Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Tribunaal

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Ik had het niet alleen over schurken maar ook over

> vreselijke ziektes en natuurgeweld.

Oke, sory.

>

> De aanklacht luidde: God is almachtig en alwetend

> en dus had hij al het leed kunnen voorkomen.

Dat God almachtig is dat waag ik te betwijfelen, machtig..maar almachtig?

Alwetend is wel een algemeen aanvaarde eigenschap van God.

> God had schurken goede gedachtes kunnen geven zodat ze

> geen misdaden pleegden. God had aardbevingen en

> dergelijke kunnen voorkomen. En God had alle enge

> ziektes kunnen afschaffen. Maar God is nalatig en

> dus schuldig.

En als de wereld nu is zoals die wereld is maar dat God mensen helpt en inspireert en kracht en moed geeft?

ALS wij dan moed en kracht en troost en inspiratie kunnen putten uit God dan komt ook de onvermijdelijke vraag aan ons mensen: Wat hebben WIJ met die kracht en moed en inspiratie gedaan voor de mens in nood?

Zouden wij ook aangklaagd kunnen worden vanwege hetzelfde vergrijp als waar jij God voor in de beklaagdenbank zet?

>

> Het enige verweer waar jij mee kwam, was wat

> gesputter dat jij eraan twijfelde of God wel

> almachtig en alwetend is. Jij liet na dit te

> onderbouwen. En ik pareerde je gesputter dat een

> God die niet almachtig en alwetend is, geen God,

> geen monotheïstische god, is.

>

> Het aanklagen van misdaden tegen de menselijkheid

> gebeurt overigens alleen in democratieën, niet in

> politiestaten.

• Gonnie

Twijfel jij aan de almacht van God, zo ja dan is het begrip van God de Almachtige niet juist en hoeft men ook niet meer te bidden en te danken aan God.

Als God wel mensen kracht en wijsheid kan geven,maar als je in hele grote nood zit dan kan God de situatie niet veranderen want die Almacht bezit God niet.?

• Frederik D

Alwetendheid is wellicht slechts mogelijk als er ook sprake is van almacht. Als God niet almachtig is, dan is hij wellicht ook niet alwetend, laat staan algoed.

Als God niet almachtig is, dan neem je toch afstand van de christelijke traditie en van de Bijbel.

Ik heb toch sterk het idee dat je van twee walletjes eet en dat je basistheologie rammelt.

En hoe zie jij de verhouding dan tussen God en wereld? Dualistisch? Een andere zienswijze is mijns inziens onmogelijk voor jou.

• theo

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Twijfel jij aan de almacht van God,

Nou ja, het beroemde voorbeeld of God een steen kan maken die HZij zelf niet kan tillen.

OF..als God almachtig is en die almacht niet gebruikt om een eind te maken aan alle ellende dan is God een tiran.

> zo ja dan is

> het begrip van God de Almachtige niet juist en

> hoeft men ook niet meer te bidden en te danken aan

> God.

Maar waarom zouden we God niet bidden en danken voor hetgene wij mensen ervaren dat het er kracht en troost en moed of “”goeds“” van God komt?

> Als God wel mensen kracht en wijsheid kan

> geven,maar als je in hele grote nood zit dan kan

> God de situatie niet veranderen want die Almacht

> bezit God niet.?

Ik denk dat God ons mensen wil gebruiken om het goede te doen, en kijk maar om je heen hoeveel mensen volstrekt belangeloos anderen helpen/ter zijde staan.

Een kruisbeeld van Jezus zonder armen. Het werd, na de tweede wereldoorlog, gevonden onder het puin van een ingestorte kerk in Duitsland,

De kerk is gerestaureerd en het kruisbeeld ook behalve dat de armen er niet zijn aangezet.

WIJ zijn de handen van Jezus, WIJ moeten de handen uit de mouwen steken.

• theo

Zoals je weet heb ik diverse keren geschreven dat geloof in God soms/vaak tegen logica ingaat en iedere theologie is aanvechtbaar.

Of maak ik mij er nu vanaf?

theo

• CU

Ach ja, niet ingelogd, dan kan je niet zien wat een nieuwe reaktie is.

Maar ik las dat je al voor de muziek uitloopt, je hebt al veroordeeld.

Nu nog de beul aanwijzen?

• Frederik D

Je maakt je er gemakkelijk van af, dunkt me.

De logica dient toch heilig te zijn. Nu doe je teveel een beroep op het irrationalisme.

Elke theologie is aanvechtbaar, okay. Maar de ene theologie is meer aanvechtbaar dan de andere.

• Frederik D

Als God niet almachtig is, is hij dan wel bij machte om ons te inspireren?

God kan geen criminelen op het rechte pad krijgen. Dus waarom zou hij wel in staat zijn om jou iets toe te fluisteren?

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Je maakt je er gemakkelijk van af, dunkt me.

>

> De logica dient toch heilig te zijn. Nu doe je

> teveel een beroep op het irrationalisme.

Tsja, geloven is niet altijd logisch schreef ik al en rationalisme schijnt/blijkt een westers heilig moeten te zijn.

> Elke theologie is aanvechtbaar, okay. Maar de ene

> theologie is meer aanvechtbaar dan de andere.

Maar natuurlijk, denk maar an het bloedtransfusieverbod van de JG en het vagevuur van de RK.

Mijn kennis over secte(verschijnselen) is redelijk groot al zeg ik het zelf en daar zijn theologien zeker aanvechtbaar.

Maar ook de drie eenheid en verplicht moeten geloven dat het bijbels scheppingsverhaal historie is.

Maar we dwalen hiermee wel af.

Kun je een beter antwoord verwachten over de almachtige en alwetende God dan ik je schreef?

theo

• theo

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Als God niet almachtig is, is hij dan wel bij

> machte om ons te inspireren?

Getuige veel mensen wel inderdad.

> God kan geen criminelen op het rechte pad krijgen.

O nee?

En kunnen wij het dan wellicht met “'de kracht des Geestes”" ?

> Dus waarom zou hij wel in staat zijn om jou iets

> toe te fluisteren?