>Dat weet ik net zo zeker dat ik zeker weet dat mijn vrouw niet vreemd gaat. Weet ik 100%zeker dat mijn vrouw niet vreemd gaat?
>Welnee, maar ik weet het wel 100% zeker. Tamelijk subjectief maar ik weet het zeker. Zo ook met Gods bestaan.
Toch zijn er mensen die zeker denken te weten dat hun vrouw niet vreemd gaat, terwijl zij dat toch doet.
Om zekerheid te hebben over Gods bestaan, lijkt mij dit toch een tamelijk wankel argument.
>En STEL je voor dat God een placebo zou zijn dan heb ik TOCH de rust en de vrede in mijn lijf ervaren tijdens mijn leven en is het >een goede inspiratie bron geweest tijdens mijn leven.
Maar dan kun je evengoed een pilletje Oxazepam nemen of, als Karl Marx je apotheker zou zijn, opium.
Verder is er in naam van dat placebo een hoop onrecht in de wereld.
>Omdat de hel in bijbelse zin niks meer is dan de vuinisbelt buiten Jeruzalem.
De buitenste duisternis waar Jezus ons wil laten roosteren en knarsetanden was de vuilnisbelt van Jeruzalem?
>Dan kom je , net als veel christenen niet verder dan een letterlijke lezing en dan msi je erg veel.
Niet letterlijke, symbolische lezing lijkt mij vooral als een uitvlucht om de druk van de dogma's van de kerk te ontlopen. Of om een modern gezicht te trekken: “Ik ben wel christen, maar ik geloof het allemaal niet letterlijk hoor!”
>Dat Jezus niet als superman te boek wilde staan blijkt uit het feit dat Hij constant verkondigde dat een genezene het niet verder mocht >vertellen.
Jezus was inderdaad een vreemde prediker. Hij vertelde zijn verhalen welbewust zo dat zijn toehoorders het niet zouden snappen. En doorvertellen van wat hij vertelde, mocht ook al niet, terwijl hij toch juist gekomen was om de mensheid iets te vertellen? Als hij geen superman wilde zijn, dan had hij niet over water gelopen en was hij niet uit de dood opgestaan.
Richard