Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Slapen

• LeSage

Zei hij helemaal niets over de heer die zijn knechten ‘bij zijn komst’ wakend aantreft?

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Zei hij helemaal niets over de heer die zijn

> knechten ‘bij zijn komst’ wakend aantreft?

Not u wurt.

Maar ook niet alles kan in één preek worden gezegd natuurlijk.

theo

• LeSage

Hmm. Vroeger deden ze dat wel hoor. Een preek van 3 kwartier netjes in 3 delen, en wat er dan gemist was werd in het gebed na de preek nog meegenomen:)

Daar staken we nog es wat van op:D

maar ja…..da's alweer een eeuwigheid geleden.

• LeSage

:D

Ik vraag me toch af hoe jij God ziet, CU. Ik heb het al eerder gevraagd - maar een serieus antwoord laat nog op zich wachten.

• LeSage

Ik heb wel eens gehoord over een ‘zilveren koord’, de half-materiele verbinding van de ziel met het lichaam.

• ¥ Lotje ­­¥

Jij was toch gelovig? en nu van geloof af???? Of heb ik dat verkeerd ? Als het zo is vraag ik , hoe zo dat??

• theo

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Hmm. Vroeger deden ze dat wel hoor. Een preek van

> 3 kwartier netjes in 3 delen, en wat er dan gemist

> was werd in het gebed na de preek nog

> meegenomen:)

> Daar staken we nog es wat van op:D

> maar ja…..da's alweer een eeuwigheid geleden.

Juist, en waaruit bestonden de drie delen ? Ik heb het nog meegemaakt met de beroemde ds Zelle.

En het (lange ) gebed na de preek…..meestal een herhaling wat wat er al gezegd was in de preek…toch?

theo

• LeSage

Van ds. Zelle weet ik dit mooie verhaal, wat ook wel iets met slapen te maken heeft.

Hij was nog wel eens origineel in manieren om de aandacht van zijn gemeente vast te houden. In meerdere plaatsen komt hij de consistorie binnen met een grote steen in zijn grote handen. De kerkeraad probeert er achter te komen wat dominee eigenlijk met deze steen van plan is. ‘Dat ziet u straks wel’, is steevast het antwoord. dat is dus: afwachten. Na de gebruikelijke handdruk legt hij voor iedereen duidelijk zichtbaar de steen op de preekstoel. Vlak voor de preek kijkt Zelle een tijdje roerloos naar de steen. ‘Deze steen gaat straks wonderen verrichten. Let dus goed op!’, zegt hij. De hele preek heeft hij er met geen woord over. Na het amen van de preek wordt het even heel stil. Zelle kijkt opnieuw strak naar de steen. Dan draait hij zijn hoofd naar de gemeente en zegt: ‘Is het wonder ook opgevallen, gemeente?’ Niemand zegt iets. ‘Nou, ik heb het wonder wel gezien. Tijdens mijn lange preek is er niemand van u in slaap gevallen. Is dat geen wonder?’

• Frederik D

Ja, men verzint wat.

• theo

Het verhaal is een ietsiepietsie anders, nou ja eigenlijk een vervolg.

In de morgendienst gebeurt er geen wonder en Zelle doet de belofte dat het in de middagdienst zal gebeuren waarna aan het eind van de middagdienst ds Zelle de woorden uitspreekt van het wakker blijven.

Maar de drie punten waar de preekverdeling uit bestond?

theo