Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Vrijheid van Godsdienst

• Gonnie

is mooi, maar het moet niet ten koste gaan aan gevoel van veiligheid,onlangs liet ik mijn hond uit in een klein bos wat hier door de hondenbezitters hondenbos wordt genoemd. Op het moment dat ik daar was liepen daar een man en vrouw ,en die vrouw ( ik neem maar aan dat het een vrouw was) liep in een burka geheel in het zwart van top tot teen en haar ogen waren zelfs nauwelijks te zien. Ik kreeg een gevoel van onveiligheid en ik keerde gauw weer naar huis.

Ik vind dat burka's hier verboden moet worden . Ik wil ieder mens die ik tegen kom hun gezicht zien daar heeft ieder mens recht op om de uitdrukking van mensen waar zij mee in aanraking komen hun gezicht te zien.

Wat vinden de medeprikkers hier van ?

• CU

Moet inderdaad verboden worden. Van nonnen kan je nog hun gezicht zien, maar dit soort vrouwen heeft meestal ook een gebrek te verbergen, zoals flinke haargroei op hun bovenlip.

Uiteindelijk is het artikel in de grondwet over vrijheid van Godsdienst uitsluitend zo rond 1850 ingegeven voor Protestanten, Joden en Katholieken die allemaal dezelfde bijbel gebruiken, en niet de koran.

Maar dit hoor de heren politici niet zeggen in programma's zoals Pauw en Witteman.

• Frederik D

Zie:

http://www.onzestem.com/2010/08/21/door-de-burqa-wordt-alles-seks/

• CU

Mooi stukje.

• Frederik D

Wij in Nederland leggen de mohammedanen, de mohammedvereerders, in de watten. Teksten op daken als “Jezus redt” (maar waarvan?) moeten weg maar burqa's mogen. Spotprenten op Jezus worden getolereerd maar spotprenten op Mohammed mogen niet (vergelijk de intens ziekelijke en de rechtstaat ondermijnende juridische actie tegen Gregorius Nekschot). De prachtfilm Life of Brian is regelmatig te zien zonder enige heisa maar niemand durft Life of Achmed te maken terwijl een filmpje als Fitna voor veel commotie en hetzes zorgt. We leven in een krankzinnige cultuur waar met twee maten gemeten wordt. Tja, mohammedanen, mohammedvereerders, plegen veel terreur in allerlei soorten, christenen nauwelijks. We zijn bang voor mohammedanen, mohammedvereerders, hadithgelovigen.

Overigens zijn de mohammedverering en het hadithgeloof in strijd met de Koran maar dat beseffen de mohammedanen, mohammedvereerders, niet. In het mohammedanisme is het hadithgeloof belangrijker dan de Koran.

• CU

Muthitude of zoiets heet dat gedogen uit angst.

• Frederik D

Op advies van de Duitse politie heeft de Berlijnse opera de voorstelling van Mozarts Idomeneo geschrapt. De politie vreesde negatieve reacties uit islamitische hoek, omdat de profeet Mohammed erin voorkomt.

Minister van Binnenlandse Zaken Wolfgang Schäuble noemt het schrappen van de opera ‘krankzinnig’. Maar uit een risicoanalyse van de Duitse federale politie zou blijken dat het gevaar op ‘verstoring’ van de voorstelling door islamitische extremisten te groot is.

Koning Idomeneo hakt hoofden af

Onthoofde profeten

Ironisch genoeg is de bewerking van Hans Neuenfels juist bedoeld als ‘radicale afrekening met religie en godsdienstoorlogen’. In Mozarts oorspronkelijke Idomeneo uit 1781 komt alleen de Griekse zeegod Poseidon voor, maar Neuenfels voegt daar Jezus, Boeddha en Mohammed aan toe.

En de drie godsdienststichters komen er niet goed af. De Kretenzer koning Idomeneo onthooft ze alledrie, en stopt de hoofden als trofeëen in een bloederige zak die hij triomfantelijk het podium opdraagt. Dan plaatst hij de afgehakte hoofden op stoelen en spreekt (zingt) ze toe.

