Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Waarom at Adam?

• Richard II

theo Schreef:

——————————————————-

> Hoe sommige geloofsgemeenschappen werk(t)en zul je bedoelen.

Hoe het overgrote deel van het geloof werkt en door de eeuwen gewerkt heeft.

Onder invloed van de Verlichting en verbetering van het onderwijs vinden sommige christenen het tegenwoordig wat moeilijk om de geloofswaarheden met al teveel passie te blijven verdedigen. Dan zeggen ze dat je het symbolisch moet uitleggen en zo. Je leeft in een bevoorrechte tijd, waarin je als christen ongestraft ketterse ideeën kunt aanhangen. Op de totale geschiedenis van de religie vormen zij een te verwaarlozen groep..

>

> Gezien de tijd waarin de bijbelschrijvers leefden ook geen wonder en voor zover we het weten ook nog

> niet zo'n slecht idee gezien het feit hoe het er in die tijd aan toe ging.

Die theocratie kwam er wat de voornaamste punten betreft op neer dat er geen vrijheid van godsdienst werd getolereerd (geen andere goden naast Gods aangezicht) en dat Hebreeuwse mannen niet met niet-Hebreeuwse vrouwen mochten trouwen. Dat heeft een hoop ellende gegeven, zoals je in de bijbel kunt lezen. Waarom was het dan niet zo'n slecht idee?

> > En kijk eens hoe bijvoorbeeld de kerk de

> gelovigen

> > telkens maar vernedert, om hen murw te maken

> zodat

> > ze doen wat de machthebbers in de kerk willen.

> Wel

> > eens een wijding van priesters gezien, waarbij

> ze

> > zo languit op de grond liggen?

> Wat heb jij toch een eenzijdig en tamelijk

> kortzichtig beeld over alles wat kerk en geloof

> is.

>

> Daarin verschil je niks met fanatieke gelovigen.

Op grond waarvan ontken je dit dan?

• Richard II

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> De onderdrukten, vernederden en gekrenkten klampen zelf zich vast aan een religie. En zij zelf

> proberen hun religie aan anderen op te dringen. Vergis je er niet in.

Mijn indruk is dat ze zich vastklampen aan de worsten die machtswellustelingen voor hun neus houden.

En dat verder opdringen, daarbij zijn ze instrument in de handen van de machtswellustelingen.

> Natuurlijk maken machtigen op hun beurt misbruik

> van de religie. Maar ik denk niet dat zij DE

> scheppers zijn van de religies.

> Religie is als het ware multifunctioneel. Zij

> geeft troost en “intellectueel” houvast. Ze is een

> springplank voor carrièrejagers. Ze kan door

> machthebbers worden misbruikt. En wellicht zijn er nog meer functies.

Jezus droomde ervan alle volkeren tot zijn discipelen te maken. En hij wilde graag de kinderen tot zich laten komen.

Volgens gelovigen schreef Mozes de pentateuch. Al waren dat waarschijnlijk priesters in Babylon.

Met machtswellustigen bedoel ik niet in de eerste plaats de politieke machthebbers. Ja, die laatsten zijn wel degenen die religie “misbruiken”. Maar m.i. zijn ook de bedenkers uit op het controleren van hun medemensen.

• Richard II

Goed, wat mij betreft krijg je uitstel tot morgen.

Ik ga nu naar bed.

• CU

Lees Job. Daar lees je op drie plaatsen dat de satan een zoon van God is.

En aan de vruchten, Adam, herken je de boom, God.

• CU

Even terug naar Daan haar denkwijze. Dus mensen met mensen vergelijken.

Stel, Daan is razend verliefd en raakt zwanger. Kindje is geboren en heeft een open ruggetje, hazenlipje en een waterhoofd………..

• LeSage

Adam's beweegredenen……onvoorwaardelijke liefde misschien?

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Adam's beweegredenen……onvoorwaardelijke liefde

> misschien?

Dat denk ik eigenlijk ook.

• Daan

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Staat in de Bijbel … Maar zet de Bijbel eens

> tussen haken en probeer eens je gezond

> mensenverstand te gebruiken.

>

> Hoe kunnen mensen zonder zondes toch zondigen? Zie

> je niet in dat dit wringt?

Nee dit zie ik niet.

God heeft mensen met de gave van de vrije wil geschapen en geen verstandeloze robots !

Maar Adam en Eva misbruikten hun vrije wil. Ze dachten ten onrechte dat ze onafhankelijk van God succesvol konden zijn. Uit eigen vrije wil overschreden ze zijn wetten . Zie : Genesis hoofdstuk 3 .

Omdat ze zijn heerschappij verwierpen, was hij niet langer verplicht hun volmaaktheid in stand te houden

Deuteronomium 32:5 :

• LeSage

Kun je dan zeggen dat onvoorwaardelijke liefde ZELFS HET KWAAD in de wereld mogelijk maakt?

(mijn antwoord is: ja. Het kwaad heeft de uiteindelijke functie om te laten zien wat goed is. Kwaad is pas kwaad wanneer iemand het willens en wetens doet. Zoals goed pas goed is als het willens en wetens gedaan wordt.

Denk ik.)

• Ellen-Josee

LeSage Schreef:

——————————————————-

> Kun je dan zeggen dat onvoorwaardelijke liefde

> ZELFS HET KWAAD in de wereld mogelijk maakt?

>

> (mijn antwoord is: ja. Het kwaad heeft de

> uiteindelijke functie om te laten zien wat goed

> is. Kwaad is pas kwaad wanneer iemand het willens

> en wetens doet. Zoals goed pas goed is als het

> willens en wetens gedaan wordt.

> Denk ik.)

Ja ik denk dat ook. 'T wordt op die manier geen discussie dus..

Verder denk ik; dat ‘onvoorwaardelijk’ onderscheid maken uitsluit.

Ik denk dat Adam heel snel maar bewust koos om tegen de wens van God in te gaan, omdat hij zonder Eva niet wilde leven.

Hij zal wel begrepen hebben dat Eva alleen laten eten, als gevolg had dat Eva uit zijn leven verwijderd zou worden.

Hij kon natuurlijk op dat moment niet overzien wat de gevolgen zouden zijn van zijn handelen op dat moment, want hij wist niet wat dood was.

Denk ik.