Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

´Wij zijn betekenisvolle wezens in een betekenisloos universum.’

  • Theo Logisch

    ´Wij zijn betekenisvolle wezens in een betekenisloos universum.’, zou mijn titel zijn geweest voor dit Essay.

    Desalniettemin lijkt mij dit boek "Waar blijft de ziel?" voor wat inzicht, zeer de moeite waard.

    "

    Is dat wat wij ‘bezield’ noemen niet meer dan wat gesputter tussen neuronen? Zijn wij ons brein? Bert Keizer schreef voor de maand van de filosofie (april) het boek ‘Waar blijft de ziel’? waarin hij zich verzet tegen het wereldbeeld zoals dat geschetst wordt door ‘neurosofen’ zoals Dick Swaab en Victor Lamme."

    http://www.wetenschap24.nl/.imaging/stk/wetenschap/photo-float/media/pip-boeken/boekenkaften/Waar-blijft-de-ziel/original/Waar%20blijft%20de%20ziel.jpg

    "

    ‘De geest zit in het brein zoals de stemming in een feestje, en als de stemming eruit is, dan ben je niet geneigd om buiten te gaan kijken waar hij gebleven is. Het grappige is dat mensen dat rond de geest wél doen, en dan nog terugkeren met verhalen ook.’ – Bert Keizer

    "

    Klik hier een eerste indruk.,

    of luister de ‘Labyrint’ uitzending terug "Labyrint radio: Zondag 1 april om 20:00 uur op Radio 1" <- klik hier

    Veel plezier.

    Theo

  • Ellen-Josee

    Ik zal het even eenvoudig voor je brengen: de ziel is de persoonlijkheid.

    Een samengaan van eigenschappen kenmerkend voor een bepaalde persoon.

    Dat bespaart weer tijd en geld he?

    Ellen :)

  • theo

    Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit boek je boeit.

  • Theo Logisch

    Ellen-Josee Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik zal het even eenvoudig voor je brengen: de ziel

    > is de persoonlijkheid.

    Geneuzel.

    > Een samengaan van eigenschappen kenmerkend voor een bepaalde persoon.

    Welke eigenschappen dan?

    Of blijf je het antwoord opnieuw schuldig, een constante eigenschap als je met Ellen-Josee vandoen krijgt?

    > Dat bespaart weer tijd en geld he?

    Nee, het kost telkens opnieuw kostbare tijd en energie om op jouw onzin te reageren.

    Kun je daar eindelijk eens wat doen aan die nare en vervelende eigenschap?

    Als zo vaak reageer je op basis van je eigen (dwaze) vooroordelen, en sta je werkelijk nergens voor open.

    Dat is kennelijk: jouw ziel ?!!

    Theo

  • Theo Logisch

    theo Schreef:

    ——————————————————-

    > Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit boek je boeit.

    :) Vertel …

    Theo

  • theo

    Hahahaha, ik vertel.

    jij gelooft niet in een God die niet bestaat , niet in een hiernamaals en mijn conclusie lijkt dan wel gerechtvaardigd dat je ook niks met een menselijke ziel hebt.

    Een ziel in een fels misschien maar een ziel in een mens? Ik denk niet dat het je boeit.

    Joewel, hoewel, hoewel, je doet mee op een theologie prikbord dus heb je per definitie interesse in zieleroerselen. Denk ik.

  • Ellen-Josee

    Theo Logisch Schreef:

    ——————————————————-

    > Ellen-Josee Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Ik zal het even eenvoudig voor je brengen: de

    > ziel

    > > is de persoonlijkheid.

    >

    > Geneuzel.

    >

    > > Een samengaan van eigenschappen kenmerkend voor

    > een bepaalde persoon.

    >

    > Welke eigenschappen dan?

    Unieke eigenschappen die iemand tot een bepaalde persoon maken.

    Door internet ken ik b.v. mensen alleen door hoe ze zich uiten. Zou ik ze in een geestelijke wereld tegenkomen, dan zou ik ze daaraan herkennen ongeacht hoe ze eruit zien.

    > Of blijf je het antwoord opnieuw schuldig, een

    > constante eigenschap als je met Ellen-Josee

    > vandoen krijgt?

    Hoe kom je daar toch steeds bij? Bepaalde vragen beantwoord ik dus niet, dat is mijn goed recht en misschien ook wel onderdeel van mijn persoonlijkheid.

    >

    > > Dat bespaart weer tijd en geld he?

    >

    > Nee, het kost telkens opnieuw kostbare tijd en

    > energie om op jouw onzin te reageren.

    Dan reageer je toch lekker niet?

    > Kun je daar eindelijk eens wat doen aan die nare

    > en vervelende eigenschap?

    Nee dat wil ik niet, alleen jij kunt daar iets aan doen door niet te reageren.

    Waarom wil je eigenlijk dan zo graag dat ik nog bepaalde ‘vragen’ beantwoord, jij bent toch zeker helemaal niet geinteresseerd?

    Alleen in je zelf dus en je herkent nog niet eens wat ik zeg, dus je persoonlijkheid zal dan ook wel pap zijn.

    >

    > Als zo vaak reageer je op basis van je eigen

    > (dwaze) vooroordelen, en sta je werkelijk nergens

    > voor open.

    Mwah… ben jij anders dan, zonder vooroordelen? Het enige wat ik inbreng is dat de ziel de persoonlijkheid is.

    Dat wens jij niet serieus te nemen. Dan zijn we er toch weer klaar mee?

    > Dat is kennelijk: jouw ziel ?!!

    Oh ja joh?

    Ellen

    >

    > Theo

  • Frederik D

    Wat ik zo gauw begrijp is dat Keizer hetzelfde zegt als Swaab en Lamme.

    Ons bewustzijn is een aspect van het complexe samenspel tussen onze hersencellen.

    Onze hersencellen zijn stoffelijk. Dus is het complexe samenspel tussen die cellen ook stoffelijk. En dus is ons bewustzijn ook stoffelijk.

  • Frederik D

    Ja, en?

    Dat beweren Lamme en Swaab ook.

  • Frederik D

    Ziel als een metaforisch begrip voor iemands psychische eigenschappen bestaat.

    Naturalisten ontkennen niet de geest, wel de onstoffelijkheid van de geest.

    En tussen onze oren zit meer dan menigeen denkt. Bijvoorbeeld stoffelijke mechanismes die iemand in het onstoffelijke laten geloven.