Beste Eliyahu,
Een middeleeuws paard van stal
Ik heb met enige verbazing gelezen wat je schrijft over de “christelijke God”en zijn onbarmhartigheid en ook wat de reacties van anderen waren hierop. Eigenlijk heb ik nog geen echte reactie gezien op je opvatting.
Ik krijg de indruk dat je het godsbeeld uit de middeleeuwen van stal hebt gehaald, dat werd bepaald door drie machten: Angst (voor de hel), Macht (van de kerk die de angst in stand hield), Geld ( want er door de kerk werd veel verdiend aan dit concept van God en daarom tot elke prijs in stand gehouden).
Het Protestantisme stelde daar drie andere machte tegenover: Geloof, Bijbel, Genade. En dat samengevat in “Christus alleen”.
En je voelt het al, als jij dat oude middeleeuwse paard van stal haalt, gebaseerd op Angst, Macht en Geld, dan heb je gewoon de bedoeling om het christelijk geloof in een kwaad daglicht te stellen. Dat moet je gewoon niet doen. Dat is echt achterhaalde onzin (hoewel ik niet uitsluit dat er mensen zijn die hierdoor nog steeds misleid worden.) Dan nu naar de door jou aangehaalde teksten om je punt te onderbouwen.
Sorry, foutje!
Eerst had je het over een klein puntje fout doen en ja hoor dan ga je naar de hel. Je citeerde drie teksten als “de zonde tegen de Heilige Geest”. Nou dat is niet even “Foutje, moet kunnen”. Dat is altijd tegen God ingaan op een oneerlijke manier. Deze zonde tegen de Heilige Geest wordt niet precies omschreven in het NT, maar het lijkt een chronische agressie tegen alles wat met een gezond Bijbels geloof te maken heeft. Het is in elk geval niet te koppelen aan de ervaring die ieder mens heeft dat je geneigd bent om fouten te maken. Het gaat om heel wat meer.
Verder schrijft je
“Dus volgens het christendom, als iemand één keer de verkeerde misstap doet, is hij voor eeuwig de pineut. En hoe. Hij of zij zal dan voor altijd en alle eeuwigheid branden in de hel: …
“9 En een andere engel, een derde, volgde hen, zeggende met luider stem: Indien iemand het beest en zijn beeld aanbidt en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt, 10 die zal ook drinken van de wijn van Gods gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van zijn toorn; en hij zal gepijnigd worden met vuur en zwavel ten aanschouwen van de heilige engelen en van het Lam. 11 En de rook van hun pijniging stijgt op in alle eeuwigheden, en zij hebben geen rust, dag en nacht, die het beest en zijn beeld aanbidden, en al wie het merkteken van zijn naam ontvangt.” Openb 14
Dus de zondaren worden voor eeuwig gemarteld terwijl het lam goedkeurend zit toe te kijken, want ja, dat hebben ze wel verdiend.”
Mijn reactie.
Hier valt heel wat op af te dingen. Hier wordt een beeld geschetst van het leven van hen die God afwijzen, niet in de hel, maar in het hier en nu. “Zij hebben geen rust, dag en nacht!” Dit is geen beschrijving van de hel contra de hemel want van de hemel heet het: daar zal geen nacht zijn (Openb, 21:25, 22:5). Terwijl velen hun leven lang de kans hebben om genade te vinden, want het Lam is er ook voor hen, blijven veel mensen voortmodderen in de Zondeval, komen zelfs vaak van kwaad tot erger.
Vuur en zwavel
Wat met het beeld van “vuur en zwavel” en “de rook van hun pijniging”? Het is onzin om te denken dat het hier gaat om een immens groot vuur dat brandt op zwavel. Hoeveel zwavel zou daarvoor nodig zijn? Waar halen ze die zwavel vandaan? Wie zal dat betalen? Kortom als je dit in letterlijke zin gaat opvatten, kom je direct in absurditeit terecht. Het gaat hier zeker om een figuurlijke weergave van het lijden van mensen op deze aarde en dat dit lijden de eeuwigheid gaat bepalen voor hen (rook die opstijgt in de eeuwigheid). Het gaat hier om mensen die zich bewust aan het kwaad overgeven en zich daarmee tekenen (merkteken van zijn naam).
Houdt dit in “een eeuwige marteling”? Dat staat hier nergens. Ik geef toe het is wel vaak zo geïnterpreteerd. Een “eeuwigdurende straf” betekent hooguit een “onherroepelijk oordeel”. De teksten laten niet toe om van een eeuwigdurende marteling te spreken.
Martelen in de hel
Je schrijft: “Dus de zondaren worden voor eeuwig gemarteld terwijl het lam goedkeurend zit toe te kijken, want ja, dat hebben ze wel verdiend.” Dit is een erg ongepaste bewering die de tekst en het christelijk geloof geen recht doen, maar verminken. Jij zou het ook niet leuk vinden als ik iets dergelijks deed met het Joodse geloof. Moeten we niet doen, want dit soort woorden overtuigen niet, eerder van kwaadwilligheid.
Je schrijft:
“En natuurlijk, het concept, dat de christelijke god het merendeel (want eng is de poort, en smal de weg, die ten leven leidt, en weinigen zijn er, die hem vinden Matt 7:14) van zijn schepselen geschapen heeft om ze voor altijd en alle eeuwigheden te gaan martelen in de hel, dat is niet echt goed te rijmen met een “liefdevolle god”.”
Mijn reactie:
Je snapt echt niet waar het hier over gaat. De brede weg is de Zondeval waar ieder mens zich van nature op bevindt sinds de mens verdreven is uit het paradijs. De Zondeval is de brede weg, niet naar het verderf, maar “van het verderf”. Hier op aarde is de ellende al. Jezus onderwijst om aan de ellende van het nu te ontkomen door het leven te vinden. “Weinigen zijn het die vindend zijn.” M.a.w. er is een voortdurend proces gaande van mensen die die weg vinden. Dat zijn er alles bij elkaar heel veel en dat is dus heel iets anders dan: “Weinigen zijn er die hem vinden.” (Buitengewoon ongelukkig vertaald).
Tot slot
Je eindigt met: “Dus het moge duidelijk zijn dat de God van Israël heel wat genadiger en liefdevoller is dan de christelijke god die zijn schepselen voor eeuwig gaat martelen.”
Dat zogenaamde “eeuwig martelen” is weer een sterk middeleeuws idee, om de mensen bang te krijgen. In de King James lees je in Mattheüs 10:28. “And fear not them which kill the body, but are not able to kill the soul: but rather fear him which is able to destroy both soul and body in hell.” Het woord ‘verderven’ betekent gewoon ‘vernietigen (destroy)’. Dus van die eeuwige marteling van jou komt ook al niet veel van terecht. In het katholicisme gaat men uit van de onsterfelikheid van de ziel en daaraan is gekoppeld de eeuwige marteling. Maar het hier geciteerde vers weespreekt dat.
Conclusie
Het kan het geen kwaad als je je meningen over het christelijk geloof wat gaat bijschaven door aandachtig de relevante teksten te overdenken.
Groeten,
Ben