Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

IK (en niet "WIJ" ) ben J-H-W-H uw God

  • Eliyahu

    Bs'd

    Het begint zo langzaam aan tot de christenen door te dringen dat er maar ÉÉN God is, en dat dat J-H-W-H is.

    Ze houden nu alleen nog vast aan het afgodische idee dat J-H-W-H opgebouwd is uit verschillende personen, en zo proberen ze toch weer hun afgodische goddelijke familie in de enig ware God te schuiven.

    Maar zie hier nog meer bewijs dat God enkelvoudig is, en niet driekoppig:

    "IK (en niet "WIJ" ) ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben J-H-W-H uw God.” Numeri 15:41

    "En zij zullen weten, dat IK, J-H-W-H, hun God ben, die hen uit het land Egypte geleid heb, opdat Ik in hun midden wone; IK ben J-H-W-H hun God." Exodus 29:46

    “Want IK, J-H-W-H uw God, grijp uw rechterhand vast;” Jesaja 41:13

    “Want IK, J-H-W-H, ben uw God, de Heilige Israëls, uw Verlosser;” Jesaja 43:3

    “Want Ik ben J-H-W-H uw God, die de zee opzweep, zodat haar golven bruisen, wiens naam is J-H-W-H der heerscharen” Jesaja 51:15

    “Gij toch zijt ALLEEN J-H-W-H (en dus niet: "met z'n drieën J-H-W-H“ ). Gij hebt de hemel, de hemel der hemelen en al zijn heer gemaakt, de aarde en al wat daarop is, de zeeën en al wat daarin is;” Nehemia 9:6

    “Voor MIJ (en niet “voor ONS” ) is er geen God geformeerd, en na MIJ zal er geen zijn”. Jesaja 43:10

    “Zo zegt J-H-W-H, de koning en verlosser van Israel, J-H-W-H der heerscharen: IK ben de eerste en de laatste, en buiten mij is er geen God. Jesaja 44:6

    IK ben J-H-W-H en er is geen ander; buiten MIJ (en niet: “buiten ONS” ) is er geen God”. Ik gordde u, hoewel gij Mij niet kendet, 6 opdat men het wete waar de zon opgaat en waar zij ondergaat, dat er buiten MIJ niemand is; IK ben J-H-W-H en er is geen ander” Jesaja 45:5-6

    “Wie heeft dit vanouds doen horen, het van overlang verkondigd? Ben IK het niet, J-H-W-H? En er is geen God behalve IK, een rechtvaardige, verlossende God is er buiten Mij niet.” Jesaja 45:21-23

    “Dan zult gij weten, dat IK in het midden van Israël ben, en dat IK, J-H-W-H uw God ben, EN NIEMAND ANDERS;” Joel 2:27

    “Toen sprak God al deze woorden: IK ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

    GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN.” Exodus 20:1-3

    Deze teksten laten helder en duidelijk zien dat de enig ware God J-H-W-H een enkelvoudige God is, en geen drie-koppige.

    Hij zegt constant IK ben J-H-W-H, en niet "WIJ zijn J-H-W-H", terwijl wanneer de christelijke claim waar was geweest dat J-H-W-H opgebouwd is uit drie verschillende personen, God consequent “WIJ” had moeten zeggen, en niet "IK".

    Dus ook uit deze teksten blijkt weer duidelijk dat de enig ware God J-H-W-H NIET opgebouwd is uit drie verschillende personen, zoals het christendom claimt, maar dat Hij enkelvoudig is.

    Dit blijkt natuurlijk uit het fundament van het joodse geloof, het shma: "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4.

    Maar nu stapelt zich nog meer onweerlegbaar bewijsmateriaal op dat God ÉÉN is, en dus niet drie.

    "En J-H-W-H zal tot Koning over de ganse aarde zijn; te dien dage zal J-H-W-H één zijn, en Zijn Naam één." Zach 14:9

  • Frederik D

    Hoeveel goden bestaan er in het echt?

  • Ellen-Josee

    En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, als onze gelijkenis,

    En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog zich ter aarde;

    Zomaar even een paar grepen uit Genesis.

    Ellen

  • Frederik D

    > En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons

    > beeld, als onze gelijkenis,

    Dat ons is pluralis majestatis. Dus geen echt meervoud.

    > En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie

    > mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij

    En God was mannetje één, mannetje twee en mannetje drie? Hoe kom je erop?

    > hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog

    > zich ter aarde;

    >

    > Zomaar even een paar grepen uit Genesis.

    Als je de Drie-eenheid via het OT wil bewijzen, dan zul je toch beter ten ijs moeten komen. Nu glij je lelijk uit. En de psalmen waarop je je beroept, bewijzen ook niets.

    De jehovagetuigerij, de verregaande inlegkunde, heeft blijkbaar vele varianten.

    > Ellen

    Fred. D

  • theo

    De drie eenheid willen bewijzen op grond van de bijbel is erg gemakkelijk hoor, dat zie je zo..

