Frederik D Schreef:
——————————————————-
> DNA verandert. Dat is kei- en keihard bewezen.
>
> Een aantal veranderingen achter elkaar is
> evolutie.
>
> Sorry maar blijkbaar heb je geen kaas gegeten van
> wetenschap.
En ik vind jouw reputatie als Google-wetenschapper natuurlijk zeer indrukwekkend en van een hoge orde maar toch zijn er geluiden in wetenschappelijke hoek te horen die toegeven dat de evolutietheorie weliswaar zeer aannemelijk maar wetenschappelijk niet met 100 % zekerheid bewezen kan worden.
En verder hoef je geen sorry te zeggen. Ik ben inderdaad geen wetenschapper en dat vind ik ook helemaal niet erg. Wetenschap die bij jou heilig is is dat bij mij niet. En dat is een verschil tussen ons. En voor jou - de wetenschap van vandaag is niet de wetenschap van morgen. Als wij er over een tijdje niet meer zijn zullen veel wetenschappelijke standpunten die nu als onomstotelijk vaststaan al lang weer weerlegd zijn. Mensen uit de tijd van Newton waren ook overtuigd van het bestaan van een mechanistisch wereldbeeld. Mensen zijn vaak snel overtuigd van iets. Alleen is de waarheid en de werkelijkheid vaak iets weerbarstiger en complexer.
Maar - laten we het eenvoudig houden. Jij houdt vast aan de evolutietheorie en ik blijf zeggen dat de evolutietheorie zeer aannemelijk is maar nog niet 100% bewezen. Kun jij mij dan op dit punt de hand schudden of moet ik eerst uitgaan van 100% zekerheid ?
En nogmaals - mij maakt het niet uit. De evolutietheorie is niet de vraag waarom alles draait. De vraag waar alles om draait is de vraag of ons bestaan groot toeval is of is ontstaan vanuit de wens van een schepper En ik blijf uitgaan van dat laatste standpunt. En de wetenschap zal daar niets aan kunnen veranderen vrees ik. En ook als morgen de marsmannetjes zouden landen en de wereld daar via de media rechtstreeks getuige van zou kunnen zijn zou mijn geloof in God daardoor niet komen te vervallen. En dat komt omdat God geen intellectueel begrip is wat bestaat in de geest en waarover enkel gediscussieerd kan worden maar een realiteit die mensen die daar voor open staan staan tegemoet treedt in hun leven op een wijze die door de wetenschap en die mensen zelf nooit wetenschappelijk bewezen zal kunnen worden. En dat hoeft ook helemaal niet. Bewijzen is niet het werkwoord wat belangrijk is in deze, maar geloven.
Met een groet,
Michiel… Then I heard His voice, Now I'm a Believer (even vrij naar de Monkees)