Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Een miljoen jaar meer of minder wat maakt het uit voor de evolutie religie.

• samuel

Niet helemaal een proseliet is een volger van het judaisme, een christen is een volger van Jezus Christus (Messias) Zoon van God.

Een proseliet wijst Jezus Christus Zoon van God af en gelooft dat de Messias nog moet komen volgens het Judaisme.

Een christen heeft Jezus Chistus de Zoon van God aangenomen als zijnde de Messias die geweest is en weder zal komen.

En dan heb je nog de Messiaanse Joden die belijden dat Jezus Christus de Messias is en zijn daarmee Joodse christenen.

Kan je het nog een beetje begrijpen? ;)

• Frederik D

Een persoon die bekering heeft ondergaan wordt een bekeerling of proseliet genoemd. Het woord komt van het Griekse πϱοσήλυτος = proseliet en betekent letterlijk: iemand die er bij gekomen is. Oorspronkelijk werden met proselieten de mensen aangeduid van een niet-Joodse afkomst die zich hebben bekeerd tot het jodendom, inclusief de besnijdenis. Tegenwoordig heeft het woord een veel algemenere zin: elke bekeerling, niet alleen in religieus opzicht, maar ook in filosofisch of politiek opzicht kan zo genoemd worden.

Proselitisme is tegenwoordig de aanduiding voor opdringerige bekeringsijver.

—————

wiki

• theo

Een proseliet is een niet jood die zich tot het jodendom heeft bekeerd.

Proselytisme is niks meer of minder dan (fanatiek ? ) ledenwerven.

theo

• samuel

Zoals je zelf al aangeeft weet je ook de echte betekenis van de term proseliet en waar het vandaan komt.

Oorspronkelijk werden met proselieten de mensen aangeduid van een niet-Joodse afkomst die zich hebben bekeerd tot het jodendom, inclusief de besnijdenis.

• BOAZ

theo Schreef:

——————————————————-

> Het is dat ik op een goedkope edoch stevige

> bureaustoel zit maar anders zou ik ervan af vallen

> vanwege zoveel (theologisch ??) gekronkel om het

> maar kloppend te kunnen maken.

Alles wat niet strookt met de opvattingen van de fysica, word door Theo geschrapt als gekronkel.

>

> theologisch tussen ( ) want het heeft volstrekt

> niks met theologie te maken maar alles met

> inlegkunde.

Waar jij mee bezig bent is Theo-loochenie.

Kan een mens Exodus 24:28 overleven?

>

> En dan mij ook nog verwijten dat ik de verhalen

> als mytisch beschouw ( maar niet minder waardevol

> of gelovig of Goddelijk of hoe je het ook maar

> wilt noemen !!!!) en daardoor een minderwaardig

> christen ben.

Jij bent een naam-christen die gelooft in een geevolueerde aap als verlosser.

>

> Volgens mij zakt Boaz veel dieper in een of andere

> put dan zijn uitingen over een vermeende

> negatieve geloofsvisie van mij !!

Leg mij dan de volgende tekst maar eens uit! Lucas 24:36 En terwijl zij hierover spraken, stond Hij zelf in hun midden; 37 en zij werden ontzet en verschrikt en meenden een geest te aanschouwen. 38 Doch Hij zeide tot hen: Waarom zijt gij ontsteld en waarom komen er overwegingen op in uw hart? 39 Ziet mijn handen en mijn voeten, dat Ik het zelf ben; betast Mij en ziet, dat een geest geen vlees en beenderen heeft, zoals gij ziet, dat Ik heb. 40 41 En toen zij het van blijdschap nog niet geloofden en zich verwonderden, zeide Hij tot hen: Hebt gij hier iets te eten? 42 Zij reikten Hem een stuk van een gebakken vis toe. 43 En Hij nam het en at het voor hun ogen.

Boaz.

• BOAZ

Ik sta er wel achter.

Maar de fysica verwerpt “wonderen” die door de moderne fysica niet verklaard kunnen worden.

Ja zij kunnen naar mars via animatie filmpjes en de mens was zogenaamd op de maan:S

Maar artrose en MS is ongeneeslijk.

Boaz.

• Frederik D

Maar aids is in toom te houden. En zo zij er meer ziektes waar de wetenschap iets aan kan doen. En ziektes waar ze nog niets aan kon doen, worden onderzocht.

Maar waar maak jij je zorgen over? Ziektes zij door God gegeven. En wat God geeft, mag een mens niet weigeren. Toch?

• Frederik D

Wel eens van sterke verhalen gehoord?

Het ging inderdaad om een verschijning, om een massahysterie. Maar ja, zei Pietje, denk je dat ik gek ben, ik heb Jezus echt gezien !!!!!

Misschien moet je eens een maandje in een inrichting werken. Als schoonmaker bijvoorbeeld. Of als beddenopmaker. Alle religies vliegen je voorbij. Van Napoleons via Jessica's Christa's tot wereldwijde complotten.

• CU

Dat heeft ie van Jezus geleerd. Die likte niet , maar waste voeten. Op beide manieren wordt er iets schoongemaakt.

• Ellen-Josee

theo Schreef:

——————————————————-

> Een proseliet is een niet jood die zich tot het

> jodendom heeft bekeerd.

>

> Proselytisme is niks meer of minder dan (fanatiek

> ? ) ledenwerven.

>

> theo

Hoe kom je dáár nou weer bij!

Het Jodendom evangeliseerd niet, integendeel.

Ellen