Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theologie na Auschwitz

• Douce.

Dus eigenlijk krijg jij het zelfde soort fanatisme over je als de fundies?

Probeer het midden eens, dat pad tussen de ja- en neestroom, oftewel het pad tussen positief en negatief. Blijf je meestal in het rechte spoor…;) Is een advies en geen preek……………………gewoon theologie van de koude natte grondB)

Douce

• Danielle

In het dagelijks leven ben ik ook zo ;) Alleen hier wakkert het wat aan. Soms is het prettiger om face to face met mensen te praten en dan is het ieder zijn/haar mening. Maar ik blijf bij mijn standpunt, god bestaat niet…. alleen ben ik IRL wat aardiger dan op de prikborden :D

• Frederik D

Maar je zult niet blind varen op je o zo mooie subjectieve gevoelentjes.

Ook je fraaie verheven gevoelens zul je moeten testen op hun realisme en hun moraliteit.

Denk je dat al die verwerpelijke nationalisten, bijvoorbeeld een Franco en een Mussolini, geen fraaie verheven gevoelens hadden? Ze wilden oprecht een paradijselijk vaderland. Maar om hun doel te bereiken gingen ze over lijken.

• Douce.

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Maar je zult niet blind varen op je o zo mooie

> subjectieve gevoelentjes.

Begin maar eens te praten over gevoelens. Die verkleinwoorden hebben iets denigrerends, waarvan ik niet houd.

> Ook je fraaie verheven gevoelens zul je moeten

> testen op hun realisme en hun moraliteit.

Uiteraard, anders krijg je teveel Huizinga's………

>

> Denk je dat al die verwerpelijke nationalisten,

> bijvoorbeeld een Franco en een Mussolini, geen

> fraaie verheven gevoelens hadden? Ze wilden

> oprecht een paradijselijk vaderland. Maar om hun

> doel te bereiken gingen ze over lijken.

Natuurlijk hadden ze verheven gevoelens en waren vaak kunstkenners etc. etc., maar het fanatisme en fundamentalisme kan alles de das omdoen (om dat andere woord met een “f” maar niet te noemen), maar dat is ook (soms) in jouw betoog aanwezig. Eerlijk is eerlijk, overdrijven is ook een kunstuiting:D

Douce

• Douce.

God bestaat wel, maar het is geen vader en zeker ook geen “persoon”.

Maar dat is een standpunt dat ik in heel wat jaren bij elkaar heb geschraapt (om het maar eens populair te zeggen).

Heeft me al heel wat klappen van de fundies opgeleverd.

Douce

• Danielle

Probeer mij dan eens uit te leggen als je wilt wat god dan voor jou betekent… want je hangt er inderdaad een beetje tussenin :D

Wat ikzelf wel een hele mooie (tja, wat is het? geloofsovertuiging, levenswijze) vind is het wicca, maar ja… ook daar zijn goden aanwezig en ik ben toch echt van de oerknaltheorie. Ben enkele jaren terug heel erg met wicca bezig geweest toen ik nog zoekende was met of ik wel of niet wilde geloven of er “iets” zou zijn tussen “hemel” en aarde.

• Gonnie

Het is waarschijnlijk een gave om te kunnen blijven geloven Theo, ondanks alles wat er aan gruwelijkheden gebeurd.

• theo

Wat heeft de oerknal theorie te maken met jouw overtuiging dat God niet bestaat?

theo

• LeSage

Ik vind het slordig om te stellen dat de holocaust het failliet van de christelijke theologie betekent.

Dat op één land na alle andere landen opname van de joodse vuchtelingen weigerden, is erg genoeg. Maar het zegt meer over wat bekend was, in 1938, over het duitse antisemitisme, dan over de christelijke theologie. Ook moderne christelijke theologen van die tijd hebben te lijden gehad onder de nazi's, sommigen werden zelfs -net als de joden- vermoord.

Paus Pius XII is eveneens een te slappe houding verweten. Maar wij nederlanders weten dat de stoere houding van de nederlandse kardinaal ten gevolge had dat de joden in Nederland alleen maar sneller werden afgevoerd. Dit om aan te tonen dat het in zulke tijden gewoon erg moeilijk was om als kerk de juiste koers te zetten. Wie weet heeft Pius juist door zijn zeer voorzichtig optreden nog velen het vege lijf gered.

Konklusie: de beste stuurlui staan aan wal.

• Richard II

He christendom is al veel langer een probleem voor de joden dan in de Holocaust alleen. Het christendom legde er de basis voor door joden door de eeuwen heen het leven zuur te maken en af te schilderen als het kwaad. Omdat zogenaamd ‘de joden’ Jezus zouden hebben vermoord. Ook hebben de nazi's veel inspiratie opgedaan uit het antisemitisme van onder andere Luther. Je zou dus kunnen zeggen dat het christendom de basis heeft gelegd voor de Holocaust. Je zou kunnen zeggen dat de Holocaust niet alleen het failliet aantoont van de christelijke theologie, maar van het christendom als geheel.