Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Openbaring van Johannes

• LeSage

Traditioneel kennen we aan de apostel Johannes het auteurschap toe van dit wondere boek.

De vraag is echter waarop we die traditie baseren. Gelijkenis met het dito evangelie? Of met de brieven? Ze verschillen wel érg van het taaleigen van de Openbaring.

Wie kan iets meer vertellen over de argumenten vóór?

• Frederik D

Goede vraag, die ook bij mij speelt. Ik heb echter nog geen antwoord voor je. Ik zou eerst een onderzoekje moeten doen.

• samuel

Wat ik je wel kan vertellen wat ik ervan denk, ik denk dat je de eerste schriften van een jonge Johannes leest het evangelie van Johannes en weer een aantal jaar later de brieven, hij was immers de jongste apostel.

En het schrift openbaring de oude Johannes ouder wijzer en geleerder, hij was 92 geloof ik toen hij deze schreef op het eiland Patmos en deze aan hem gedicteerd werden door Jezus.

Schrijf jij nog steeds hetzelfde als in de 18e eeuw Le Sage?

En schrijf je nog steeds hetzelfde met de zelfde opbouw en schrijfwijze die je had toen je jong was of is deze verandert met de jaren?

• LeSage

Inderdaad verandert een mens door de loop der decennia, Samuel. Ook ik ben veranderd, en blijf dat doen.

Maar dat is geen argument vóór het auteurschap van Johannes. Het zou alleen, áls eenmaal vastgesteld is dát het de apostel Johannes is die de auteur is, kunnen gelden als een rationalisatie van waarom er dan toch zoveel verschil in schrijfstijl is.

En bovendien geldt dat er wél een duidelijke verwantschap is tussen brieven en evangelie.

Het boek Openbaring is in de kerkgeschiedenis bepaald niet onomstreden geweest.

Wikipedia zegt er o.a. dit over:

In de 4e eeuw betwijfelde Johannes Chrysostomos en andere bisschoppen of dit boek in het Nieuwe Testament thuis hoorde, voornamelijk door de problemen die de interpretatie gaf en het gevaar van misbruik. De kerkvader Origenes ging hen voor, hij beschouwde de Openbaring als een verzameling van wilde dromerijen, waaruit niemand wijs kan worden. Christenen in Syrië verwierpen het ook omdat het montanisme zich op dit boek baseerde. Het werd uiteindelijk wel in de nieuwtestamentische canon opgenomen. De Oosters-orthodoxe Kerk gebruikt het boek niet in de liturgie.

• CU

Wel eens Openbaring 1:1 gelezen?

Daar staat het antwoord.

• theo

Citaat uit internationaal commentaar op de bijbel:

We weten niet met zekerheid om welke Joh. het gaat. Gedetailleerde literaire en theologische analyses en vergelijking met met de andere Johannische geschriften hebben bij de exegeten tot een algemene consensus geleid; de auteur van de Openbaring is niet dezelfde als de schrijver van het vierde evangelie en de Johannesbrieven.

theo

• LeSage

Ik weet niet of Openbaring op het preekrooster voorkomt, maar gesteld dat het dat doet …..durf jij er dan uit te preken?

• LeSage

1 Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes.

Dat kan dus Johannes Didymus, Johannes Zebedeus, Johannes Martyr, Johannes Invictus, Johannes Sapiens, of weet ik veel welke Johannes geweest zijn.

• theo

Op verzoek van een aantal gemeenteleden heb ik ingestemd om er over/uit te preken volgend jaar.

Ik heb voorgesteld om er twee zondagen achtermekaar over te preken en dat is “”goedgekeurd“”.

Een - wordt vervolgd preek - dus omdat ik bang ben dat ik het in één preek niet volledig tot zijn recht kan laten komen.

Heb jij er wel eens uit gepreekt?

theo

• theo

In ieder geval niet Johannes Kooistra en Johannes de doper, dat lijkt me toch wel vrij zeker .

Johannes Sapiens vind ik overigens leuk gevonden.

theo