Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

´Wij zijn betekenisvolle wezens in een betekenisloos universum.’

  • theo

    Ik heb een hersenvretertje tussen mijn oren.

    Wat doet dat hersenvretertje?

    Verhongeren.

    (I.p.v. - ik- kun je natuurlijk ook- jij- invullen.)

  • Theo Logisch

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Hahahaha, ik vertel.

    ;)

    > jij gelooft niet in een God die niet bestaat ,

    Klopt.

    > niet in een hiernamaals

    Klopt ook.

    > en mijn conclusie lijkt

    > dan wel gerechtvaardigd dat je ook niks met een

    > menselijke ziel hebt.

    Dat is iets te kort door de bocht. Net als wie dan ook opgescheept met de ballast uit het verleden, dus ook de opgedrongen (verzuiling) kerk.

    Het woord ‘ziel’ - ook ons allen opgedrongen (hoezo gr/christelijke- / joodse traditie) - is een wat lastig begrip, idd.

    > Een ziel in een fels misschien maar een ziel in

    > een mens? Ik denk niet dat het je boeit.

    Niet het woord, maar wel wat er voor door moet, theo. Vooral in de mens. ;)

    > Joewel, hoewel, hoewel, je doet mee op een

    > theologie prikbord dus heb je per definitie

    > interesse in zieleroerselen. Denk ik.

    Klopt … met dien verstande: de zieleroerselen als ervaringen, geheugen, gedachten, herinneringen, dromen, fantasieën enz/etc … van de mens, in bijzonder en algemeen. Zaken die jij o.a. uitdiept uit een bijbel / sprookjes boek. ;)

    Theo

  • theo

    U bent een waardige gesprekspartner.

  • Ellen-Josee

    Mooi zo, zijn het leuke kerels?

    Ellen :D

  • Frederik D

    Swaab lijkt mij een aardige man. Lamme ken ik minder goed.

  • Ellen-Josee

    Het bewustzijn is niet meer dan dat je bewust bent van je bestaan als individu.

    Je kan daar wel allerlei stoffelijke begripjes aanvast knopen, feit blijft dat de één zich op een andere manier dan de ander bewust is - en in meerdere of mindere mate, of niet bewust natuurlijk. Het gaat er b.v. ook om in hoevere iemand die stof beheerst. De één is speelbal van zijn gedachten terwijl de ander bewust bepaald met welke gedachten hij verder wil.

  • Ellen-Josee

    Ik ken ze geen van beiden maar blijkbaar hebben we dezelfde gedachten.

  • Frederik D

    Ja, en?

    Juist het feit van de gradaties in bewustzijn is een sterk argument voor de stoffelijkheid van bewustzijn.

  • Theo Logisch

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > U bent een waardige gesprekspartner.

    Dank theo, de waardering is wederzijds.

    Theo

  • Ellen-Josee

    Ik ontken niet dat de hersenwerking een stoffelijk proces is, ik probeer alleen te laten zien dat er een brug tussen materie en geest bestaat.

    Oftewel bewustzijn. Bewustzijn kan ook buiten jezelf plaatsvinden en dan is het niet stoffelijk meer. Het feit dat je bewust bent, dat je leeft als individu in een groter geheel is een persoonlijk proces dat bij een ieder anders is - de ziel of persoonlijkheid.

    En echt ook iets wat de mens anders maakt als een dier.