Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

u OF ons

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Maar hoe consequent ben je in je criticisme?

Dat probeer ik terdege, althans ik probeer zo objectief mogelijk de bijbel te lezen.

Dat op zich is voor een nietgelovige veel gemakkelijker dan voor een gelovige.

>

> Consequente kritiek leidt tot theoretisch

> agnosticisme en praktisch ongeloof.

Ik zie niet dat het ene per definitie een gevolg MOET zijn van het andere.

• Richard II

theo Schreef:

——————————————————-

> Het gevecht van Jacob met God als

> voorbeeld/symbool met het gevecht van ons

> gelovigen wat we met God bij tijd en wijle

> voeren??

>

> Ik werp maar een balletje op hoor.

Als zulke gevechten bij gelovigen voorkomen, dan is er een aanleiding voor, lijkt me.

Die kan ik in dit verhaal niet ontdekken.

Dit is meer een staaltje zinloos geweld, zoals we dat tegenwoordig noemen.

• theo

20 En Jakob deed een gelofte: Indien God met mij zal zijn, en mij behoeden zal op deze weg, die ik ga, mij zal geven brood om te eten en klederen om aan te trekken, 21 en ik behouden tot mijns vaders huis wederkeer, dan zal de HERE mij tot een God zijn. 2

Jacob is eigenlijk best een min mannetje, een slijmbal en een bedrieger.

Nadat hij gevlucht is krijgt hij een droom waarin engelen opgaan en neerdalen( opvallend dat het niet andersom gaat !!! ??) en doet God een belofte.

Nou ja, tenminste als God hem van alles en nog wat en nog meer zal behoeden voor allemaal ellende. pas DAN zal de Here mij tot God zijn, eerder niet.

Deze God moet zich eerst mar eens bewijzen ( komt dit je niet bekend voor??).

Hij komt bij zijn oom, krijgt op een tamelijk “”slimme“” wijze een grote kudde ten koste van zijn oom, trouwt de twee dochters van zijn oom en keert terug.

Na bedonderen en vluchten en een droom met een Godservaring en tegenslagen en slijmen en achter de ellebogenwerkzaamheden ( nieuw woord voor van Dale?) komtie in de knoop met zichzelf en met zijn geloof/God.

Herkenbaar !! ??

• Richard II

Het is niet Jakob die wil vechten, het is God die komt vechten.

Kennelijk zit God meer in de knoop met zichzelf dan Jakob.

En waarom kan God het in zijn almacht niet van hem winnen?

Waarom moet hij zonodig nog een keer de zegen krijgen die hij al had? God geeft die zegen opnieuw, maar hij had ook kunnen zeggen: die heb je al. (de zegen kon maar één keer gegeven worden, anders had Isaäk hem wel alsnog aan Esau gegeven.)

En wist die alwetende God niet eens hoe Jakob heette?

• theo

Nu ZOU ik kunnen zeggen dat een dwaas meer vragen kan stellen dan een wijze kan beantwoorden.

Ik stel voor dat Samuel, die mij maar een gelovige en theoloog van niks vindt een (nieuw) licht op de zaak zal werpen.

OF Eliyahu, die is hier tenslotte een (soort van) oudtestamentische deskundige.

• Richard II

Wel een zwaktebod hoor, dat jij als progressief predikant uitgerekend figuren als Samuël en Eliyahu te hulp moet roepen…….

• theo

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Wel een zwaktebod hoor, dat jij als progressief

> predikant uitgerekend figuren als Samuël en

> Eliyahu te hulp moet roepen…….

Waarom zoude ze me niet mogen helpen en/of een ander licht op deze netelige kwestie mogen werpen.

• Richard II

Natuurlijk mogen ze dat.

Maar een predikant moet de antwoorden op de vragen van zo'n theologisch onnozele vrijdenker als ik toch zo uit z'n mouw schudden…? :-)

• theo

Ik schuddel ze niet zo maar uit mijn mouw hoor.

Het is ook niet dat ik er niet verder op in wil gaan, ik schreef enkel dat Samuel die mij minacht als theoloog wellicht ook kan antwoorden en dat E. als kenner van het O.T. ook mee zou kunnen doen.

• Richard II

Misschien is het wel gewoon een heel slecht onsamenhangend en gammel verhaal, neergepend door iemand die niet goed nadacht over wat'ie schreef.

Dat kan natuurlijk ook nog. Zitten wij er allerlei diepzinnigs in te zoeken, heeft het nog niet de kwaliteit van een flut-opstel van een zevenjarige van de basisschool.

Bij Paulus lijkt de grootst mogelijke wartaal soms ook heel diepzinnig.

Ik wens je een goede nacht!