    Of toch niet?

  • Frederik D

    Ik ben vaak verbijsterd vanwege de vergezochte inlegkundes. Ook vanwege die van Eliyahu.

  • theo

    Vereenvoudiging of versimpeling van geloof/bijbel .

    Vereenvoudigen is niet zo erg, versimpeling is een aanklacht tegen de Schepper die ons ook verstand heeft gegeven of algemener: een aanklacht tegen het gemiddelde intullektualisme

  • Eliyahu

    Ellen-Josee Schreef:

    ——————————————————-

    > En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons

    > beeld, als onze gelijkenis,

    >

    > En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie

    > mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep hij

    > hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en boog

    > zich ter aarde;

    Bs'd

    In Gen 18 komt God op bezoek bij Abraham, en terwijl Abraham Hoog bezoek heeft, komen er drie engelen langs.

    Als we in het begin van hoofdstuk 19 kijken, dan zien we duidelijk dat minimaal 2 van de 3 engelen waren: “1 En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom. Lot zat in de poort van Sodom en toen Lot hen zag, stond hij op, ging hun tegemoet, boog zich neder met het aangezicht ter aarde,” Gen 19:1

    Dus dat bezoek van drie mannen heeft helemaal niks met de veronderstelde drie-éénheid te maken.

    En nu over het “Laat ons mensen maken”:

    Genesis 1:26; “Laat ons mensen maken.” Uit dit vers leert het christendom dat God niet één is maar drie.

    Als iemand in een willekeurige tekst het woord “ons” tegenkomt, is er dan ook maar één weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje ‘ons’ betrekking heeft op één enkel persoon met een multiple personality disorder?

    Maar waarom, als het christendom het woordje ‘ons’ ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie goden, en die moeten ze op de één of andere manier toch weer zien te reduceren tot één, want zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus daarom probeert men drie goden in één god te proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

    En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij. Of de mogelijkheid dat er sprake is van een majesteitsmeervoud.

    Sommige christenen proberen de simpele traditioneel joodse verklaring dat God tot de engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat de engelen niet deelnamen aan het scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en zeggen: “God was de schepper, en niet de engelen.” Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat een boodschapper gelijk is aan degene die hem gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met een vrouw trouwt door middel van een boodschapper, dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

    Een goed bijbels voorbeeld van “een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender” is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: “want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten.” Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: “Staat op, verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad verwoesten.” Lot zei niet: “De engelen gaan de stad verwoesten”, Hij zei: “de HERE (J-H-W-H in de hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten.” En in vers 29 staat: “Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham,” Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft. En waarom zou hetzelfde niet opgaan voor de schepping?

    Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door een meervoud. Kijk in Genesis 5:1; “Ten dage, dat God Adam schiep”. Hier is het werkwoord “schiep”, “bara” in het hebreeuws, in het enkelvoud. Dit geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een enkelvoud is, want het werkwoord volgt het onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud. Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud. Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de bijbel: “In den beginne schiep God de hemel en de aarde.” Het woord “schiep”, is geschreven in het enkelvoud: “bara”. Als God een meervoud was, dan had het “baroe” moeten zijn.

    Er is dus geen enkele indicatie dat God een meervoud zou zijn, en de door mij in de openingspost aangehaalde teksten laten duidelijk zien dat dat onmogelijk is.

    "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!" Deut 6:4, Mark 12:28

  • Frederik D

    Met name de psalmen lenen zich voor verregaande inlegkundes.

  • Ellen-Josee

    Eliyahu Schreef:

    ——————————————————-

    > Ellen-Josee Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > En God zeide: Laat Ons mensen maken naar ons

    > > beeld, als onze gelijkenis,

    > >

    > > En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie

    > > mannen stonden bij hem; toen hij hen zag, liep

    > hij

    > > hun uit de ingang van zijn tent tegemoet, en

    > boog

    > > zich ter aarde;

    >

    > Bs'd

    >

    > In Gen 18 komt God op bezoek bij Abraham, en

    > terwijl Abraham Hoog bezoek heeft, komen er drie

    > engelen langs.

    >

    > Als we in het begin van hoofdstuk 19 kijken, dan

    > zien we duidelijk dat minimaal 2 van de 3 engelen

    > waren: "1 En de twee engelen kwamen in de avond

    > te Sodom. Lot zat in de poort van Sodom en toen

    > Lot hen zag, stond hij op, ging hun tegemoet, boog

    > zich neder met het aangezicht ter aarde," Gen

    > 19:1

    Ik gaf maar even een paar voorbeeldjes, net zoals jij doet met je hobbygod JHWH is ÉÉN.

    >

    > Dus dat bezoek van drie mannen heeft helemaal niks

    > met de veronderstelde drie-éénheid te maken.

    >

    > En nu over het “Laat ons mensen maken”:

    >

    > Genesis 1:26; “Laat ons mensen maken.” Uit dit

    > vers leert het christendom dat God niet één is

    > maar drie.

