Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Theologie na Auschwitz

• Danielle

Ik ben ervan overtuigt dat god de aarde niet geschapen heeft, daar komt het op neer. Geen enkele aanwijzing dat er een god in wat voor vorm dan ook bestaat. Meerdere aanwijzingen dat er geen énkele god bestaat.

• theo

Danielle Schreef:

——————————————————-

> Ik ben ervan overtuigt dat god de aarde niet

> geschapen heeft, daar komt het op neer. Geen

> enkele aanwijzing dat er een god in wat voor vorm

> dan ook bestaat. Meerdere aanwijzingen dat er geen

> énkele god bestaat.

Die overtuiging mag je natuurlijk best hebben maar wat heeft nou de oerknal te maken met het al dan niet bestaan van God??

En zou je een paar van die meerdere aanwijzingen kunnen geven dat er geen enkele God bestaat?

theo

• LeSage

Richard II Schreef:

——————————————————-

> He christendom is al veel langer een probleem voor

> de joden dan in de Holocaust alleen. Het

> christendom legde er de basis voor door joden door

> de eeuwen heen het leven zuur te maken en af te

> schilderen als het kwaad. Omdat zogenaamd 'de

> joden' Jezus zouden hebben vermoord.

Maar dat hebben ze toch ook gedaan?

maar ik ben wel me je eens dat dit geen reden is om antisemitisch te zijn.

> Ook hebben de

> nazi's veel inspiratie opgedaan uit het

> antisemitisme van onder andere Luther. Je zou dus

> kunnen zeggen dat het christendom de basis heeft

> gelegd voor de Holocaust.

Da's onzin.

En als je de argumen ten van Hitler nagaat, dan zul je zien dat Luther noch christendom daar een rol in spelen. Zijn argumenten waren ethnisch (Blut und Boden) en ekonomisch.

• Danielle

Waarom zou ik gaan herhalen? Frederik D en Boris kunnen dat veel beter uitleggen en hebben dat ook meerdere malen gedaan :)

• theo

Tsja,

JIJ schrijft dat er veel argumenten zijn waaruit blijkt dat God niet zou bestaan en ik vroeg JOU om argumenten.

Of riep je maar wat?

theo

• Danielle

Ja tuurlijk theo. ik heb al zoveel geroepen hier, lees dat eerst maar even en ik voeg mij helemaal bij de woorden van Frederik en Boris. En anders heb je helemaal gelijk :) zoals jij wilt.

• theo

Tsja,

Ik lees lang niet alles en ik vraag je iets wat je over jezelf afroept en je weet geen antwoord te geven.

Het ligt vast aan mij.

theo

• Danielle

Dan lees je het eerst maar als je het echt wilt weten en anders ben je blijkbaar niet echt geïnteresseerd.

• Richard II

Ook de economische positie van de joden in Europa was het gevolg van eeuwenlang kerkelijk antisemitisme en vervolging.

• LeSage

Voor een deel is dat inderdaad zo, maar daar ging het niet om.