Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Oermoeder leefde 6000 jaar geleden

• Frederik D

Ik heb duidelijk aangegeven waarom die woordenboeken malafide zijn. Zij willen er niet aan dat het bijbels wereldbeeld ouderwets en achterhaald is. De meeste moderne vertalingen geven gewoon: ronde schijf of zoiets.

En het firmanent lijkt op een tent. En dat wil zeggen: een dak, plus eventuele wanden, over een plat stuk aarde.

Als ik jou was, zou ik die rabbi's eens de mantel uitvegen met hun vooroordelen.

• Frederik D

Je smoest.

• theo

Nog éen keer platte aarde.

Jaren geleden preekte ik eens over het bijbelse wereldbeeld en ik had toen een tekening ter beschikking die ik gemeenteleden heb gegeven.

Een platte aarde met een koepel-hemelgewelf met de sterren er tegenaan “”geplakt“”.

Nou zoek ik me wezenloos naar die tekening EN ik google me wezenloos maar kan het niet vinden.

Wie kan me een link /verwijzing/idee geven?

theo

• M*j*r**

Eliyahu Schreef:

——————————————————-

> M*j*r** Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Ik ken geen hebreeuws dus heb ik dit woord even

> > door een vertaalmachine gehaald. Er staat

> nergens

> > dat dit woord bol of bal betekent. Het betekent

> > iedere keer “cirkel” . Een cirkel is rond en

> hoeft

> > dus helemaal geen “bol” te zijn. Als ik een

> cirkel

> > op papier teken is het een platte ronde schrijf.

>

>

> Bs'd

>

> Geeft niks, ik post het gewoon nog een keer:

>

> In het hebreeuws staat er niet: "equivalent van

> discus", maar daar staat חוג

>

> En zie hier wat חוג betekent:

>

> http://www.milon.co.il/general/general.php?term=%D

> 7%97%D7%95%D7%92

>

> nm. class, sphere, set, society, coterie

>

> En wat is een “sphere”?

>

> http://en.wikipedia.org/wiki/Sphere

>

> A sphere (from Greek σφαῖρα—sphaira,

> “globe, ball”winking smiley is a perfectly round

> geometrical object in three-dimensional space,

> such as the shape of a round ball.

>

> Dus nou weet je wat er staat.

Op de vertaalsite geeft jouw woord חוג gewoon aan dat het cirkel betekent.

Maar ik wil je nog wel meer “wereldbeelden” uit de bijbel geven waaruit blijkt dat men het niet over een bol heeft die in de ruimte “zweeft”. Een kleine greep.

U zult geen beelden maken, geen* afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.

de vorm van een of ander kruipend gedierte of de vorm van een vis die in het water onder de aarde leeft.

U zult geen beelden maken in de vorm van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde.

Naar mijn beste weten liggen de oceanen gewoon op de aarde en niet eronder.

Hij helpt de zwakke overeind uit het stof, Hij haalt de arme weg uit het vuil

en geeft hem een plaats bij de machtigen; een ereplaats wijst Hij hem toe.

Van de heer zijn de zuilen* van de aarde: daarop heeft Hij de wereld gegrondvest

Hij schudt de aarde: ze trilt los, wankelt op haar zuilen.

De aarde schudde en beefde; de hemel schokte op zijn fundamenten: zij sidderden, want God ontvlamde in toorn.

De bodem van de zee werd zichtbaar; de grondvesten van de aarde kwamen bloot te liggen

op het dreigen van uw stem, heer, op het ademen en snuiven van uw neus.

Lijkt me duidelijk. De platte aarde en hemel stonden op zuilen

de lengte van de aarde, zelfs de breedte van de zee.

De aarde heeft een omtrek. (En lengte en breedte graden), maar hier wordt gesproken over de lengte van de aarde. Wat dus inhoud dat die plat moest zijn in hun ogen.

Zijn oog reikt tot aan de grenzen van de aarde, Hij ziet alles wat de hemel omspant.

om de aarde bij haar einders te grijpen en de zondaars eraf te schudden?

Rood wordt de aarde als klei onder een zegel, als een kleurig kleed.

Uit vers 13 blijkt helemaal dat de aarde plat is en een einde heeft om te “pakken” om mensen mee af te schudden.

Stop ze weg, allemaal, onder de aarde, leg ze aan boeien in de onderwereld.

Aan de heer behoort de aarde en al wat zij omvat, het vaste land en zijn bewoners:

Hijzelf heeft haar op de zeeën vastgelegd en op de stromen verankerd.

De (platte) aarde is op de zeeën gelegd.

Ik roep tot U van de rand* van de aarde, mijn hart gaat het begeven; neem mij mee naar de rots daar ver boven mij.

Hij geeft een signaal aan een verre natie, Hij fluit ze bijeen van het uiteinde van de aarde: daar komen zij, snel en gezwind.

Hier* is de heer die de aarde verwoest en vernielt, Hij keert haar ondersteboven en drijft haar bewoners uiteen.

Het maakt natuurlijk niets uit of je de aarde ondersteboven keert, als je weet dat het een bol met zwaartekracht in de ruimte is. In vers 1 is het blijkbaar een straf.

Sorry hoor Eliyahu, maar ik kan in de verste verte niet ontdekken dat men in de bijbel spreekt van een aarde zoals wij die nu kennen.

Gr. Majorie

• Frederik D

Andere tijden, andere wereldbeelden.

• M*j*r**

Ja, en dat is verder helemaal geen probleem.

Het verbaast mij alleen dat Eliyahu gewoon ontkent dat dat wereldbeeld bestond en dat dat gewoon in de bijbel staat.

Gr. Majorie

• Gonnie

Google met afbeeldingen ?

• Frederik D

Ja, precies.

• M*j*r**

Hier heb je een link, maar het is niet misschien helemaal jouw plaatje.

Het is een aarde op zuilen met een koepel erboven.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld049/images/Astronomie/Wereldbeelden/Koepelvormig%2520wereldbeeld.jpg&imgrefurl=http://mediatheek.thinkquest.nl/~lld049/index2.php%3Fpage%3Dawereldbeeld&usg=__U3YfhmNuBrPRIk8oBGr9bvD_1Fc=&h=148&w=148&sz=16&hl=nl&start=27&zoom=0&itbs=1&tbnid=untL2QnVQeK4lM:&tbnh=95&tbnw=95&prev=/images%3Fq%3Dplatte%2Baarde%2Bmet%2Bkoepel%26start%3D18%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26gbv%3D2%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1

Gr. Majorie

• theo

Dank, het is niet dezelfde maar wel gelijksoortig .

Nogmaals dank.