Is de uitbeelding van Mohammed al taboe voor de meeste moslims, zijn onthoofding zal nog ongunstiger worden ontvangen. Reden genoeg voor het bestuur van de Berlijnse opera om, op advies van de politie, de voorstelling te schrappen. In tegenstelling trouwens tot drie jaar geleden, toen de weliswaar controversiële bewerking toch opgevoerd werd.

Door Bas Benneker

—————————

http://www.elsevier.nl/web/1092933/Nieuws/Cultuur-Televisie/Opera-geschrapt-uit-angst-moslimextremisten.htm

• Frederik D

Het begrip dhimmitude is een neologisme voor de (al dan niet vrijwillige) onderwerping van niet-moslims aan moslims.

De term dhimmitude, geïnspireerd op het al langer bestaande begrip dhimmi, is bekend geworden door de Egyptisch-joodse schrijfster Bat Ye'or.

Voor meer informatie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhimmitude

• Sietse 45

Begon de hond niet te grommen :D

trouwens moet verboden worden.

• Frederik D

Graag nodigen wij u uit voor een paneldebat op 3 oktober over de zorgwekkende situatie in Iran. Hierbij sturen wij u ook een artikel van CIDI directeur Ronny Naftaniel toe over het niet doorgaan van de reis van Israelische burgemeesters naar Nederland. Over die kwestie zijn ook kamervragen gesteld door CU, CDA, VVD, PVV en SGP.

Met vriendelijke groet,

Naomi Mestrum

Filmdebat over mensenrechten in Iran

Zondag 3 oktober (14:00-17:00), Filmtheater Kriterion, Amsterdam

De mensenrechtensituatie in Iran staat weer volop in het nieuws door de geplande steniging van Sakineh Mohammadi-Ashtiani. Ze wordt door de regering beschuldigd van overspel. Haar zaak staat niet op zich. Zo zijn er veel meer burgers in Iran die dagelijks met gruwelijk onrecht worden geconfronteerd.

Op 3 oktober organiseert het Iran Comité een themamiddag in Kriterion, waar door film en een debat aandacht wordt besteed aan de mensenrechtenschendingen in Iran, o.a. op het gebied van vrijheid van meningsuiting, vrouwenrechten en lijfstraffen.

Het programma zal geopend worden met de documentaire ‘Women in Shroud’ (75 minuten). De documentaire biedt ons een kijkje in het leven van een groep juristen en mensenrechtenactivisten in Iran. Zij zetten zich in tegen de doodstraf door steniging, maar lopen hierdoor ook zelf veel gevaar. In deze documentaire hebben regisseurs Mohammad Reza Kazemi en Farid Haerinejad op indringende wijze verbeeld hoe ver vrijheid en democratie nog te zoeken is in Iran.

Aansluitend zal een debat plaatsvinden met een panel van deskundigen, die zich ieder op eigen wijze inzetten voor verbetering van de mensenrechtensituatie in Iran. MAARTJE SCHAAKE, Europarlementslid van D’66, zal per videoboodschap haar visie geven. Aan het panel in de zaal doen mee: HAN TEN BROEKE, buitenlandwoordvoerder in de Tweede Kamer voor de VVD, MINA SAADI, hoofdredacteur van Shahrzad News, en (onder voorbehoud) de onderscheiden Iraanse mensenrechtenactiviste MAHBOUBEH ABBASGOLLIZADEH. Zij zullen op basis van de getoonde documentaire hun opvattingen over de recente ontwikkelingen in Iran toelichten.

Het paneldebat zal geleid worden door Frank van Dalen, voorzitter van het Iran Comité.

De toegang is gratis, aanmelden kan via: info@irancomite.nl

Locatie: Filmtheater Kriterion, Roetersstraat 170, Amsterdam.

Kijk voor een routebeschrijving op www.kriterion.nl/info

Voor meer informatie over het Iran comité: www.irancomite.nl

Dit evenement wordt mede mogelijk gemaakt door het NCDO en het Jan Vrijman Fonds.

In het bestuur van het Iran Comité zitten Frank van Dalen, Ronny Naftaniel, IJmert Muilwijk, Florus Wijsenbeek, Sadegh Zarza, Marjolein Hak, Henk de Haan en Farinaz Aryanfar.

————————————

Uit een mailtje dat ik ontving.