Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theologie-vraagje: het nut van de opstanding

• Ellen-Josee

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Dus andermans leed is jouw plezier?

Hoezo leed? Probeer de boel in perspectief te houden he, zo'n josti-band is die lui hun lust en leven.

>

> Waarom genezen die “genezers” wel vage

> aandoeninkies van hysterische vrouwen maar nooit

> iemand met het syndroom van Down? Of is die vraag

> ook weer te moeilijk? En de vorige vraag ook?

Nee hoor, maar mag ik passen?

• Boris

http://whywontgodhealamputees.com/god5.htm

• Ellen-Josee

Als die mensen er toch zijn en ze zijn mij tot genoegen, wat is daar kwaad aan?

Ik neem iemand zoals die is, dat lijkt mij voor die persoon fijner, dan dat ik de smoor erin heb dat die persoon bestaat.

En trouwens; ook niet alle ouders zijn verdrietig over een kind met een verstandelijke beperking.

Je maakt weer een drama waar dat niet is.

Ik heb trouwens nog nooit een mongooltje meegemaakt die mij tor noemde of het leuk vond dat iemand dat deed.

Dus wat dat betreft kunnen ‘gewone’ mensen een stuk verknipter zijn.

• Ellen-Josee

Zaagsel is tenminste nog iets, gebakken lucht is niets.

Berichje van Frederik:

Kijk jij maar naar het niets in je Bijbel. Zie bericht van Elia.

En haal eens het zaagsel uit je oren en ogen. Hoe vaak heb ik je al gezegd dat dat Niets een iets is?

Het is me wat met jou. Zaagsel alom.

• Gonnie

Doe niet zo vals, je verdraait mijn woorden ,als of ik mensen met een verstandelijk handicapt het kwalijk neem dat zij er zijn, met die domme opmerking dat jij niet de smoor in hebt dat zij er zijn.

Zoals jij je opstelt twijfel ik aan jouw oprechtheid met het christen zijn.

• Richard II

>Dat weet ik net zo zeker dat ik zeker weet dat mijn vrouw niet vreemd gaat. Weet ik 100%zeker dat mijn vrouw niet vreemd gaat?

>Welnee, maar ik weet het wel 100% zeker. Tamelijk subjectief maar ik weet het zeker. Zo ook met Gods bestaan.

Toch zijn er mensen die zeker denken te weten dat hun vrouw niet vreemd gaat, terwijl zij dat toch doet.

Om zekerheid te hebben over Gods bestaan, lijkt mij dit toch een tamelijk wankel argument.

>En STEL je voor dat God een placebo zou zijn dan heb ik TOCH de rust en de vrede in mijn lijf ervaren tijdens mijn leven en is het >een goede inspiratie bron geweest tijdens mijn leven.

Maar dan kun je evengoed een pilletje Oxazepam nemen of, als Karl Marx je apotheker zou zijn, opium.

Verder is er in naam van dat placebo een hoop onrecht in de wereld.

>Omdat de hel in bijbelse zin niks meer is dan de vuinisbelt buiten Jeruzalem.

De buitenste duisternis waar Jezus ons wil laten roosteren en knarsetanden was de vuilnisbelt van Jeruzalem?

>Dan kom je , net als veel christenen niet verder dan een letterlijke lezing en dan msi je erg veel.

Niet letterlijke, symbolische lezing lijkt mij vooral als een uitvlucht om de druk van de dogma's van de kerk te ontlopen. Of om een modern gezicht te trekken: “Ik ben wel christen, maar ik geloof het allemaal niet letterlijk hoor!”

>Dat Jezus niet als superman te boek wilde staan blijkt uit het feit dat Hij constant verkondigde dat een genezene het niet verder mocht >vertellen.

Jezus was inderdaad een vreemde prediker. Hij vertelde zijn verhalen welbewust zo dat zijn toehoorders het niet zouden snappen. En doorvertellen van wat hij vertelde, mocht ook al niet, terwijl hij toch juist gekomen was om de mensheid iets te vertellen? Als hij geen superman wilde zijn, dan had hij niet over water gelopen en was hij niet uit de dood opgestaan.

Richard

• Richard II

>Maar ondertussen heeft Richard een prachtig resultaat met zijn begonnen posting en heeft geen mens mij antwoord gegeven waar in

>de bijbel staat dat iemand nooitophoudend naar de hel gaat na het aardse bestaan wanneer die iemand niet kan/wil geloven dat Jezus >letterlijk is opgestaan.

Heeft deze draad al record-lengte? Lijkt me best leuk om een record neer te zetten hier.

Misschien staat het er niet letterlijk of in één adem vermeld, maar het is wel de strekking van bijbel en christelijk geloof. (net zoals jij uit andere zaken dan pure feiten afleidt dat jouw vrouw niet vreemdgaat).

Van Paulus moeten we geloven dat Jezus letterlijk uit de dood is opgestaan.

Ongelovigen (goddelozen, afgodendienaars) worden in de bijbel in één adem genoemd met onrechtvaardigen en zondaars.

Volgens openbaring gaan zulke mensen voor eeuwig de vuurpoel met brandende zwavel in.

• Sietse 45

God en Jezus hebben verschillende rollen én taken…

Deze verschillende personen hebben ook verschillende rollen en bijhorende taken. Dat blijkt o.a. uit:

dat God zowel Jezus én ons redt door Zijn Plannen

dat Jezus in de plannen van God ‘middel’ (offer!) en ‘uitvoerder’ is

dat God de boekrol (Zijn Oordeel) in de handen van Jezus geeft;

Jezus wordt hiermee Middelaar tussen God en de mens

God en Jezus hebben niet dezelfde status en macht…

Uit de verschillende rollen en taken blijkt ook, dat de status én macht van God en Jezus niet hetzelfde is. Dat blijkt o.a. uit:

dat God Jezus heeft geschapen

dat God Almachtig is en Jezus Hogepriester voor de Almachtige

dat God hoofd is over Jezus en Jezus over ons

dat God alleen weet wanneer Hij Jezus zal terugzenden

dat Jezus zijn gekregen macht aan God terug zal geven

dat tenslotte God daardoor in allen zal zijn

http://www.sign2god.com/folders/God-Jezus/God-Jezus-teksten.html

• theo

En wat verwacht je nou van mij ?

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat God bestaat, ik ben niet zielig, ik hoef me toch ook niet te verdedigen dat ik gelovige ben, ik hoef je niet tot mijn geloof te bekeren, jij hoeft mij niet ongelovig te maken, ik heb geen antwoord op alle vragen.

Gaat het dan om redelijkheid of aannemelijkheid of hoe groot het percentage zou kunnen zijn of God wel of niet bestaat?

theo

• Richard II

Dit draadje is toch een discussie over theologie?

UItwisseling van argumenten.

Het gaat er niet om je dit persoonlijk aan te trekken.