Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

bedekte hoofden

• ¥ Lotje ­­¥

haha das een mooike . Lijkt wel een taartje . B)

• Frederik D

Joodse mannen dragen ook nep pijpenkrullen. Waarom?

En valt een toupetje ook ander hoofdbedekking?

En laat ik eens even speculeren. Koningen droegen een kroon. Maar met een kroon op een kerk betreden is oneerbiedig. Koningen zetten daarom hun kroon af. En als een koning blootshoofds ging, dan ook zijn ondergeschikten. Dus mijn speculatie luidt: het bloothoofds betreden van een kerk door mannen stamt uit feodale tijden. Maar wellicht is mijn speculatie onzin.

• Eliyahu

theo Schreef:

——————————————————-

> Elders had ik deze vraag ook al gesteld (speciaal

> aan Elyahu) maar die heeft het wellicht over het

> hoofd gezien.

>

> Wie heeft het antwoord?

>

> Joodse mannen dragen een hoofddeksel om aan te

> geven dat er nog een hogere macht- God- is, dat ze

> hiermee aangeven dat er iets hogers is dan de man.

>

>

> Weet jij waarom Paulus(zoals je weet ook uit de

> joodse traditie) vrouwen adviseert/beveelt om hun

> hoofd te bedekken tijdens de eredienst?

Bs'd

Geen idee.

• theo

Maar wel een leuke hypotheek uh hypothese.

theo

• theo

Jammer, ik had ge/verwacht dat jij als exchristen en nujoodsgelovige een tipje van de hoofdsluier zou kunnen oplichten

• Douce.

Mogelijk dat jij dat schreef. Ik lees niet alles en ik spreek uit ervaring:D

Douce

• Danielle

Mijn nieuwsgierigheid wint het toch weer van mijn desinteresse, even opgezocht op wikipedia…. hoop dat je hier iets aan hebt. Even ter info, dat Eliyahu het niet weet valt me wel tegen. Je wilt toch weten wáárom je iets doet of moet doen? Blijkt maar weer dat Eliyahu zomaar klakkeloos dingen aanneemt, zonder zich het waarom af te vragen….

De bronnen voor het dragen van de keppel staan in de Talmoed. In tractaat Sjabbat 156b staat Bedek uw hoofd zodat de vrees van de hemel op u zal komen. In tractaat Kiddoesjin 32a staat dat rabbijn Choena, de zoon van rabbijn Josjoea nooit meer dan 4 ellen (2 meter) met zijn hoofd onbedekt liep. Hij legde uit: “Omdat de aanwezigheid van het opperwezen (Sjechina) altijd boven mijn hoofd is.” Slechts een minderheid van de rabbijnen is van mening dat het dragen van de keppel een gebod uit de Thora is. Meesten zijn van mening dat het een gebruik is, dat de kracht van een wet heeft gekregen. De wet is gecodeerd in Sjoelchan Aroech, Orach Chayim 2:6.

Keppels te koop in JeruzalemHet type keppel geeft aan bij welke beweging de drager hoort. Gekleurde, gehaakte keppels zijn modern-orthodox of religieus-zionistisch; zwarte keppels zijn haredisch. Haredische mannen dragen hier vaak een hoed bij. Onder hun hoed zit altijd een keppel.

De redenen die tegenwoordig genoemd worden voor het dragen van een keppel:

Erkenning dat God “boven” ons is

“Acceptatie” van de 613 mitswot (geboden)

“Identificatie” met het Joodse volk

• Danielle

Je bent er gelukkig toch goed vanaf gekomen ;)

• Douce.

Beslist, maar ik heb een goede jeugd gehad en het was geen zwarte kousen beweging.

Het heeft geen sporen nagelaten en ik ben, zij het dat er een andere ontwikkeling in het geloof gekomen is sedert jaren, nog altijd op het spirituele (rotwoord??) pad en dat is goed.

Douce

• Frederik D

Er zijn diverse soorten joodse hoeden.