Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom at Adam?

• Ellen-Josee

We kennen het verhaal en anders moet je het maar even lezen in Genesis 3; dat Eva door de slang werd verleid, vruchten te eten van de verboden boom.

Nadat ze zelf had gegeten gaf ze Adam van de vruchten te eten. Adam at de vruchten op zonder enige vraag of protest, terwijl hij echt wel op de hoogte was dat dit niet mocht. Pas toen hij ook gegeten had, gingen hun ogen open en werden ze zich bewust.

Dat is eigenlijk ook heel eigenaardig!

Maar mijn vraag is dus: wat zouden de beweegredenen van Adam geweest kunnen zijn om zonder meer Eva te volgen. Waarom at Adam?

Gr Ellen ;)

• perihelium

Het antwoord staat in Genesis 3:17a

Tegen de mens (adam) zei hij (God):

‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,

gegeten van de boom die ik je had verboden

.

• Ellen-Josee

Steven Schreef:

——————————————————-

> Het antwoord staat in Genesis 3:17a

>

> Tegen de mens (adam) zei hij (God):

> ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,

> gegeten van de boom die ik je had verboden.

Ja dat wel natuurlijk!

Maar waarom deed hij dat (luisteren naar zijn vrouw) nou eigenlijk, denk je?

• Marjorie

Omdat God het zo voorbeschikt had. Hij had alles voorzien.

• BOAZ

Marjorie Schreef:

——————————————————-

> Omdat God het zo voorbeschikt had. Hij had alles

> voorzien.

Hi hi, ,jij gelooft niet eens in God.

Jij lijkt wel op een Calvinist.

Boaz.

• perihelium

Elia Schreef:

——————————————————-

> Steven Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het antwoord staat in Genesis 3:17a

> >

> > Tegen de mens (adam) zei hij (God):

> > ‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,

> > gegeten van de boom die ik je had verboden.

>

>

> Ja dat wel natuurlijk!

>

> Maar waarom deed hij dat (luisteren naar zijn

> vrouw) nou eigenlijk, denk je?

Het is niet erg om als man naar je vrouw te luisteren maar blijkbaar dus wel als dat tegen het woord van God ingaat. Maar vandaag de dag zijn verleidingen ook verleidelijk en luisteren we vaak ook naar van alles behalve naar God. We mogen God wel prijzen dat Hij verzoening brengt en ons onze zonden in Jezus naam vergeeft!

• perihelium

Marjorie Schreef:

——————————————————-

> Omdat God het zo voorbeschikt had. Hij had alles

> voorzien.

Stel dat de uitvinder van het wiel alle ongelukken had kunnen voorzien van alle voertuigen ooit met wielen. Denk je dat dat hem ervan had weerhouden om die uitvinding het licht te laten zien?

• Frederik D

De geheime boodschap is:

gij, man, kroon der schepping, zult niet naar uw vrouw luisteren want vrouwen zijn niet te vertrouwen. .

• CU

Voordat Adam, volgens het verhaal, van de vrucht at die Eva hem aanreikte, wist hij niet van goed en kwaad. Dus at hij er van.

God kon verbieden wat Hij wou, maar Adam en Eva konden niet het verschil tussen goed en kwaad, althans, volgens het verhaal. Het is niets meer dan de start van het redeneren in cirkels, iets waar Steven, maar ook Manuel en consorten, zeer hardnekkig in volhouden.

Het is ook het tentoonstellen van de bijbelse moraal, dat de slachtoffers van verleiding schuldig zouden zijn. Zo werden en worden de slachtoffertjes van sexueel misbruik binnen de kerk op dezelfde manier schuldig gehouden. Zeker door de daders.

Als jou in het verkeer, buiten je schuld om, een ongeluk overkomt, zou je dan schuldig zijn omdat je een verkeersdeelnemer bent?

• samuel

Ja Elia, waarom at Adam ook van de vrucht?

Goeie vraag, wellicht omdat ze vlees van zijn vlees was en bot van zijn bot, hij hield van haar.

Wellicht komt daar de huwelijkse belofte “tot de dood ons scheid” wel vandaan.

Weet je er staat dat de slang tot de vrouw sprak in Genesis 3, en de vrouw antwoorde tegen de slang niet de man.

Het kan zijn dat Adam niet in de buurt was op het moment dat de slang tegen Eva sprak, en dat Eva daarna de vruchten heeft geplukt en toen ze zich weer bij Adam gevoegd had ondertussen van de vruchten etende bood ze ze ook aan Adam.

Daarna werden hun ogen geopend staat er, wellicht wist Adam toen pas wat er was gebeurd!

Vandaar ook zijn wijzende vinger naar Eva als God hem vraagt of hij van de boom gegeten heeft: Genesis 3:12 Toen zeide de mens: De vrouw, die Gij aan mijn zijde gesteld hebt, die heeft mij van de boom gegeven en toen heb ik gegeten. 13 Daarop zeide de HERE God tot de vrouw: Wat hebt gij daar gedaan? En de vrouw zeide: De slang heeft mij verleid en toen heb ik gegeten.

Zoals je ziet vraagt God het dus ook aan de vrouw en deze wijst naar de slang, Adam spreekt niet over de slang, ik denk dat hij daar ook geen weet van heeft.

Dat is mijn zienswijze in deze, dan rijst er nog de vraag of het in het plan van God was om dit te laten gebeuren.

Wellicht geeft deze tekst daar enige verlichting op: Openbaring 13:8 En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld.

Het lam Gods Jezus Christus, geslacht sinds de grondlegging der wereld, dat is iets waar we diep over na kunnen denken.

grt samuel