De meeste mensen menen dat problemen door een ander (in dit geval door een God) dienen te worden opgelost.
Ik ben van mening dat de verantwoording van iemands leven, volledig bij hemzelf/haarzelf berust en dat er niemand valt aan te wijzen. Er zijn omstandigheden die aan te wijzen zijn waardoor het minder gaat, maar het is altijd hoe wij er zelf mee omgaan. Natuurlijk kunnen we er altijd “een God” voor verantwoordelijk stellen, dat is niet mijn opvatting.
Voorts ben ik mijn leven lang al van mening dat het je richten op de goede en positieve zaken een mensenleven meer inspireert en voortbrengt, dan het altoos rondzwemmen in de jamaars en waaroms. Als je overal een vraagteken bijzet en dus altijd in je ratio blijft hangen, brengt dat geen levensvreugde noch geluk met zich mee, gelovig of niet.
Wie heeft ooit beweert dat het leven zonder haken en ogen moet verlopen? Is dat niet een aangepraat verhaaltje dat het zo zou moeten? Ik geloof niet in een leven zonder problemen, met of zonder God. De kunst is te zien wat het leven werkelijk is en dat is geen aaneenschakeling van onbezorgde momenten.
Neem het zoals het werkelijk is, met alles erop en eraan en daar kun je zelf veel aan bijdragen. Altijd blijven hangen in het wat zou moeten enzovoort is een valstrik om nooit echt te leven, te beleven en te genieten. Het leidt ronduit tot ontevredenheid, omdat een ander mogelijk een ander leven heeft.
E.e.a. heeft zelden met God of je idee over God te maken. Het is gewoon een afdwingen van wat je meent hoe het zou “moeten” zijn.
Douce