    >

    > Als iemand in een willekeurige tekst het woord

    > “ons” tegenkomt, is er dan ook maar één

    > weldenkend persoon die dan denkt dat dat woordje

    > ‘ons’ betrekking heeft op één enkel persoon met

    > een multiple personality disorder?

    Dat is allemaal veel te ver gezocht, bij aanvang van de schepping was alles nog perfect dus er was geen multiple personality disorder. Mijn persoonlijke mening hierover is zelfs dat je met je eigen god aan het spotten bent.

    >

    > Maar waarom, als het christendom het woordje ‘ons’

    > ziet in de bijbel denkt men dat dan wel? Heel

    > eenvoudig. Het christendom heeft twee of drie

    > goden, en die moeten ze op de één of andere

    > manier toch weer zien te reduceren tot één, want

    > zelfs het NT zegt dat er maar één God is. Dus

    > daarom probeert men drie goden in één god te

    > proppen. Waardoor men zegt dat God zijn eigen

    > zoon is en tegelijkertijd zijn eigen vader.

    Ja dat snap jij toch niet.

    >

    > En de volledig normale uitleg dat bijvoorbeeld God

    > tegen de engelen sprak, daar gaat men aan voorbij.

    > Of de mogelijkheid dat er sprake is van een

    > majesteitsmeervoud.

    Er staat niet dat God met de engelen sprak en majesteitsmeervoud is gewoon iets werelds.

    >

    > Sommige christenen proberen de simpele

    > traditioneel joodse verklaring dat God tot de

    > engelen sprak onderuit te halen door te zeggen dat

    > de engelen niet deelnamen aan het

    > scheppingsproces.. Zij wijzen naar Genesis 1:1 en

    > zeggen: “God was de schepper, en niet de engelen.”

    > Maar het is een gegeven feit in het jodendom dat

    > een boodschapper gelijk is aan degene die hem

    > gezonden heeft. Bijvoorbeeld, wanneer iemand met

    > een vrouw trouwt door middel van een boodschapper,

    > dan is het legale effect hetzelfde als wanneer hij

    > haar persoonlijk getrouwd zou hebben.

    >

    > Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper

    > is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar

    > gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en

    > Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te

    > vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers

    > 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want

    > groot is het geroep over haar voor de HERE; daarom

    > heeft de HERE ons gezonden om haar te verwoesten."

    > Hierna zie Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op,

    > verlaat deze plaats, want de HERE gaat de stad

    > verwoesten.“ Lot zei niet: ”De engelen gaan de

    > stad verwoesten“, Hij zei: ”de HERE (J-H-W-H in de

    > hebreeuwse grondtekst) gaat de stad verwoesten."

    > En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der

    > Streek verwoestte, gedacht God Abraham," Dus de

    > engelen waren gezonden door God om de stad te

    > verwoesten, maarde bijbel zegt ons dat God het

    > gedaan heeft. En waarom zou hetzelfde niet

    > opgaan voor de schepping?

    Maar dat heb je allemaal al eens geschreven.

    >

    > Maar hoe dan ook, de mens is niet geschapen door

    > een meervoud. Kijk in Genesis 5:1; "Ten dage, dat

    > God Adam schiep“. Hier is het werkwoord ”schiep",

    > “bara” in het hebreeuws, in het enkelvoud. Dit

    > geeft duidelijk aan dat de God die Adam schiep een

    > enkelvoud is, want het werkwoord volgt het

    > onderwerp: Onderwerp meervoud, werkwoord meervoud.

    > Onderwerp enkelvoud, werkwoord enkelvoud.

    > Hetzelfde geldt voor het allereerste vers van de

    > bijbel: "In den beginne schiep God de hemel en de

    > aarde.“ Het woord ”schiep", is geschreven in het

    > enkelvoud: “bara”. Als God een meervoud was, dan

    > had het “baroe” moeten zijn.

    Ja voor mij is dat geen probleem in mijn geloof.

    >

    >

    > Er is dus geen enkele indicatie dat God een

    > meervoud zou zijn, en de door mij in de

    > openingspost aangehaalde teksten laten duidelijk

    > zien dat dat onmogelijk is.

    Ik zeg ook niet dat God meervoud is.

    >

    > "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is

    > ÉÉN!" Deut 6:4, Mark 12:28

    Ja ik geloof het en de Here Jezus dus ook. Hij is één met God, net zoals dat de heilige Geest de Geest van God dus God zelf is. No problemo!

    Ik had overigens gelezen dat jij geen waarde aan het nieuwe Testament hecht, waarom haal je het dan aan?

    Zoals gezegd; ik gaf alleen een paar voorbeeldjes dat het in de Bijbel (OT) ook anders gesteld kan worden.

    Dat kan jij wel gaan weerspreken, maar ik kan net zo goed weerleggen dat Deut 6: 4 over een enkelvoudige God gaat.

    Maar dat is allemaal al een keer ter tafel gevoerd.

    Ellen