen veranderen. Een interessant argument in de discussie die in amerika tegen de oodstraf wordt gevoerd, is dit: als iemand al 10 jaar op de executie wacht (komt veel voor) en hij blijkt veranderd te zijn van een moordenaar in een zachtmoedige, vriendelijke persoonlijkheid - wie executeer je dan na die 10 jaar? De moordenaar, of de nieuwe mens?
En als je nu zo'n ex-oorlogsmisdadiger tegenhoudt om met jou in gemeenschap te komen - wie houd je dan tegen? De oorlogsmisdadiger, of de nieuwe mens?
En als die mens werkelijk veranderd is - doe je dan jezelf niet óók tekort door jezelf en anderen de gemeenschap met hem te ontzeggen?
Ik zou de manier waaróp hij om gemeenschap vraagt, ook mee laten wegen. Is het eisend, dwingend, dan vrees ik dat er niet al teveel in hem veranderd is. En dan heb je m.i. de vrijheid hem buiten de duer te houden. Is er daarentegen voldoende blijk van zelfinzicht en getuigen zijn daden daar ondertussen ook van, dan is dat voor mij zeker een pluspunt.
Al met al zou ik een soort introductieperiode overwegen. En dat heeft dan niets te maken met het uit je hoofd leren van geloofsvragen, maar meer als een soort introductieperiode. Wat in monnikengemeenschappen wel het noviciaat wordt genoemd. Dit overigens niet alleen voor ex-misdadigers, maar voor iedereen die van een gemeenschap deel wil uitmaken.
Arjan Lock is in Cambodja en kijkt samen met predikant Christoffer LaPel terug op het Pol Pot regime. De familie van LaPel werd net als twee miljoen andere Cambodjanen omgebracht. Lapel kwam tot geloof, en door hem kwam op zijn beurt, Duch, de oppermartelaar van Pol Pot tot geloof. 323 3.0
Het ging mij om deze gruwelijke wezen.Ik heb het hele programma gezien en het was verschrikkelijk, en die predikant is boven natuurlijk goed ondanks dat al zijn fam. door dit figuur is omgebracht, blijft hij hem trouw bezoeken.
Bron www.eo.nl
Beste Gonnie,
Het christendom kan en mag niemand uitsluiten.
Want wie zonder zonde is, werpe de eerste steen.
En niemand die er is die de steen kan oprapen om te werpen. Want wij zijn allemaal zondaars. Onze positie t.o.v. de almachtige God is voor iedereen precies dezelfde.
Verder is het de plicht voor de christen om iedereen lief te hebben, niet alleen je vrienden en familie.
Dat dit in de werkelijkheid ook christenen vaak niet lukt doet niets af aan de woorden van Jezus.
Bid voor je vijanden en keer ze de andere wang toe. En niet - verketter je vijanden en probeer ze te doden.
Het christendom en Jezus zijn niet van deze wereld. Het christendom en Jezus zijn van een totaal andere wereld dan waarin wij leven. Daarom ook zie je zo weinig echt christendom in deze wereld. De meeste christenen zijn gehecht geraakt aan onze wereld en hebben de waarheden van de wereld aangenomen en de waarheden van het evangelie in een kast opgeborgen.
Met een groet,
Michiel…
Beste Douce,
Christenen moeten ook niet afgescheiden leven en denken als dat zou betekenen dat zij zich beter zouden vinden dan andere mensen en andere mensen zouden uitsluiten. Zeer zeker niet. Wij zijn allemaal hetzelfde en iedereen is welkom.
Maar daar staat wel tegenover dat de woorden van het evangelie vaak botsten met de woorden die vanuit de wereld tot ons komen. In de wereld zijn wij vaak bezig om aan ons zelf te denken en ons schatten op aarde te verzamelen. Maar het evangelie houdt ons juist voor vooral aan de ander te denken en aan diens noden en behoeften en ons schatten in de hemel te verzamelen. En in die zin staat de leer van het evangelie vaak lijnrecht tegenover de wereldse leren die tot ons komen. In die zin (in geestelijke zin dus) zijn wij totaal afgescheiden van de wereld als we Jezus werkelijk willen volgen.
Als iedereen zou leven en handelen conform de woorden en het voorbeeld van Jezus zou het paradijs op aarde zijn intrede doen. Liefde, vrede en rechtvaardigheid zouden heersen.
Het is vaak zo'n ellende op deze wereld omdat wij het voorbeeld van Jezus totaal niet navolgen.
Met een groet,
Michiel…
Ja maar, als je denkt dat je als christen anders bent dan de rest, scheid je jezelf toch al af? Zeker als er een beoordeling valt over het zogenaamde “wereldse” leven? (Ik heb daar in een vrij ver verleden ook aan meegedaan hoor, maar ben tegenwoordig, door veel processen, een andere mening toegedaan).
Gr. Douce
Douce Schreef:
——————————————————-
> Ja maar, als je denkt dat je als christen anders
> bent dan de rest, scheid je jezelf toch al af?
> Zeker als er een beoordeling valt over het
> zogenaamde “wereldse” leven? (Ik heb daar in een
> vrij ver verleden ook aan meegedaan hoor, maar ben
> tegenwoordig, door veel processen, een andere
> mening toegedaan).
>
> Gr. Douce
Christenen denken niet dat ze anders zijn dan anderen, ze weten juist dat we allemaal anders zijn dan we zouden moeten zijn en ook dat er niks is wat wij daaraan echt kunnen veranderen. Dat kan alleen Gods genade, die we allemaal nodig hebben, niet alleen christenen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?