Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Slapen

• LeSage

2 Passages in de bijbel over slapen.

In de ene passage mag je rustig slapen. In de andere ook?

Graag commentaar.

Psalm 91:1

1 Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont

en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende,

2 zegt: ‘Mijn toevlucht, mijn vesting,

mijn God, op u vertrouw ik.’

Math 25:1

1 Dan zal het met het koninkrijk van de hemel zijn als met tien meisjes die hun olielampen hadden gepakt en eropuit trokken, de bruidegom tegemoet.

2 Vijf van hen waren dwaas, de andere vijf waren wijs. 3 De dwaze meisjes hadden wel hun lampen gepakt, maar geen extra olie.

4 De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook olie in kruiken bij zich.

5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden ze allemaal slaperig en dommelden ze in.

6 Midden in de nacht klonk er luid geroep: “Daar is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.”

• wie gebruikt dit ip?

LeSage Schreef:

——————————————————-

> 2 Passages in de bijbel over slapen.

> In de ene passage mag je rustig slapen. In de

> andere ook?

> Graag commentaar.

>

> Psalm 91:1

> 1 Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont

>

> en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende,

>

> 2 zegt: ‘Mijn toevlucht, mijn vesting,

> mijn God, op u vertrouw ik.’

>

> Math 25:1

> 1 Dan zal het met het koninkrijk van de hemel zijn

> als met tien meisjes die hun olielampen hadden

> gepakt en eropuit trokken, de bruidegom tegemoet.

>

> 2 Vijf van hen waren dwaas, de andere vijf waren

> wijs. 3 De dwaze meisjes hadden wel hun lampen

> gepakt, maar geen extra olie.

> 4 De wijze meisjes hadden behalve hun lampen ook

> olie in kruiken bij zich.

> 5 Omdat de bruidegom op zich liet wachten, werden

> ze allemaal slaperig en dommelden ze in.

> 6 Midden in de nacht klonk er luid geroep: “Daar

> is de bruidegom! Kom, ga hem tegemoet.”

verder gaat alles goed ?.

droppie

• theo

Ter aanvulling;

Vandaag op het prekrooster.

Dus maar even naar de kerk en wellicht hebben de voorgangers ons allen iets te vertellen.

Lucas 12 ; 32 Vrees niet, kleine kudde, want jullie Vader heeft jullie het koninkrijk willen schenken.

33 Verkoop je bezittingen en geef aalmoezen. Maak voor jezelf een geldbuidel die niet verslijt, een schat in de hemel die niet opraakt, waar een dief niet bij kan en die door geen mot kan worden aangevreten. 34 Waar jullie schat is, daar zal ook jullie hart zijn.

35 Sta klaar, doe je gordel om en houd de lampen brandend, 36 en wees als knechten die hun heer opwachten wanneer hij terugkeert van een bruiloft, zodat ze direct voor hem opendoen wanneer hij aanklopt. 37 Gelukkig de knechten die de heer bij zijn komst wakend aantreft. Ik verzeker jullie: hij zal zijn gordel omdoen, hen aan tafel nodigen en hen bedienen. 38 Gelukkig degenen die hij zo aantreft, ook al komt hij midden in de nacht of kort voor het aanbreken van de dag. 39 Besef wel: als de heer des huizes had geweten op welk uur de dief zou komen, dan zou hij niet in zijn huis hebben laten inbreken. 40 Ook jullie moeten klaarstaan, want de Mensenzoon komt op een tijdstip waarop je het niet verwacht.

• LeSage

Toch altijd nog een lastige tekst. De associatie met de wederkomst ligt immers altijd op de loer.

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Toch altijd nog een lastige tekst. De associatie

> met de wederkomst ligt immers altijd op de loer.

En vind je dat dus een probleem?

Mag of kan die associatie niet?

• LeSage

Voor mij is in de geloofsbeleving een goed evenwicht tussen verstand en gevoel altijd belangrijk geweest. Hier en daar wordt in het NT een lichamelijke wederkomst voorspeld. Ten onrechte, naar ondertussen gebleken is. Daarom vind ik dat die associatie niet (meer) kan.

Wat daarvoor in de plaats moet komen…. ik weet het niet. Symboliek in de zin van bekering=wederkomst of andere invullingen vind ik veel te ‘gedwongen’. En dat is wat het lastig maakt.

• ¥ Lotje ­­¥

Maak je dat bang??

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Voor mij is in de geloofsbeleving een goed

> evenwicht tussen verstand en gevoel altijd

> belangrijk geweest. Hier en daar wordt in het NT

> een lichamelijke wederkomst voorspeld. Ten

> onrechte, naar ondertussen gebleken is. Daarom

> vind ik dat die associatie niet (meer) kan.

> Wat daarvoor in de plaats moet komen…. ik weet

> het niet. Symboliek in de zin van

> bekering=wederkomst of andere invullingen vind ik

> veel te ‘gedwongen’. En dat is wat het lastig

> maakt.

De voorganger vanmorgen legde het (ongeveer) uit als : Leef in het hier en nu met de opdracht zoals God dat voor ogen stond/staat en maak zichtbaar hoe het koninkrijk van God er uit behoort te zien.

Met de voor het preekrooster bijbhorende tekst uit Jesaja 65 : 17- 25

• CU

Helemaal niet lastig, voor mij dan.

Het laat zien hoe geniepig God te werk gaat, als een dief in de nacht. Daarmee wil ie vergeleken worden.

Nee, dan zijn tegenhanger, die komt triomfantelijk als een brullende leeuw. Open en bloot, zonder geniepige toestanden.

• CU

Wat is slapen volgens jou dan?

Het zou zo kunnen zijn dat slapen een toestand is waarin je geest je verlaten heeft. Want als je ziel je verlaat, ben je een ontzield lichaam, dood dus.

En van een ontgeest lichaam heb ik niet eerder gehoord, tenzij je zou slapen en als een ander mens wakker zou worden.