Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Oermoeder leefde 6000 jaar geleden

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Juist.

>

> EN..bijbels gezien ook zeer juist natuurlijk.

>

> Maar goed, in die discussie meng ik mij niet.

Ik ben er nu ook wel klaar mee. Ik heb me geloof ik nog nooit in een discussie over de platte aarde gemengd, maar vond het wel eens een keertje leuk.

Zo….weer een item afgesloten.

Gr. Majorie

• Ellen-Josee

Bedankt, er staat dus niet letterlijk dat hij plat is.

Alleen dat ie ondersteboven kan worden gekiepeld, onder de aarde kan ook zijn onder de grond.

• Eliyahu

M*j*r** Schreef:

——————————————————-

> Kortom: gezien je reaktie ben je uitgel.uld. Want

> je draait er omheen. Je kan geen één tekst geven

> waarin de bijbel staat dat de aarde een bol is.

> O ja, een eindje verderop staan een paar versen

> waaruit overduidelijk blijkt hoe men de wereld

> zag.

Bs'd

Die tekst heb ik al 80 keer gegeven, sommige mensen hier zijn heel hardleers. Geeft niks, komt ie weer: “Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde” Jes 40,22

“Kloot” is oud hollands voor “bal”.

Het hebreeuwse woord is חוג Zie hier wat twee woordenboeken daar van zeggen:

http://www.milon.co.il/general/general.php?term=%D7%97%D7%95%D7%92

nm. class, sphere, set, society, coterie

En wat is een “sphere”?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sphere

A sphere (from Greek σφαῖρα—sphaira, “globe, ball” ) is a perfectly round geometrical object in three-dimensional space, such as the shape of a round ball.

Hier is nog een woordenboek wat dezelfde vertaling geeft: http://www.babylon.com/define/106/Hebrew-English-Dictionary.html

Dus daar heb je de tekst die zegt dat de aarde een bol is.

• Frederik D

Waarom kun je niet gewoon erkennen dat je niets van cultuurgeschiedenis weet en dat men vroeger een ander wereldbeeld had, ook in Israël?

• Frederik D

Je ramt en ramt maar door. Er staat geen kloot. En dat weet jij drommels goed. Er staat rond, tweedimensionaal rond. Alle moderne bijbelvertalingen erkennen dat. Behalve natuurlijk de fanatisch bevooroordeelde die een leugentje niet uit de weg gaan. Maar zelfs de WTG-bijbel geeft geen kloot.

Natuurlijk weet ik wat kloot is. Maar er staat geen kloot in de grondtekst. En dat beseffen de meeste bijbelvertalingen.

Een bolle aarde past trouwens niet bij dat tastbare firmament. Maar over dat firmament (met sluizen, die sluizen zijn en geen wolken !!!!!) hoor ik jullie niet.

En ik hoor jullie ook niet over de zuilen waarop de aarde rust, en over de tegenstrijdigheden in de Bijbel wat betreft het wereldbeeld (Job: de aarde hangt in het niets; elders: de aarde rust op zuilen).

• Frederik D

Ze heeft die teksten plus uitleg gegeven.

• Frederik D

En cultuurhistorische argumenten gaan er bij jou ook niet in. Hoe dom kun je zijn.

• Frederik D

Extremisten liegen.

• Frederik D

Je bent duidelijk geweest. Maar met extremisten valt niet te debatteren.

• CU

De gezaghebbende bijbelse moordenaar en overspelige koning David wist schijnbaar wel dat de aarde een bol was.

Want hij schreef;

“ Ps 103,12 Zover het oosten is van het westen, zover doet Hij onze overtredingen van ons;”

Zou de aarde in zijn beleving plat geweest zijn, dan had hij de twee overige windstreken, noord en zuid, ook wel genoemd.