Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theologie na Auschwitz

• theo

Danielle Schreef:

——————————————————-

> Maar dat is toch je kop in het zand steken? Als

> ík zou geloven en die periode mee zou hebben

> gemaakt had ik mij zeker af gevraagd waar god op

> dat moment was…. zoveel ellende….

Ik schreef al totale ontmenselijking.

Maar ieder mens maakt vreselijke dingen mee in het leven hoewel vergelijkingen altijd mank gaan en zeker in dit geval.

Maar al die mensen die te maken hadden/hebben met de dood van een jong gestorven dierbare, ernstige ziekte, ongelukken, zorgen op wat voor gebied dan ook.

De meeste mensen weten er wel over mee te praten als “”slachtoffer“” en TOCH behouden de meesten hun geloof.

Hoewel ik de vraag en je opmerking best kan begrijpen , maar dan zou er geen mens meer gelovig zijn vanwege alle verdriet en onrecht.

En toch is het overgrote deel van de wereldbevolking wel degelijk gelovig.

theo

• Douce.

Zo blijven dan: geloof, hoop en liefde, deze drie, maar het meeste van deze is de liefde.

1 Corinth. 13:13

Dat is het enige wat boven alles uitstijgt.

Gr. Douce

• theo

Mooie aanvulling Douce.

Maar ook nu bedenk ik me hoe moeilijk het is om liefde te behouden EN te geven als een mens zo ontzettend veel onrecht is aangedaan en/of zoveel heft gezien en meegemaakt.

theo

• Douce.

Het is het enige nog Theo onder moeilijke omstandigheden, anders zou je voor niets hebben geleefd……..en dan bedoel ik uiteraard de liefde zoals het Griekse “agape”.

Douce

• Danielle

Ik denk dat er veel minder ellende zal zijn en veel meer vrede als mensen niet meer zouden geloven in wat voor god dan ook….

• theo

O ja?

Hoe kom je op die gedachte?

theo

• theo

Je hebt gelijk Douce.

Maar ik vind het wel bewonderingswaardig als mensen in de ellende het kunnen en op kunnen brengen.

Voorbeelden te over van mensen die het opbrengen maar toch bewonderingswaardig.

theo

• Danielle

Kijk maar eens goed naar de wereld met zijn mensen, oorlogen ed en je komt vanzelf tot dezelfde conclussie. Mensen die beseffen dat de evolutietheorie klopt zijn een stuk meer open-minded. Accepteren mensen meer zoals ze zijn. Met name de streng-gelovigen zijn zo hypocriet als wat en sluiten andersdenkenden buiten. Of je wordt vermoord om je mening.

• theo

Danielle Schreef:

——————————————————-

> Kijk maar eens goed naar de wereld met zijn

> mensen, oorlogen ed en je komt vanzelf tot

> dezelfde conclussie. Mensen die beseffen dat de

> evolutietheorie klopt zijn een stuk meer

> open-minded. Accepteren mensen meer zoals ze zijn.

> Met name de streng-gelovigen zijn zo hypocriet als

> wat en sluiten andersdenkenden buiten. Of je wordt

> vermoord om je mening.

Tsja, en jouw uitspraken hierboven zijn niet kortzichtig, te kort door de bocht en of hypocriet???

theo

• Douce.

Absoluut, maar……..ook een les om vast te houden aan de eeuwigheidswaarde en dit door niets en niemand te laten kapen.

Al heb ik een ander beeld gekregen van/over God en al is mijn ontwikkeling anders gegaan dan sommigen zouden willen (..) ik houd vast aan een eeuwig leven en aan de liefde.

Douce