Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

IK (en niet "WIJ" ) ben J-H-W-H uw God

• Ellen-Josee

De Torá is toch ook pas later opgeschreven?

:)

• Eliyahu

Ellen-Josee Schreef:

——————————————————-

> De Torá is toch ook pas later opgeschreven?

Bs'd

Dat antwoord slaat natuurlijk helemaal nergens op, en ik hoop dat Sam daar nog eens antwoord op geeft.

• samuel

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> Bs'd

>

> En zou je dan nu uiteindelijk eens antwoord kunnen

> geven op de volgende vraag:

>

>

> > Precies, het is er niet later aan toegevoegd

> het

> > heeft er al van de beginne zo ingestaan.

>

> Leg dan eens uit waarom van de tienduizenden

> griekse manuscripten van het NT, het slechts

> gevonden wordt in vier exemplaren, en waarom niet

> één daarvan ouder is dan de 16e eeuw.

Hoe controleer je een manuscript op nauwkeurigheid?

Als je de originelen uit diverse talen na vijf generaties met elkaar vergelijkt weet je hoe nauwkeurig ze zijn. Rond 1.600 werd de vervolging minder. Men besloot de kopieën te verzamelen vanuit de gehele wereld en ze te vergelijken. Ze brachten 5.000 kopieën van de Bijbel bijeen, die de vervolgingen overleefd hadden. Veel van die kopieën hadden elkaar gedurende duizend jaar niet gezien. Ze bleken identiek, op de spelling na. Petrus heette bijvoorbeeld Pedro. Men zei opgetogen: God heeft Zijn Woord inderdaad bewaard! Het is woordelijk gelijk gebleven. Hij deed Zijn Woord gestand!

• theo

Dat doe ik regelmatig hoor.

Met daarbij natuurlijk in acht nemend wat serieuze bijbelgeleerden ons vertellen over HOE bepaalde zaken gelezen en niet gelezen kunnen worden, de cultuur en tijd waarin de bijbel geschreven is, latere toevoegingen, verschillende schrijfstijlen etc.etc.

Of je moet de bijbel beschouwen alsof het geschreven is 1995 in W. Europa, dat kan ook natuurlijk.

• Eliyahu

samuel Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Bs'd

> >

> > En zou je dan nu uiteindelijk eens antwoord

> kunnen

> > geven op de volgende vraag:

> >

> >

> > > Precies, het is er niet later aan toegevoegd

> > het

> > > heeft er al van de beginne zo ingestaan.

> >

> > Leg dan eens uit waarom van de tienduizenden

> > griekse manuscripten van het NT, het slechts

> > gevonden wordt in vier exemplaren, en waarom

> niet

> > één daarvan ouder is dan de 16e eeuw.

>

> Hoe controleer je een manuscript op

> nauwkeurigheid?

>

> Als je de originelen uit diverse talen na vijf

> generaties met elkaar vergelijkt weet je hoe

> nauwkeurig ze zijn. Rond 1.600 werd de vervolging

> minder. Men besloot de kopieën te verzamelen

> vanuit de gehele wereld en ze te vergelijken. Ze

> brachten 5.000 kopieën van de Bijbel bijeen, die

> de vervolgingen overleefd hadden. Veel van die

> kopieën hadden elkaar gedurende duizend jaar niet

> gezien. Ze bleken identiek, op de spelling na.

> Petrus heette bijvoorbeeld Pedro. Men zei

> opgetogen: God heeft Zijn Woord inderdaad bewaard!

> Het is woordelijk gelijk gebleven. Hij deed Zijn

> Woord gestand!

Bs'd

En zou je dan nu uiteindelijk eens antwoord kunnen geven op de volgende vraag:

> Precies, het is er niet later aan toegevoegd het

> heeft er al van de beginne zo ingestaan.

Leg dan eens uit waarom van de tienduizenden griekse manuscripten van het NT, het slechts gevonden wordt in vier exemplaren, en waarom niet één daarvan ouder is dan de 16e eeuw.

• samuel

Dan stel ik je voor inplaats theologen te geloven en hun aannames als je eigen aannames, want dat is theologie studeren geloven van wat andere interpreteren en niet het geloof maar een geloof van een ander, nog regelmatiger de Bijbel te lezen dan je nu doet wellicht zal je dan echt begrijpen wat “theologie” betekent!!!!!

• samuel

http://theologie.startpagina.nl/prikbord/15207725/15262701/re-ik-(en-niet-wij-)-ben-j-h-w-h-uw-god#msg-15262701

• Frederik D

Het gaat overduidelijk om tweedimensionaal rond en niet om driedimensionaal rond. Alle moderne vertalingen geven mij gelijk.

Maar jij bent corrupt. Je piktgewetenloos wat jou van pas komt.

Maar de bijbelse aarde is plat en wordt overkoepeld door een tastbaar hemelgewelf in de vorm van een tent. Kun je mij een stukje tastbaar hemelgewelf leveren?

• theo

Ik begrijp dat je het domweg niet wilt begrijpen. ..of niet DURFT te begrijpen??

Op die manier blijven mensen ziende blind en horende doof.

Waar ben je bang voor?

• Frederik D

Je bedoelt: Theo moet als een blinde kip jouw aannames innig omarmen.

Maar globaal genomen heeft Theo gelijk: de Bijbel is een oud boek en strookt qua wereldbeeld niet met het hedendaagse wetenschappelijke wereldbeeld waarin de aarde niet plat is, waarin geen tastbaar, op zuilen rustend hemelgewelf met sluizen is, en waarin geen zesdaagse Schepping bestaat.

Als jij toch de zesdaagse Schepping aanvaardt, dan die je ook de Bijbelse platte aarde plus dat tastbare hemelgewelf te omarmen.

Je verwijt Theo inconsistentie. Maar jouw inconsistentie, en die van Eliyahu, is vele malen groter dan die van Theo.